خبرگزاری کار ایران

در نشست جشنواره سینماحقیقت مطرح شد؛

حضور کمرنگ مستندهای اروپایی در جشنواره/ کارگردان فیلم لاله موفق به جذب سرمایه‌گذار نشده‌است

نشست خبری دهمین دوره جشنواره فیلم بین‌المللی سینما حقیقت در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طباطبایی دبیر این جشنواره در ابتدا ضایعه‌های زائران حرم حسینی در حله و همچنین درگذشت زائرن حرم رضوی را تسلیت گفت.

وی در رابطه با زمان برگزاری جشنواره گفت‌: از روز 14 آذرماه در پردیس سینمایی چارسو جشنواره آغاز و تا 21 آذر ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته او؛ هزار و صد فیلم در جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان؛ 830 فیلم به جشنواره رسیده است. در بین آثار ارسالی؛ در بخش مسابقه ملی 74 فیلم شامل 24 فیلم کوتاه، 17 نیمه‌بلند و 30 فیلم بلند حضور دارند. در بخش جایزه شهید آوینی نیز 22 فیلم انتخاب شده که از آن میان؛ 15 فیلم در بخش جایزه شهید آوینی و 7 فیلم در بخش مسابقه ملی نمایش داده می‌شود.

دبیر جشنواره سینما حقیقت ادامه داد: در این جشنواره بزرگداشتی برای سینمای مستند کرمان تدارک دیده شده که به همین دلیل 21 فیلم از مستندهای استان کرمان در جشنواره به نمایش درخواهد آمد. در همین بخش از استاد منوچهر عسگری نسب و 20 فیلمساز کرمانی تقدیر خواهد شد.

وی افزود: در بخش بین‌الملل 27 فیلم از کشورهای مختلف جهان شامل: 9 فیلم کوتاه، ‌9 فیلم نیمه‌بلند و 9 فیلم بلند به دفتر جشنواره رسیده که از میان آنها 8 فیلم انتخاب شده است.

طباطبایی درباره آثار رسیده به بخش روزگار ما با موضوع سینمای بحران نیز گفت: در این بخش هفت فیلم و در بخش پرتره 7 فیلم به نمایش درخواهد آمد. ورک‌شاپ‌ها و کارگاه‌های تخصصی مانند کارگاه تصحیح "رنگ و نور، واقعیت و خیال در فیلم مستند و "تدوین در فیلم مستند" نیز ازجمله نشست‌های این جشنواره هستند.

به گفته وی؛ در جشنواره سینماحقیقت از چهار کتاب در چهار روز پیاپی با عناوین: بوم‌نگاری تصویری، مستند در عمل، بازاندیشی در سینمای مستند و سینما و امر تجربی رونمایی خواهد شد.

جشنواره سینماحقیقت در سال دهم خود به مرور جشنواره CPH دانمارک می‌پردازد. طباطبایی با اشاره به این موضوع گفت: در این بخش 10 فیلم نمایش داده می‌شود. در بخش چشم‌انداز آثاری از سینمای ایتالیا را خواهیم داشت. بازار فیلم مستند نیز از 17 تا 19 آذرماه در طبقه ششم پردیس چارسو برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: برای سومین سال پیاپی با شبکه مستند اروپا همکاری‌هایی داشته‌ایم. امسال دوره تکمیلی این همکاری برگزار و جمعا حدود 184 فیلم در ایام جشنواره به نمایش درخواهد آمد که اگرچه آمار آنها نسبت به سال گذشته کمتر است اما تلاش کرده‌ایم آثار از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.

وی درباره بخش مستقل در سینمای مستند نیز گفت: در بخش تولید آثار مستند شبکه مستند، روایت فتح، سازمان اوج و فیلمسازان مستقل حضور دارند که ما در تولید این آثار دخالتی نداریم. ما کمتر از 10 درصد در فیلم‌های جشنواره حضور داشتیم که بیشتر شامل فیلم‌های اجتماعی‌ست.

دبیر جشنواره سینماحقیقت ادامه داد: در این جشنواره ما با افت آثار زیست‌ محیطی مواجه شدیم. از این رو من به عنوان دبیر جشنواره یک فیلم زیست محیطی به جشنواره وارد کردم.

وی با اشاره به مهمانان جشنواره نیز گفت: امسال 43 مهمان خارجی داریم. حضور آقای رزی در جشنواره قطعی بود اما از آنجا که ایشان تنها نامزد اسکار کشور ایتالیاست؛ پخش کننده مانع از مسافرت‌شان به ایران شد چون ایشان باید سفرهای اسکاری خود را آغاز می‌کرد.

به گفته دبیر جشنواره سینما حقیقت؛ این جشنواه امسال بدون حضور اسپانسر و با مشارکت صندوق بازنشستگی کشور و اداره ارشاد کرمان برگزار می‌شود.

طباطبایی در پایان درباره سرنوشت فیلم سینمایی لاله نیز گفت: آقای نیک‌نژاد مدعی آوردن سرمایه‌گذار بودند و سازمان سینمایی هم قبول کرد که ایشان سرمایه‌گذار بیاورند و سهمی از فیلم ببرد اما تا امروز و این لحظه ایشان موفق به جذب سرمایه‌گذار نشده است.

کد خبر : ۴۳۲۴۱۷