خبرگزاری کار ایران

دروغی که رضا ژیان را به ایران بازگرداند/دوستان بامحبت ژیان دورهم جمع شدند+تصاویر

رونمایی از نمایشنامه «دوستان بامحبت» حمید جبلی هم‌زمان با مراسم سالروز تولد زنده‌یاد رضا ژیان در تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آتیلا پسیانی، اکبر زنجان‌پور، مرضیه برومند، داریوش مودبیان، سیروس گرجستانی، مسعود کرامتی، اصغر همت، حسین محب‌اهری و علاقه‌مندان به این هنرمند در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر گردهم جمع شدند تا در کنار رونمایی از نمایشنامه «دوستان بامحبت» یادی از دوست بامحبت‌شان یعنی رضا ژیان داشته باشند.

منصور ضابطیان که اجرای این مراسم را به عهده داشت از محمد ژیان دعوت کرد تا به عنوان اولین سخنران درباره برادر فقیدش صحبت کند؛ محمد ژیان، برادرش «رضا ژیان» را درکنار عباس نعلبندیان و کارگاه نمایش سه جز جدایی‌ناپذیر تئاتر خواند و گفت: این سه آبرو و خانواده من هستند و من به آنها افتخار می‌کنم.

محمد ژیان همچنین از دروغی که به برادرش گفت؛ یادی کرد: رضا مدت 14 سال خارج از کشور زندگی کرده بود و از آمریکا برنمی‌گشت، من نامه‌ای به او نوشتم و به دروغ گفتم حمید جبلی سرطان دارد و می‌خواهد تو را ببیند! و همین باعث برگشتنش شد.

منوچهر علیپور هم از دوستی‌اش با رضا ژیان گفت که به دوره دبیرستان و تئاترهای مدرسه برمی‌گردد و گفت: دهه 40 چندین تئاتر با هم کار کردیم.

اکبر رحمتی هم که عضو کارگاه نمایش بود از دوستی‌اش با رضا ژیان از سال 49 گفت و با اشاره به فیلم مستندی که از زندگی و آثار رضا ژیان پخش شد و توسط حمید جبلی تهیه شده بود و هنرمندانی چون اسماعیل خلج، سیروس ابراهیم‌زاده و آیدین آغداشلو در آن سخن می‌گفتند، گفت: با دیدن این فیلم، کاملا بهم ریختم.

رحمتی با بیان اینکه رضا شخصیتی بسیار آرام و شرمگین داشت و هیچ‌یک از ما هیچ خشونتی از او ندیدیم، از نگرش خاص ژیان به دنیا گفت که مادیات برایش اهمیتی نداشت و ادامه داد: رضا ژیان بازیگری بسیار خلاق بود که در 24 سالگی در نمایش «مش رحیم» نقش پیرمرد را بازی کرد.

رحمتی یادی هم از رضا رویگری، دیگر بازیگر و عضو کارگاه نمایش که این روزها کسالت دارد؛ کرد و از حاضران خواست برای سلامتی او دعا کنند و به درخواست منصور ضابطیان به یاد رضا ژیان، غزلی از حافظ قرائت کرد.

سیروس گرجستانی هم خاطراتی طنزآمیز از فعالیت‌های ژیان در خارج از کشور گفت؛ و از هنرمندانی مانند محمود استادمحمد، هادی اسلامی، جواد خدادادی و خسرو شکیبایی یاد کرد.

گرجستانی با بیان اینکه با همه این‌ افراد هم‌دوره بودم و هنوز هم نمی‌خواهم باور کنم که رفته‌اند، گفت: هر وقت یاد یکی از آنان می‌افتم سراغ تلفن می‌روم و شماره‌اش را می‌گیرم.

داریوش مؤدبیان هم از آشنایی خود با ژیان و سال‌های فعالیتش گفت که زمستان سال 48 توسط او به کارگاه نمایش دعوت شده بود: او در کنار مردم زیست و از آنان آموخت و همیشه هنرمندی مردمی بود. در آن دوره متوجه شدم رضا خودآموخته بود.

آتیلا پسیانی هم از خاطرات کارگاه نمایش گفت که سال 47 در 11 سالگی با نمایش «پژوهشی ژرف و سترگ و نو» برخورد کرده که برایش شگفت‌انگیز بوده است؛ پسیانی با بیان اینکه رضا ژیان برای او همواره نماد کارگاه نمایش بوده است، ادامه داد: او همیشه دل بی‌قراری داشت و بی‌قراری خود را یا روی صحنه یا با خط خطی کردن کاغذها نشان می‌داد.

پسیانی به همکاری سال 60 و مجموعه «مثل‌آباد» اشاره کرد که گروهی متشکل از حمید جبلی، اکبر عبدی، زنده‌یاد کامبیز صمیمی مفخم، مرتضی اردستانی و خودش گروهی را شکل دادند و پیش از هر چیز، همدیگر را دوست می‌داشتند: رضا 14 سال از ایران دور بود و بعد از بازگشتش نمایش «دوستان بامحبت» را اجرا کرد.

این هنرمند تئاتر از نقش‌هایی گفت که رضا ژیان بازی کرده و او دوست نداشته ژیان را در آنها ببیند: متاسفانه بعضی واقعیت‌های زندگی به رضا فشار آورد و او وارد حیطه‌ای از کارها شد که برای من که نسبت به او تعصب داشتم دوست نداشتم او را در بعضی نقش‌ها ببینیم.

پسیانی با بیان اینکه «با همه این‌ها خوشحالم که او خوب زندگی کرد» گفت: رضا ژیان خوب دیده شد و در آسمان تئاتر ایران خوش درخشید.

رونمایی از نمایشنامه «دوستان با محبت» با حضور حمید جبلی نویسنده و فربد، ناشر این کتاب که از سوی نشر پریان منتشر شده است، بخش دیگر این مراسم دوستانه بود. حمید جبلی از سفارش این نمایشنامه از سوی آقا رضا ژیان گفت: حالا هم که بعد از 18 سال این نمایشنامه چاپ شده به سفارش آقا محمد ژیان است.

جبلی که اولین نسخه نمایشنامه‌اش را به محمد ژیان هدیه کرد، به بازی اکبر عبدی در این نمایش هم اشاره کرد و جای او را که کسالت دارد در این برنامه خالی کرد.

هوشنگ قوانلو که از بازیگران نمایش «دوستان بامحبت» بود هم روی صحنه حاضر شد و بر تصویر رضا ژیان بوسه زد. سپس قطعه «نوایی» رسول نجفیان توسط این هنرمند اجرا شد.

به پاس زحمات حمید جبلی، نمادی از تئاتر با حضور محمد ژیان و فرزندش مانی ژیان به این هنرمند اهدا شد که جبلی پس از دریافت آن با بیان اینکه «خوشبختانه مسئولین در اینجا نیستند» اظهار امیدواری کرد: تا زمانی که هستیم برای هنرمندان بزرگداشت بگیریم.

جبلی خطاب به اصغر همت (مدیرعامل خانه تئاتر) که در مراسم حاضر بود با بیان اینکه تئاتر خیلی مظلوم واقع شده است؛ گفت: ما برای موسیقی و سینما موزه داریم اما برای تئاتر نه!

این بازیگر با اشاره به اینکه برای این مراسم به هیچ آرشیوی جز آنچه خانواده آقای ژیان در اختیارشان گذاشته دسترسی نداشته‌اند، گفت: امیدوارم در این رابطه اتفاقی شکل بگیرد.

کد خبر : ۴۰۹۸۶۹