خبرگزاری کار ایران

ادامه حواشی اولین حراج آثار خوشنویسی؛

احصایی: از انتساب این اثر به خودم خجالت می‌کشم/ مدیر گالری: اسناد موجود است

درحالیکه چند روز بیشتر از برگزاری اولین حراج آثار خوشنویسی با عنوان حراج باران نمی‌گذرد اما حواشی زیادی درباره آثار فروخته شده ازجمله اثر محمد احصایی در این حراج وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین حراج آثار خوشنویسی با عنوان «حراج باران» توسط گالری «ترانه باران» در حالی برگزار شد که پس از گذشت یک هفته از این حراج خبرهایی مبنی بر تقلبی بودن اثر محمد احصایی در رسانه‌‌ها منتشر  و این هنرمند مدعی شد این اثر متعلق به او نیست اما محبوبه کاظمی درباره این اثر به رسانه‌ها گفته بود این اثر صددرصد اصل است. در همین رابطه نیز با محمد احصایی و مدیرگالری باران گفت‌وگو کردیم.

محمد احصایی این اثر را تقلبی اعلام کرد و در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: قبل از برگزاری این حراج خانم گلستان به من اطلاع دادند «اثر شما را در کاتالوگ حراج باران آورده‌اند در حالی‌که این اثر هیچ شباهتی به آثار شما ندارد». 

 او ادامه داد: فرد دیگری نیز با من تماس گرفت و همین مسئله را با من در میان گذاشت و گفت به عوامل برگزاری حراج تذکر داده اما آنها توجهی به این موضوع نداشتند به همین دلیل تصمیم گرفتم تا شما را در جریان این موضوع قرار دهم تا اگر صلاح می‌دانید اقدامی در این باره انجام دهید.

 این هنرمند افزود: خانم گلستان با یکی از مسئولان برگزاری این حراج تماس گرفت و درباره این کار به او توضیح داد و گفت این کار برای احصایی نیست و حتی امضای او نیز در پایین کار نیامده اما مسئول برگزاری حراج همچنان اصرار داشت که این اثر را من خلق کرده‌ام و توسط خانمی حدود 14 سال پیش خریداری شده است.

 احصایی با بیان اینکه این اثر بسیار بد و ضعیف نوشته شده، گفت: ادعا می‌کنند من این اثر را 14 سال پیش برای مارکو گرگوریان کشیده‌ام؛ مارکو حدود 35 سال پیش از ایران رفت چطور ممکن است من 14 سال پیش برای او اثری را بنویسم و به او تقدیم کنم در حالی که در ایران نیست؟!!

این هنرمند با تاکید براینکه این اثر متعلق به او نیست، تصریح کرد: ظاهرا مسئولان برگزاری این حراج آشنا به این امور نیستند چراکه این با یک نگاه هم می‌توان متوجه شد این اثر برای من نیست و حتی امضای من زیر آن نیامده است و متاسفانه این اثر به قدری ضعیف است که از اینکه آن اثر را به من نسبت می‌دهند خجالت می‌کشم!

 احصایی با گلایه از وزارت ارشاد گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چرا بدون هیچ ملاکی به افراد مجوز گالری می‌دهد؟  حدود 12 سال پیش می‌خواستم انجمن تایپوگرافی را تاسیس کنم و همه کارها براساس قانون پیش رفت و قرار بود مجوز آن را بدهند اما هنوز پس از گذشت چندین سال این اتفاق نیفتاده است.

 او مدعی شد: به نظر می‌رسد ارزش‌ها از بین رفته و متاسفانه کارها براساس باند و باندبازی پیش می‌رود.

این هنرمند درباره خرید و فروش دو و نیم میلیاردی در حراج آثار خوشنویسی گفت: در این حراج یک اثر از میرعماد بود که براساس اتفاقاتی که در حراج می‌افتد ناگهان قیمت آن افزایش پیدا کرده و به قیمت گزافی فروخته شده و به طور قطع این ماجرا با تقلب همراه بوده است.

 محبوبه کاظمی دولابی مدیر گالری ترانه باران و برگزارکننده حراج باران نیز درباره این اتفاق به خبرنگار ایلنا گفت: اگر استاد احصایی نظری درباره این اثر دارند می‌توانند به صورت کتبی یا به دفتر حراج باران یا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظر خود را بیان کنند. قطعا از سوی دفتر حراج بررسی خواهد شد.

 او ادامه داد: آثار این حراج توسط کارشناسان متعهد و با ایمان کارشناسی شده است این کارشناسان شرافت خود را برای پول زیرپا نمی‌گذارند.

او با بیان اینکه هیچ تماسی از سوی استاد احصایی با حراج باران گرفته نشده، اظهار کرد: هیچ اپلیکیشنی که در آن مکالمه من و استاد احصایی باشد وجود ندارد همچنین من با خانم گلستان نیز در این‌باره هیچ صحبتی نداشتم، آیا خانم گلستان نماینده آقای احصایی هستند که من بخواهم با او صحبت کنم؟

  مدیرگالری باران تصریح کرد: مدارک این اثر موجود است و قابل اثبات است و این اثر حدود 16 سال پیش از نمایشگاهی که متعلق به استاد احصایی بود خریداری و در مجموعه یک مجموعه‌دار نگهداری می‌شد.

 مدیرگالری باران ادامه داد: اگر گفته‌های آقای احصایی نیز صحت داشته باشد؛ دلیلی ندارد آقای احصایی در مصاحبه خود با یک تارنما از الفاظی مانند شیطانی و کلاهبردار استفاده کند.

مدیر گالری باران همچنین از شکایت خود از محمد احصایی خبر داد.

2230221

گفتنی است در حراج آثار خوشنویسی ۶۶ اثر ایرانی و سه اثر از کشورهای ترکیه و لبنان در این حراج ارائه فروخته شد و اثر محمد احصایی نیز به قیمت 15 میلیون تومان به فروش رسیده است.

کد خبر : ۴۱۶۳۱۰