خبرگزاری کار ایران

فرخنده کیش با حضور در غرفه ایلنا اعلام کرد:

ادعای خصوصی بودن بسیاری از جشنواره‌ها درست نیست/ برخی جشنواره‌ها ضربه‌های جبران‌ناپذیری به سینمای ایران زده‌اند

فرید فرخنده کیش معتقد است بسیاری از جشنواره‌های فیلم کوتاه که مدعی مستقل بودن هستند؛ در بخش بین‌المللی صدمات زیادی را به چهره سینمای ایران وارد کردند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، فرید فرخنده‌کیش (مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران) ظهر امروز (شنبه ۱۵ آبان) و در اولین روز نمایشگاه مطبوعات در غرفه خبرگزاری ایلنا حضور پیدا کرد و از عملکرد خبرنگاران این خبرگزاری در بخش سینما تجلیل کرد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون سرنوشت ساختمان در حال ساحت سینمای انجمن جوان مدت هفت سال ساخت آن به طول کشیده؛ گفت: ساخت این ساختمان از دولت دهم آغاز شده بود و مسئولان قبلی انجمن سینمای جوان و سازمان سینمایی ساختمان را تا مرحله‌ای پیش بردند.

فرخنده کیش افزود: مدت ۲ سال به دلیل کمبود بودجه؛ روند تکمیل این ساختمان با کندی پیش می‌رفت ولی ما از شش ماه پیش توانستیم با صرفه‌جویی در بودجه‌های جاری خود ساختمان را تا مرحله بهره‌برداری جلو ببریم.

وی ادامه داد: ساختمان جدید انجمن سینمای جوان امروز تقریبا تمام شده و تا پایان آذرماه فاز یک آن به صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد. البته به صورت آزمایشی یکی از بخش‌های جشنواره فیلم کوتاه در این ساختمان مستقر شده و جلسات بخش ۳۳ داور جشنواره در ساختمان جدید برگزار می‌شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان با اشاره به اینکه این ساختمان برای فیلمسازان کوتاه حس نوستالژیک دارد، گفت: هر چند حدود ۳ میلیارد تومان برای تکمیل این ساختمان هزینه شده اما قطعا امروز ارزش افروده‌ای که حاصل شده بسیار بیشتر از میزان هزینه‌ای‌ست که انجام شده است.

وی ادامه داد: ما هم اکنون در ماه ۷۰ میلیون تومان برای اجاره ساختمان فعلی که استیجاری است هزینه می‌کنیم  و با بهره‌برداری ساختمان جدید این مساله حل می‌شود و می‌توان بودجه‌ا ی را که صرف اجاره ساختمان می‌دهیم برای تولیدات هزینه کنیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با اشاره به اینکه برخی جشنواره‌های به اصطلاح مستقل ضربه‌های جبران ناپذیری را به حیثیت سینمای ایران در بخش بین‌الملل زده‌اند، گفت: بعد از اتفاقاتی که برخی جشنواره‌های به  اصطلاح مستقل فیلم کوتاه به وجود آوردند و نارضایتی‌هایی را در بین فیلمسازان و عوامل اجرایی ایجاد کردند، شورایی در سازمان سینمایی برای این امر تشکیل شد.

وی  ادامه داد: این شورا که با نظر رئیس سازمان سینمایی تشکیل شده است؛ جشنواره‌های مختلف را بررسی می‌کند و بعد از بررسی عملکرد این جشنواره‌ها نسبت به ادامه برگزاری آنها یا متوقف کردن جشنواره تصمیم‌گیری می‌کنند.

فرخنده کیش افزود: بسیاری از این جشنواره‌ها نتوانستند کمکی به ارتقای سطح فرهنگی کنند همچنین ادعایی که آنها درباره خصوصی بودن می‌کنند خیلی قابل اعتبار نیست.

وی ادامه داد: ما و سازمان سینمایی از جشنواره‌های خوب سینمایی که توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود حمایت می‌کنیم اما نباید به شکلی باشد که این جشنواره‌ها ابتدا ادعای مستقل بودن و خصوصی بودن بکنند و بعد برای برگزاری آویزان دستگاه‌های دولتی شوند. البته جشنواره‌های بسیاری هستند که با هدف فرهنگی و به خوبی اجرا می‌شوند. 

کد خبر : ۴۲۵۹۸۶