خبرگزاری کار ایران

کارگردان تئاتر ایتالیایی:

تعزیه یک قصه مقدس است/ «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»؛ تلفیق انسان‌شناسی و تکنولوژی

«پینو دی بودو» کارگردان و مدیر کمپانی تئاتر «پوتلج» ایتالیا گفت: به نظر من تعزیه یک قصه مقدس است؛ این داستان برای من بسیار جذابیت دارد و دلم می‌خواهد بتوانم اثری را که می‌تواند اینقدر روی مردمی تاثیر بگذارد؛ کشف کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری اعضای کمپانی تئاتر پوتلج ایتالیا که با نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» در تماشاخانه باران حضور دارند؛ پیش از ظهر امروز با حضور کارگردان این نمایش و بازیگر و طراح جلوه‌های ویژه آن برگزار شد. 

پینو دی بودو با بیان اینکه یکی از نمایش‌هایی که دوست دارم درباره‌اش بسیار بدانم تعزیه است، گفت: من پس از این با ایران و فرهنگش آشنا شده بودم و درباره تعزیه هم چیزهایی شنیده بودم اما الان بسیار کنجکاوم که درباره این هنر نمایشی بیشتر بدانم زیرا در این نوع از کار، تاریخی وجود دارد که بسیار غنی است و با رفتن به این نمایش که بخشی از تاریخ ایران بوده و ارثی است که به مردمش رسیده؛ می‌توان از گذشته با ابزار معاصر امروزی استفاده کرد.

این کارگردان ایتالیایی با تحسین تعزیه گفت: استفاده از صدا، طراحی لباس و حتی عکس‌العمل تماشاگران بسیار زیباست و من دوست دارم احساس این نمایش و اجراکننده‌ها و گویندگانش را درک کنم.

پینو دی بودو با اشاره به نمایش بیست هزار فرسنگ زیر دریا که اجرای آن از روز جمعه در تماشاخانه باران آغاز شده است، گفت: از حضور در ایران بسیار خوشحالیم. دیدن مردمی که بسیار به تئاتر علاقمند هستند و برای تماشای آن حضور پیدا می‌کنند برای من بسیار مهم است زیرا ما تنها قصد نداریم نمایشی را روی صحنه ببریم بلکه برخورداری از روابط انسانی هنگام اجرای این نمایش برای ما بسیار اهمیت دارد.

او با بیان اینکه اجرای نمایش فرصت ملاقات با مردم را ایجاد می‌کند،‌ گفت: با این نمایش ما این امکان را به دست آوردیم که فرهنگ‌های خودمان را باهم تقسیم و از این تقسیم انرژی و فرهنگ‌ها به شناخت دیگری از هم برسیم. من پیش از این درباره کشور ایران و تاریخش مطالعه کردم و کنجکاو بودم که درباره مردم ایران بیشتر بدانم بنابراین وقتی 4 سال پیش به دعوت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ایران آمدم بسیار مشتاق شدم که بار دیگر بتوانم به این کشور بازگردم.

بیست هزار فرسنگ زیر دریا تلفیق انسان‌شناسی و تکنولوژی است

کارگردان نمایش 20 هزار فرسنگ زیر دریا با بیان اینکه بازگشت دوباره به ایران با ایجاد رابطه بین کمپانی تئاتر پوتلج و تئاتر باران فراهم شده است، گفت: گروه تئاتر ما در حوزه تئاتر تجربی فعال است. ما درباره انسان‌شناسی تحقیق کرده و آن را با تکنولوژی ترکیب می‌کنیم تا نمایش‌مان را شکل دهیم. چشم‌انداز ما همیشه این بوده که نمایشی را بسازیم که با آ‌ن بتوانیم فرهنگ ملت‌ها را بشناسیم و در کنارش فرهنگ خودمان را نیز معرفی کنیم.

پینو دی بودو یادآور شد: بیست هزار فرسنگ زیر دریا دقیقا نمایشی است که بطور شگفت‌انگیزی هر دوی این دو موارد را دارد یعنی در کنار معرفی یک قصه و فرهنگ به خوبی امکان استفاده از تکنولوژی را نیز فراهم کرده است.

او با اشاره به اینکه نگاه ما در تئاتر در وهله اول یک کار گروهی است، گفت: معتقدم کار گروهی کردن نتیجه بهتری می‌دهد. در این مسیر من کارگردانم اما یک کارگردان معمولی نیستم من در دانشگاه فلسفه خواندم و همانجا انسان‌شناسی تدریس کردم و تمرکزم همیشه روی فرهنگ بوده است.

مدیر کمپانی تئاتر پوتلج با بیان اینکه من انسان‌شناسی خواندم تا به فرهنگ و معرفی آن برسم، گفت: وقتی با گروهم گرد هم می‌آییم تا کاری را شروع کنیم من به آنها نمی‌گویم چه کار کنند بلکه در این نوع، کار از بازیگر شروع می‌شود و ایده‌ها از ذهن احساس و عملی که بازیگر انجام می‌دهد شکل می‌گیرد.

پینو دی بودو با اشاره به اهمیت تئاتر گفت: ما با تئاتر نمی‌توانیم جهان را تغییر دهیم اما می‌توانیم کمک کنیم که مردم در تئاتر همدیگر را ببینند و احساس‌شان را باهم تقسیم کنند. اعتقاد داریم زندگی سخت است و در مسیر فرق کردن همیشه خود را در مسیر سختی قرار می‌دهیم و همین تفاوت کار ماست.

قراردادی برای مبادله دانشجوی بازیگری بین ایران و ایتالیا

کیومرث مرادی مجری طرح این نمایش نیز در این نشست گفت: ایجاد تئاتر الگو و ارائه الگوهای درست از نمایش‌هایی که در دنیا اجرا می‌شود،‌ از مهم‌ترین اهداف تئاتر باران در دعوت از گروه‌های خارجی بود برای همین اولین نمایش بیست هزار فرسنگ زیر دریا انتخاب شد.

مرادی با اشاره به دلایل انتخاب گروه تئاتر پوتلج ایتالیا به عنوان اولین گروه خارجی دعوت شده به باران گفت: این گروه قبلا به ایران آمده بودند و آشنایی کاملی با فرهنگ ما داشتند که کمک می‌کرد اجرایشان با فرهنگ ایرانی هماهنگ باشد از سوی دیگر بیست هزار فرسنگ زیر دریا اثر بسیار موفقی در کشورهای دیگر بود همچنین این اجرا از نمونه‌های درست استفاده از تکنولوژی در خدمت تئاتر به شمار می‌رود.

این کارگردان تئاتر، همچنین از بسته شدن قراردادی بین تئاتر باران و کمپانی تئاتر پوتلج ایتالیا خبر داد و گفت: با این قرارداد بین دو کمپانی مبادله دانشجو انجام می‌گیرد که این موضوع با توجه به اینکه کمپانی پوتلج هر ساله جشنواره‌ فرهنگی را در ایتالیا برگزار می‌کنند حائز اهمیت است.

تکنولوژی پارتنر بازیگران است

خانم دانیلا از بازیگران کمپانی تئاتر پوتلج و این نمایش نیز با اشاره به تاریخ شکل‌گیری این کمپانی از سال 1976 گفت: ما امسال چهلمین سالگرد تاسیس این کمپانی را در ایتالیا جشن گرفتیم اگر بطور خلاصه بخواهم درباره آشنایی خودم با این کمپانی و آغاز تئاتر بگویم باید به دوره دانش‌آموزی‌ام اشاره کنم که به تئاتر علاقمند شدم و هنگامی که با پینو دی بودو ملاقات کردم با هم در این راه پیش رفتیم.

او با بیان اینکه بازی بازیگران روی صحنه و تلاش‌شان برای یادگیری و تحقیق برای آموزش انواع تئاتر همواره برای او جذاب بوده است؛ گفت: همیشه دوست داشتم بدانم پشت هر صحنه نمایشی چیست و بازیگران چطور می‌توانند با نگاه و بدنشان به نمایش چیزی اضافه کنند.

دانیلا ادامه داد: از آن زمان تا امروز ما در کمپانی تئاتر پوتلج چیزهای زیادی یاد گرفتیم امروز بزرگترین چالش ما این است که بتوانیم کنار هم زندگی کنیم، نیازهای مالی‌مان را برطرف کنیم و سپس بتوانیم به خوبی در تئاتر کار کنیم.

وینچزو، بازیگر و طراح جلوه‌های تصویری گروه تئاتر پوتلج نیز در این نشست با بیان اینکه کار من مدیریت جلوه‌های تصویری در نمایش‌هاست گفت: خیلی دوست داریم درباره کاراکتر تکنولوژی در نمایش صحبت کنم چون در هر کاری،‌ تکنولوژی ، شیوه و شکل متفاوتی دارد.

او ادامه داد: در نمایش بیست هزار فرسنگ زیر دریا تکنولوژی با بازیگر در حال زندگی کردن است. نکته جذاب نمایش این است که بازیگر با حضور ویدئوپروژکشن ناپدید نمی‌شود بلکه با یکدیگر روی صحنه به عنوان پارتنر بازی می‌کنند. در واقع ما پروژکشن را استفاده نمی‌کنیم تا فقط تصویری روی صحنه بیاندازیم بلکه می‌خواهیم نگاه تماشاگر را تغییر دهیم.

وینچزو با تاکید بر اینکه ما در تلاشیم تا رابطه‌ای بین بازیگر و تکنولوژی در کار تعریف کنیم، گفت: بسیار مهم است که در نمایش‌ها تکنولوژی امری تزئینی نباشد.

نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» کاری از گروه پوتلج ایتالیا است که اجرای آن از جمعه (26 شهریور) در تماشاخانه باران آغاز شده و تا دوم مهرماه در دو ساعت 19 و 21 روی صحنه می‌رود. مجری طرح این نمایش در ایران تئاتر باران و مجری پروژه آن کیومرث مرادی است.

کد خبر : ۴۱۱۸۶۵