خبرگزاری کار ایران

در نشست هیات مدیره خانه سینما مطرح شد؛

لزوم حمایت دولت از پیمان‌های جمعی کار در سینما/ تشکیل باشگاه کارورزان در سینما +تصاویر

اولین نشست خبری منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما صبح امروز در دوشنبه ۱۲ مهر در تالا سیف الله داد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست  علاوه بر منوچهر شاهسواری، ابراهیم مختاری (رییس)، محمدرضا مویینی (نایب رییس)، آتیلا پسیانی (سخنگو)، شادمهر راستین، بهمن اردلان، سیدمهدی خادم و کامران ملکی (اعضای هیات مدیره)، عبدالله اسفندیاری (بازرس) حضور داشتند.

 شادمهر راستین با اشاره به بازسازی ساختمان خانه سینما گفت: این ساختمان برای ۷۰ سال پیش است و فیلم‌های مهمی مانند قیصر در این ساختمان فیلمبرداری شده است.

وی ادامه داد: ما در بازسازی خانه سینما به این اصل توجه کردیم که خانه سینما یک مقصد شهری است و باید به مشارکت و تعامل با افرادی که به این خانه می‌آیند اهمیت داد به همین دلیل بخش‌هایی همچون کتابخانه از شکل سنتی و سابق بیرون آمدند و تبدیل به محلی برای تعامل و گفت‌وگو شدند.

راستین ادامه داد: همچنین بحث امنیت ساختمان خانه سینما رفع شده و این خان‌ها مروز یک میراث ملی است و می‌توان به عنوان یک اثر فرهنگی آن را ثبت کرد.

وی با اشاره به اینکه خانه سینما پایگاه سینما است، اما اصل سینما مسئله تولید است، گفت: در دهه هفتاد بانک‌ها به تهیه کنندگان به راحتی وام می‌دادند اما امروز اگر تهیه کننده‌ای برای گرفتن وام به بانکی مراجعه کند همه تعجب می‌کنند و در حالی که بانک‌ها به راحتی به صنایع دیگر که سودآوری آن‌ها کمتر از سینما است وام می‌دهند به سینما که گاهی تا ۲۰۰ درصد سود دارد وام نمی‌دهند.

راستین ادامه داد: باید این پرسش را مطرح کرد که چه دلایلی وجود دارد که بانک‌ها به تهیه کنندگان وام نمی‌دهند یکی از دلایل اصلی آن این است که مجوزهایی که برای ساخت فیلم صادر می‌شود اعتبار ندارد و باید این سوال را از وزارت ارشاد پرسید که چرا پروانه ساخت و پروانه نمایش اعتبار خود را از دست داده است و این مساله‌ای است که باید توسط خانه سینما از وزارت ارشاد مطالبه شود.

وی درباره ورود خانه سینما به مسائل شخصی افراد گفت: امروز مثلا اصغر فرهادی می‌گوید که گروهی به دنبال تضییع حق شهروندی وی هستند طبیعی است وقتی که اصغر فرهادی از خانه سینما بخواهد که در این مساله ورود کند خانه سینما وارد می‌شود اما اینگونه نیست قبل از درخواست شخصی یک فرد خانه سینما به حیطه افراد ورود پیدا کند.

راستین با تشکر از خبرنگاران خبرگزاری‌ها در حمایت از خانه سینما گفت: در ایران فهم، درک و هدف مشترک در بخش سینما بین خبرنگاران و اهالی سینما وجود دارد در حالی که در بخش‌های دیگر همچون بخش‌های اقتصادی این مساله وجود ندارد. خانه سینما می‌تواند با حفظ شأن خود از این مساله برای رسیدن به اهداف درست سینما استفاده کند.

ابراهیم مختاری رئیس هیئت مدیره خانه سینما نیز طی سخنانی گفت: در ماه‌های اخیر اتفاقاتی افتاده و بحث‌هایی مطرح شده که نگران کننده است البته درباره این مسائل ما همیشه منتظر می‌مانیم تا افرادی که خودشان ذینفع هستند شکایت کنند بعد ما درباره آن شکایت رفتار صنفی می‌کنیم.

مختاری درباره لزوم رعایت حقوق مالکانه در کشور گفت: متاسفانه حقوق مالکانه آثار در داخل و خارج از کشور رعایت نمی‌شود و به رسمیت شناخته نمی‌شود طبیعی است که وقتی حقوق مالکانه به رسمیت شناخته نمی‌شود حقوق مولف نیز که در دل حقوق مالکانه قرار دارد تعریف نمی‌شود. البته امروز در بخش‌هایی حقوق مالکانه تعریف شده است.

وی ادامه داد: بحث حقوق مالکانه بسیار پیچیده است و از نمایش غیرمجاز فیلم‌ها در اتوبوس‌ تا نمایش فیلم‌ها در تلویزیون را در برمی‌گیرد.

مختاری افزود: قوانین مختلفی درباره این مساله تصویب و اجرا می‌شود اما به محض آنکه مدیر تغییر می‌کند این قوانین نیز دستخوش تغییر می‌شود و هیچ الزامی برای ادامه این اجرای قوانین در این بخش وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه خانه سینما استقلال خود را حفظ می‌کند، گفت: ما قطعا با ایوبی و حوزه هنری اختلاف‌نظرهایی داریم اما معتقدیم امروز دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات سینما را حل کند بلکه به نظر ما باید یک نهادی همچون مرکز ملی سینما تاسیس شود تا در سینمای ایران شاهد استقرار حاکمیت ملی و با تغییر مدیریت‌ها شاهد تغییر رفتار‌ها و برخورد‌ها با سینما و سینماگران نباشیم.

ابراهیم مختاری (ریس هیات مدیره خانه سینما) با اشاره به جشن سینمایی ایران گفت: امسال ۶هزار نفر در جشن حضور داشتند و خوشبختانه در دو سال گذشته نیزان فروش صد درصد افزایش پیدا کرده است.

او در توضیحاتی درباره اقدامات و برنامه‌های خانه سینما اظهار داشت: در بحث بیمه تامین اجتماعی با تفاهم نامه‌ای که بین صندوق و خانه سینما انجام شد راه باز شده است غیر از صندوق هم خانه سینما هم از طریق صنوف یک کمیسیون تشکیل می‌دهد و پیگیری می‌کند. بودجه بخش ستادی در خانه سینما کاهش پیدا کرده و بودجه بخش رفاهی اعضا هم افزایش داشته است. باشگاه کارورزان نیز در سینما تشکیل می‌شود که با حضور سینماگران و فارغ التحصیلان فعالیت می‌کند و پل ارتباطی است بین حرفه‌ای‌ها و افراد اماتور، آیین نامه این باشگاه در حال تدوین است. همچنین ایرادات اساسنامه صنوف، و خانه سینما با همکاری وزارت کارو ارشاد، در حال اصلاح است.

ابراهیم مختاری افزود متاسفانه شاهد هستیم که به سینما و نهادهای مرتبط حمله می‌شود این حمله باعث نا‌امنی در فضای کسب و کار می‌شود و امنیت شغلی را کاهش می‌دهد و فشار را بر دولت زیاد می‌کند. وقتی پروانه ساخت و پروانه نمایش صادر می‌شود باید از سوی نهاد‌ها محترم تلقی شود زیرا این پروانه ساخت باعث ایجاد امنیت می‌شود اما متاسفانه برخی نهاد‌ها علاوه بر وزارت ارشاد تقاضا می‌کنند تا فیلمنامه را بخوانند و یا بعد از، صدور پروانه نمایش برخی نهاد‌ها از اکران فیلم جلوگیری می‌کنند. رفتار برخی نهاد‌ها و گروه‌ها نشان می‌دهد که ما شاهد یک مدیریت طایفه‌ای در سینما هستیم و شاهد یک مدیریت و حاکمیت ملی در سینما نیستیم و این مسئله به سینما لطمه می‌زند.

مختاری ادامه داد: ایرادات اساسنامه صنوف و خانه سینما با همکاری وزارت کار و ارشاد در حال اصلاح است.

محمدرضا مویینی نیز با اشاره به وضعیت صندوق اعتباری هنر گفت: متاسفانه در دولت قبل بسیاری از افراد بدون آنکه هنرمند یا سینماگر باشند با معرفی مدیران دولتی به عضویت صندوق درآمده و از خدمات هنرمندان و سینماگران استفاده می‌کردند که بسیار امر اشتباهی بود به همین دلیل ما تلاش کردیم با همکاری صندوق در دولت جدید به یک تفاهم با صندوق برسیم هر چند ما در نگارش این تفاهم به عملکرد و تاریخچه صندوق نیز نظر داشتیم.

وی ادامه داد: ما باید به سمت تشکیل یک اتحادیه کارگزاری برویم و صندوق نیز تلاش کند بین بخش کارفرما و بدنه یک پیمان جمعی کار امضا شود و دولت نیز باید از این پیمان جمعی کاملا حمایت کند. همچنین در بحث بیمه بیکاری باید طرحی اجرایی شود که پیش زمینه‌های آن کاملا رعایت شده باشد.

کد خبر : ۴۱۶۱۸۳