خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایشگاه سی‌نما - کیارستمی مطرح شد؛

راه‌اندازی بنیاد کیارستمی

مدیر موسسه کارنامه با اعلام این خبر که خانواده کیارستمی قصد دارند تا بنیاد کیارستمی را راه‌اندازی کنند گفت: با همکاری مدرسه سینمایی تولوز در فرانسه و مدرسه فیلم لندن در تیرماه سال آینده جایزه کیارستمی به سه فیلم‌ساز جوان اهدا می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نمایشگاه‌ سی‌‌نما؛ کیارستمی ظهر امروز چهارشنبه هفتم مهرماه با حضور اشکان خطیبی، احسان نصری، کوروش شاکری و نگار اسکندرفر در پردیس سینمایی چهارسو برگزار شد.

در ابتدای این نشست احسان نصری (مسئول بخش تجسمی) با بیان اینکه در ابتدا قرار بود با 30 نقاش که آثاری در اندازه‌های 30 *30 خلق می‌کنند کار را شروع کنیم، اظهار کرد: قرار بود این آثار نمایی از سینمای استاد کیارستمی باشد و در روز سینما به نمایش درآید اما زمان آن عقب‌تر افتاد.

او ادامه داد: سی‌نما؛ کیارستمی عنوان نمایشگاهی در سه حوزه نقاشی، عکس و فیلم که سی اثر از هنرمندان مدیاهای مختلف در آن به نمایش می‌آید. در حوزه نقاشی آثار سه نسل از هنرمندان را در اندازه 30*30 با برداشتی از سینمای کیارستمی را به نمایش می‌گذاریم. در بخش عکس نیز با همکاری دنیا مشرقی آثاری از رضا کیانیان، کاوه گلستان، محمود کلاری و ... را در اندازه‌های 30*45 به نمایش گذاشتیم.

نگار اسکندرفر (مدیر موسسه کارنامه) با بیان اینکه در یازده سال گذشته کیارستمی تنها در موسسه کارنامه کلاس برگزار می‌کرد، گفت: در این موسسه 560 هنرجو تعلیم می‌دیدند که بعضی از آنها نزدیک به 7 الی 8 سال است در این موسسه مشغول فعالیت هستند.

او که از مرگ کیارستمی با عنوان سفر طولانی یاد می‌کرد؛ اظهار کرد: معتقدم دانشجویان کیارستمی مانند آثار او هستند چراکه نگرش و ایده‌ائولوژی او را آموخته‌اند. پس از شروع سفر طولانی کیارستمی موسسه تنها مرجعی برای این دانشجویان که به آنجا رجوع می‌کردند و مدام می‌پرسیدند آیا یادبودی برای کیارستمی برگزار می‌شود یا نه.

مدیر موسسه کارنامه ادامه داد: برای کیارستمی مراسم یادبودی نمی‌گیرم چراکه معتقدم کیارستمی هنوز هم هست و یابود استاد آن چیزی است که شاگردانش از او آموختند و به بچه‌ها می‌گفتم اگر کیارستمی بود به شما چه می‌گفت؛ از شما می‌پرسید؛ چه ساخته‌اید؟ الان هم بروید و فیلم بسازید.

اسکندرفر با بیان اینکه این پروژه باعث شد تا بچه‌ها از اندوه بیرون بیایند، خاطرنشان کرد: زیر سایه حضور معنوی کیارستمی پروژه‌های زیادی تعریف شده و این بار نیز باعث شد تا بچه‌ها دوباره فعالیت کنند. این فیلم‌ها حاصل عواطف شاگردان کیارستمی است.

او با بیان اینکه در این بخش 50 نفر داوطلب داشتیم و 48 فیلم به دبیرخانه ارسال شد،‌ تصریح کرد: از میان فیلم‌های یک دقیقه‌ای که با موضوع کیارستمی ساخته شده بود 30 فیلم انتخاب شد. معتقدم ساختن فیلمی در زمان 60 ثانیه بسیار سخت است اما بچه‌ها کار را با عشق کردند. ما از این طریق موسسه کارنامه سعی کردیم با دیگر گروه‌های جهان که با کیارستمی کار می‌کردند ارتباط برقرار کنیم و امیدوارم این راهی باز باشد برای همه جوان‌هایی که با کیارستمی در ارتباط بودند.

مدیر موسسه کارنامه خاطرنشان کرد: با همکاری مدرسه سینمایی تولوز در فرانسه و مدرسه فیلم لندن امیدوارم بتوانیم در تیرماه سال آینده جایزه کیارستمی را به سه جوان فیلم‌ساز اهدا کنیم و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا از 2 تا 14 تیرماه همزمان با سالروز تولد عباس کیارستمی تا روز سفر طولانی کیارستمی در طی دوازده روز فیلم کوتاه را نمایش دهیم و با توجه به اینکه کیارستمی در 12 کشور ورکشاپ داشتند هر روز را به یک کشور اختصاص دادیم.

او ادامه داد: خانواده کیارستمی قصد دارند تا بنیاد کیارستمی را راه‌اندازی کنند و از آنجا که موسسه کارنامه در جریان همه کارهای فیلم‌سازی کیارستمی بود هر کاری که در این مدت انجام دهیم پس از آغاز به کار بنیاد همه را به بنیاد تقدیم می‌کنیم.

اسکندرفر گفت: تنها هدف من تا تشکیل این بنیاد این است که جایی برای حضور این جوانان و فعالیت آنها باشد.

در ادامه این نشست کوروش شاکری با بیان اینکه معتقدم ثبت یک نگارش را ماندگار می‌کند، گفت: تصمیم گرفتیم کتاب سی‌نما؛ کیارستمی را در سه بخش، مقالات، نقاشی و عکس توسط انتشارات مکث نظر منتشر کنیم.

در پایان نیز اشکان خطیبی با بیان اینکه به پیشنهاد برادرش عرفان بخش گالری را در پردیس سینمایی چهارسو افتتاح کرده،‌ گفت: درباره این نمایشگاه باید بگویم قرار نیست در آن پرتره‌هایی از کیارستمی به نمایش گذاشته شود بلکه آثاری که تحت تاثیر، نگاه و ایده‌ئولوژی یک هنرمند است به نمایش درمی‌آید.

این نمایشگاه که با حمایت موسسه کارنامه، پردیس سینمایی چهارسو، انتشارات مکث‌نظر، انتشارات سمیه و موسسه پیش‌رو از یکشنبه 11 مهرماه افتتاح و تا هجدهم ادامه دارد. همچنین فیلم‌های 60 ثانیه‌ای در مراسم افتتاحیه و در دو سانس 18:30 و 21:30 نمایش داده می‌شود. همچنین رونمایی کتاب یکبار در پردیس چهارسو و یکبار دیگر در نشر ثالث رونمایی می‌شود.

کد خبر : ۴۱۴۸۶۶