خبرگزاری کار ایران

تقدیر از یک عمر فعالیت هنری داریوش اسدزاده

قرار است از داریوش اسد زاده بازیگر سینمای ایران به پاس یک عمر فعالیت سینمایی در جشنواره فیلم یاس تقدیر شود.

به گزارش ایلنا، از داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در جشنواره فیلم یاس تقدیر می‌شود.

داریوش اسدزاده متولد ۱۳۰۲ کرمانشاه و فارغ التحصیل از دانشکده بازرگانی و دارایی است. وی فعالیت هنری خود را سال ۱۳۲۴ در تئاتر تهران آغاز کرد و از طرف مرکز هنرهای ملی به جشنواره تئاتر پاریس اعزام شد. وی بعد از مراجعت به کارگردانی تئاتر مشغول شد و در سال ۱۳۴۶ بنا به دعوت یکی از استودیوهای فیلمبرداری عازم مینالوتا آمریکا شد و در فیلم «در آمریکا اتفاق افتاد» به عنوان نویسنده و بازیگر فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد.

اسدزاده در سال ۱۳۶۵ به وطن بازگشت و درسینما و تلویزیون ایران مشغول شد. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به سمت ریاست انجمن بازیگران سینمای ایران و در سه دوره جزء اعضای داوران فیلم‌های ایرانی خانه سینما اشاره کرد.

اسدزاده همچنین ریاست هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی هنری «کیمیا» را عهده‌دار است. وی تاکنون در بیش از ۸۰ فیلم سینمایی همچون «۵۰ کیلو آلبالو»، «جعبه موسیقی»، «بوی کافور، عطریاس»، «دوازده صندلی»، «روز شیطان»، «بلوف»، «همسر» و... و بیش از ۶۰ سریال و فیلم تلویزیونی همچون «سمندون»، «خانه سبز»، «آژانس دوستی»، «دردسرهای عظیم ۲» و... بازی کرده است. «سیری در تاریخ تئاتر ایران (قبل از اسلام تا سال ۱۳۵۷ شمسی)»، «برگ‌های خواندنی» و «از لاله زار تا شانزه لیزه» از جمله آثاری است که این هنرمند تاکنون به نگارش درآورده است.

چهارمین جشنواره فیلم یاس به دبیری سید مصطفی ابطحی ۲۲ تا ۲۶ آذر در مازندران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۳۱۲۱۷