خبرگزاری کار ایران

نوربخش در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

شجریان خواستار رعایت حقوق هنرمندان در صداوسیماست/خسارت‌ مالی گروه‌های موسیقی باید جبران شود

مدیرعامل خانه موسیقی با بیان اینکه دغدغه اصلی استاد شجریان رعایت حقوق هنرمندان در رسانه ملی است، گفت: تلاش می‌کنیم در آینده کنسرتی با لغو مجوز روبرو نشود و درصورتی که این اتفاق افتاد؛ ضرر و زیان‌های گروه‌های موسیقی جبران شود.

حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) با اشاره به موضوع لغو برخی کنسرت‌ها در بعضی شهرها و اقدام خانه موسیقی در این‌باره به خبرنگار ایلنا گفت: از حدود دو سال پیش با قوه قضاییه مکاتباتی داشته‌ایم و همچنین جلساتی  با معاون اجتماعی امنیتی دادستان کل کشور برگزار کردیم و این پیگیری‌ها تا امروز با نهادهای مختلف ازجمله قوه قضاییه، ریاست‌جمهوری و وزارت ارشاد ادامه داشته است.

خسارت مالی گروه‌های موسیقی باید پرداخت شود

او ادامه داد: خانه موسیقی تا امروز تمام تلاش خود را درباره برطرف کردن مشکلات لغو کنسرت‌ها انجام داده حتی درخصوص برگشت مالی گروه‌ها و خسارت‌هایی که به آنها به دلیل لغو کنسرت وارد می‌شود نیز پیگیری‌هایی داشته‌ایم چراکه گروه‌های موسیقی بنیه مالی قوی ندارند و برای اجرای یک کنسرت در شهرستان هزینه‌های سنگینی را متقبل می‌شوند و وقتی گروه با مشکل لغو مجوز روبرو می‌شود؛ همه آنچه که هزینه‌ کرده‌اند؛ از بین رفته‌ به شمار می‌آید.

مدیرعامل خانه موسیقی افزود: وزارت ارشاد برای فیلم‌هایی که با مشکل مجوز روبرو می‌شوند؛ ساز و کار دارد اما در موسیقی چنین ساز و کاری وجود ندارد و ما انتظار داریم راه‌حلی برای این مشکل ارائه‌ دهند. ما همچنان پیگیر موضوع هستیم و به طور جدی پیگیری می‌کنیم حتی با آقای صالحی‌امیری نیز  در این‌باره صحبت خواهیم کرد تا این مسئله را به یک نتیجه مثبت برسانیم.

نهادها پاسخگوی ضرر و زیان لغو کنسرت‌ها باشند

نوربخش با بیان اینکه تلاش داریم در آینده با لغو مجوز کنسرت مواجه نشویم، تصریح کرد: رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی نیز با نهادهای مختلف داریم تا اگر به هر دلیل کنسرتی در جایی با لغو روبرو شد؛ ساز و کاری وجود داشته باشد برای جبران ضرر و زیان گروه‌ها جبران شود.در واقع یک نهاد باید پاسخگوی این ضرر و زیان باشد چراکه یکی از مسائل امروز؛ نبود نهاد پاسخگو به هنرمندان در خصوص لغو کنسرت‌ها است.

او با بیان اینکه مشکلاتی که برای برگزاری کنسرت‌ها ایجاد می‌شود هیچ مبنا و استدلال حقوقی ندارند، ادامه داد: لغو کنسرت‌ها هیچ مبنای حقوقی، عقلی و قانونی ندارد و ما این موضوع را در برنامه زاویه که چندی پیش از شبکه چهارم سیما نیز پخش شد؛ ثابت کردیم. ما نمی‌توانیم قصاص قبل از جنایت داشته باشیم و کنسرتی را به بهانه حواشی آن لغو کنیم. جامعه موسیقی نباید پاسخگوی اتفاقاتی ازجمله بدحجابی که در سطح جامعه نیز وجود دارد و از آن به عنوان مهمترین حاشیه کنسرت یاد می‌شود، باشد. گروه موسیقی تنها پاسخگوی محتوای برنامه‌ای است که اجرا می‌کند.

قوانین موسیقی برمبنای شرع اسلام است

مدیرعامل خانه موسیقی بیان کرد: در نظامی که بر محور ولایت فقیه است؛ قانون‌ آن کشور نیز قانون اسلام است و شورای نگهبان که علاوه بر حقوقدانان شش فقیه هم در آن عضو هستند؛ بر قوانین نظارت دارند و بنابراین قانون بر مبنای شرع است.

تغییر سازوکار جشنواره موسیقی فجر

نوربخش در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به حضورش به عنوان دبیر جشنواره موسیقی فجر گفت: ساز و کار جشنواره موسیقی فجر از سال گذشته تغییر کرد اما چون حکم دبیری تعیین شده بود مجبور بودیم برهمان اساس پیش برویم. جشنواره موسیقی فجر هم دبیر داشت و هم رئیس اما امسال فقط رییس جشنواره داریم که مسئول همه بخش‌هاست البته بخش‌هایی مانند علمی‌پژوهشی و اجرایی مسئولین خود را دارند و توسط آن‌ها مدیریت می‌شوند.

تغییر روند جشنواره کارشناسی شده

او ادامه داد: وقتی ریل و مسیر یک برنامه‌ بعد از سی سال تغییر می‌کند؛ طبیعتا به این تغییر روند عده‌ای انتقاد دارند و برای بعضی نیز سوال ایجاد می‌شود البته معتقدم این اتفاقات و انتقادها طبیعی است اما تغییراتی که در جشنواره ایجاد شده براساس کارهای کارشناسانه‌ای است که از مدت‌ها پیش مورد بررسی قرار گرفته بود.

تاثیرگذاری جایزه باربد بر موسیقی

دبیر جشنواره موسیقی فجر با بیان اینکه در جشنواره موسیقی فجر کمبود بخش رقابتی احساس می‌شد، افزود: بخش رقابتی و اهدای جوایز مانند آنچه در جشنواره فیلم فجر اتفاق می‌افتد در جشنواره موسیقی فجر خالی بود و همه جشنواره بر محور این جایزه یعنی جایزه باربد تعریف می‌شود. اهمیت این جایزه می‌تواند بر فعالیت‌های موسیقی درطول سال تاثیرگذار باشد چراکه موزیسین‌ها می‌دانند کارشان رصد می‌شود البته اجراهای موسیقی خارج از موضوع جایزه نیز طبیعتا خواهیم داشت.

جشنواره موسیقی سنتی در آذرماه برگزار می‌شود

نوربخش تصریح کرد: بخش دیگری که در جشنواره موسیقی فجر تغییر کرده؛ بخش موسیقی سنتی ایرانی است که به عقیده ما در جشنواره موسیقی فجر نمایان نبود از همین رو جشنواره برون‌نوازی را در آذرماه برگزار می‌کنیم و موسیقی سنتی که در جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شد به طور کامل در جشنواره برون‌نوازی اجرا می‌شود چراکه موسیقی سنتی بخش با اهمیتی از موسیقی است که باید توجه بیشتری به آن شود. البته برگزاری جشنواره برون‌نوازی برعهده بخش‌خصوصی است و ما نیز آن را حمایت می‌کنیم.

جایزه باربد جشنواره موسیقی را پرجنب و جوش می‌کند

او تاکید کرد: سعی ما این است که بخش حرفه‌ای موسیقی در جشنواره به خوبی نمایش داده شود البته موضوع جایزه باربد نیز بسیار اهمیت دارد و باید به آن توجه بیشتری شود چراکه جایزه و داوری همانطور که جشنواره فیلم فجر را پرجنب وجوش می‌کند؛ می‌تواند نشاط را به جشنواره موسیقی فجر نیز بیاورد و این یکی از اهداف ما در جشنواره موسیقی فجر سال جاری است.

شجریان دوران نقاهت را سپری می‌کند

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه با اشاره به انتخاب استاد شجریان در شورای عالی خانه موسیقی گفت: در اساسنامه خانه موسیقی وظایفی برای شورای عالی درنظر گرفته شده که همیشه به این وظیفه نیز عمل شده است. یکی از وظایف این شورا تایید و به رسمیت شناختن عضویت اعضای خانه موسیقی است از طرف دیگر سیاست‌گذاری‌های کلان خانه موسیقی از طریق شورای عالی سیاست‌گذاری می‌شود.

نوربخش با بیان اینکه حضور استاد شجریان در شورای عالی خانه موسیقی از ابتدا تاکنون برای خانه موسیقی مغتنم بوده، خاطرنشان کرد: امیدواریم حضور ایشان در این دوره بیشتر از گذشته موثر باشد و با رایزنی‌هایی که با خود استاد داشتیم این حضور ادامه‌دار خواهد بود و امیدواریم حال جسمی استاد نیز روز‌به‌روز بهتر شود.

موضوع منع صدای استاد شجریان را پیگیری می‌کنیم

او با اشاره به وضعیت جسمانی استاد شجریان گفت: ایشان در حال حاضر دوره نقاهت را طی می‌کنند و در حال فیزیوتراپی هستند و امیدواریم در فصل جدید خانه موسیقی حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

رعایت حقوق هنرمندان موسیقی دغدغه اصلی شجریان

مدیرعامل خانه موسیقی در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به اینکه موضوع منع پخش صدای استاد شجریان از رسانه ملی همیشه از اقداماتی است که خانه موسیقی پیگیری می‌کند، توضیح داد: دغدغه اصلی استاد شجریان رعایت حقوق هنرمندان موسیقی از طرف رسانه ملی است و باید آن را محترم شمارد. رسانه ملی حق ندارد اثر هنرمند را بدون اجازه پخش کند. همچنین رسانه ملی حق ندارد اثر هنرمند را هر طور که می‌خواهد تفسیر کند.

دانلودهای غیرقانونی؛ دزدی و خلاف شرع است

او افزود: ما مشغول تعامل با صداوسیما هستیم و امیدواریم در دوره مدیریت جدید این سازمان بتوانیم این حقوق را استیفا کنیم چراکه خانه موسیقی در بحث کپی‌رایت و رعایت حقوق مولف و مصنف چالش‌های اساسی دارد البته موضوع کپی‌رایت مسئله‌ای است که در جامعه بسیار فراگیر است و مردم باید بدانند دانلودهای غیرقانونی آهنگ‌ها مانند دزدی و غیرشرعی است.

کد خبر : ۴۲۸۲۲۹