خبرگزاری کار ایران

علی‌اکبر صفی‌پور در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

بنیاد رودکی موافق کناره‌گیری فخرالدینی نیست/نوازندگان ارکستر سمفونیک دیگر مشکل بیمه و حقوق ندارند

مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: اولین جلسه شورای عالی مشورتی ارکستر سمفونیک باحضور گنجه‌ای، سریر، فخرالدینی، نوربخش، طالبی و شاهنگیان برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) در حاشیه نشست خبری گروه موسیقی دلااسکالا درباره وضعیت ارکستر سمفونیک و ارکستر موسیقی ملی اظهار کرد: در این مدت که در بنیاد رودکی هستم؛ تلاش‌های زیادی انجام شده تا وضعیت ارکسترها مطلوب شود و با کمترین حاشیه به حیات خود ادامه دهند. خوشبختانه در رابطه با ارکستر سمفونیک خیلی زود به نتیجه رسیدیم و مشکلات نوازندگان ازجمله بیمه و حقوق اعضا برطرف شد.

او افزود: شهرداد روحانی رهبر ارکستر، کامکار (مایستر ارکستر)، 2 نفر به عنوان متخصص موسیقی و همچنین یک نماینده برای بررسی امور اداری و مالی از طرف بنیاد در این شورا حضور دارند.

مدیرعامل بنیاد رودکی با بیان اینکه شورای عالی مشورتی نیز احیا شده، گفت: اولین جلسه این شورای عالی مشورتی دو هفته گذشته برگزار شد. گنجه‌ای، سریر، فخرالدینی، نوربخش، طالبی و شاهنگیان از اعضای این شورای عالی مشورتی هستند. در این شورا بررسی‌ها و تصمیماتی در رابطه با ارکستر سمفونیک گرفته خواهد شد.

صفی‌پور با بیان اینکه شورای فنی نیز 2 وظیفه دارد، تصریح کرد: نظارت بر برنامه‌های ارکستر و تصویب آن همچنین ارزیابی و انتخاب نوازندگان ارکستر از وظایف این شورا است و در دوره‌های زمانی خاص؛ نوازندگان در این شورا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل بنیاد رودکی با ارائه توضیحاتی درباره ارکستر موسیقی ملی گفت: در بررسی‌های اولیه‌ای که انجام شد درباره ارکستر موسیقی ملی دو نظریه وجود داشت: اول اینکه یک ارکستر داشته باشیم که همزمان قطعات ملی و قطعات کلاسیک خارجی را بنوازد.

او ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که در گذشته وجود داشت به این نتیجه رسیدیم که باید دو ارکستر تشکیل شود و درنهایت نیز تشکیل ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک با رهبران جداگانه در هیئت مدیره بنیاد به تصویب رسید.

او بیان کرد: ارکستر موسیقی ملی به دلیل حساسیت‌هایی که در آن وجود داشت نیازمند برنامه‌ریزی‌هایی بود تا مشکلات گذشته پیش نیاید از این رو مذاکراتی با فرهاد فخرالدینی داشتیم و توافقاتی حاصل شد.

صفی‌پور ادامه داد: باتوجه به شرایط جدید تصمیم گرفتیم تا اداره ارکسترها مقررات جدیدی را تصویب کنیم ازجمله تعیین روزهای تمرین و نحوه بیمه و حقوق افراد و حضور و غیاب آنان و به جد به دنبال برپایی این مقررات هستیم.

او با بیان اینکه ارکستر موسیقی ملی نمی‌تواند نوازنده‌ای داشته باشد که ارکستر برایش اولویت نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلایل مختلف ازجمله حقوق و بیمه نوازندگان که در گذشته وجود داشت عده‌ای از آنان مجبور بودند تا کارهای جانبی انجام دهند اما امروز وضعیت تغییر کرده و ما مدعی هستیم وقتی حقوق و بیمه مشخصی داریم از نوازنده هم انتظار داریم تا اولویتش ارکستر باشد و قطعا اگر این اتفاق بیفتد با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

مدیرعامل بنیاد رودکی افزود: باتوجه به بررسی‌هایی که شده سعی داریم انسجامی در ارکستر داشته باشیم که به احیای مجدد این ارکستر منجر شود. ما می‌خواهیم ارکستر موسیقی ملی بیش از سه روز تمرین داشته باشند و قطعا این موارد در قرارداد مشخص خواهد شد.

صفی پور با اشاره به مسائلی که فرهاد فخرالدینی درباره مشکلات این ارکستر مطرح کرده است، گفت: شرایطی دوستان دارند و شرایطی هم بنیاد دارد که ما می‌خواهیم این شرایط را به هم نزدیک کنیم همچنین نمی‌خواهیم برنامه‌ای فشرده بنیاد باعث خستگی آقای فخرالدینی شود.

او با تاکید بر اینکه در حوزه ارکستر موسیقی ملی هیچ چیز قطعی نیست، گفت: آقای فخرالدینی کناره‌گیری‌شان را اعلام کرده‌اند اما بنیاد با این مساله موافق نیست البته در صحبتی که با آقای فخرالدینی داشتم ایشان قول دادند سالی 5 برنامه در ارکستر داشته باشند و گفتند شاید نتوانند به عنوان رهبر دائمی ارکستر ملی موسیقی را همراهی کنند که این مساله از نظر ما قطعی نیست.

صفی‌پور تصریح کرد: با توجه به آنچه که بیان شد ما باید بتوانیم در فضای ارکستر ملی از همه توانمندی‌ها استفاده کنیم و با جمع‌بندی آنچه که مطرح شد امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.

کد خبر : ۴۱۰۳۳۴