خبرگزاری کار ایران

ارتی مارکوپولو در تهران از «شهرهای پاسخ‌گو» می‌گوید

ارتی مارکوپولو در هفته‌ی آخر آبان مهمان کانون معماران معاصر خواهد بود تا در همایش روز پنج‌شنبه 27 آبان از پیشروترین نگرش‌های مطرح دنیا پیرامون موضوع «شهرهای هوشمند» و «شهرهای پاسخ‌گو» برای معماران و شهرسازان سخن بگوید.

به گزارش ایلنا، ارتی مارکوپولو معمار و مدرس یونانی است که با تخصص تکنولوژی شهری، در رابطه با تلاقی «معماری» و «تکنولوژی دیجیتال» فعالیت دارد. ارتی در حال حاضر مدیر آموزشی مدرسه معماری «یَک» در بارسلونا است، که یکی از پلت‌فرم‌های پیشتاز بین‌المللی در عرصه‌ی آموزش به حساب می‌آید.

وی همچنین یکی از سردبیران Urban Next _ شبکه جهانی که بر بازاندیشی معماری از طریق محیط شهری معاصر تمرکز دارد_، و همچنین از مؤسسین StudioP52 _گالری هنر و تکنولوژی اشتراکی_ است. تحقیقات و مشق‌های طراحی او، پیرامون مدل‌های جدید معمارانه‌ای تفحص می‌کند که به تجمیع برنامه‌های «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، هوشمندسازی و ساخت مصالح می‌پردازد، که از طریق آن بستری فراهم می‌شود که به فضای ساخته‌شده و فضای عمومی این اجازه را می‌دهد تا در طول زمان با تغییرات رفتاری و محیطی، به سبک و سیاقی دینامیک و پویا، سازگار شود.

از رهیافت همین نگرش‌ها، وی توانسته است در همکاری با شورای شهر بارسلونا و «پژوهشکده‌ی اطلاعات» شهرداری، برای ارتقاء راهبردها و پروژه‌های شهری نسبت به تجهیز فضاهای عمومی شهر با «فناوری ارتباطات و اطلاعات»، همچنین تعبیه‌ی «فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر» چه در ساختمان‌ها و چه در فضاهای باز، فعالیت کند.

ارتی که در حال حاضر به عنوان «ممتحن خارجی»، «داور مدعو» و «سخنران» با بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا، از جمله‌ UCLA SCI-Arc, NTUA, UPenn, BSSAو AA همکاری دارد.

وی معتقد است که پیشرفت‌ تکنولوژی‌های تعاملی و تولیدی زمانی که در همنشینی با پیشرفت‌های علم سایبرنتیک، علم مواد و مهندسی زیست قرار می‌گیرد، شرایطی را رقم می‌زند که به شکلی بی‌سابقه بر معماری اثر می‌گذارد. همگی اینها، به مثابه‌ی جامه‌های پوشیدنی‌ای هستند که به ما اجازه می‌دهند فضاهایی اگرچه ساخته نشده را در مقیاس واقعی تجربه کنیم؛ ساختمان‌هایی که نفس می‌کشند، رشد می‌کنند، و از همه جالب‌تر اینکه می‌توانند یا به واسطه‌ی تماس ما (که موادِ جان‌دار محسوب می‌شویم) یا از طریق امکان دریافت داده‌ها از اینترنت، عمل می‌کنند. این‌ها همه سناریوهایی هستند که تا همین چند سال پیش منحصر به فیلم‌نامه‌های علمی-تخیلی بودند.

ارتی مارکوپولو در هفته‌ی آخر آبان مهمان کانون معماران معاصر خواهد بود تا در همایش روز پنج‌شنبه 27 آبان از پیشروترین نگرش‌های مطرح دنیا پیرامون موضوع «شهرهای هوشمند» و «شهرهای پاسخ‌گو» برای معماران و شهرسازان سخن بگوید.

کد خبر : ۴۲۸۸۷۹