خبرگزاری کار ایران

پیکر فرهنگ شریف تشییع شد+تصاویر

تشییع پیکر زنده‌یاد فرهنگ شریف (نوازنده تار و استاد موسیقی ایران) با حضور مدیران فرهنگی و جمع کثیری از دوستان و علاقمندان به این هنرمند از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد فرهنگ شریف (نوازنده تار و استاد موسیقی ایران) صبح امروز؛ شنبه بیستم شهریور ماه؛ با حضور جمع کثیری از دوستان و علاقمندان به این هنرمند از مقابل تالار وحدت آغاز شده است.

هنرمندانی چون ایرج (حسین خواجه‌امیری)، محمد اصفهانی، پوربنایی، علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت ارشاد)، امین الله رشیدی، احسان خواجه‌امیری، سالار عقیلی، عبدالحسین مختاباد، و صدر نوری (نماینده محمدباقر نوبخت) در مراسم حضور داشتند.

حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) در مراسم تشییع پیکر فرهنگ شریف با عرض تسلیت به مناسبت درگذشت این استاد موسیقی اظهار کرد: نمی‌خواهیم باور کنیم که فرهنگ شریف را از دست دادیم. مردی که پیش از شش دهه از عمر شریف خود را به هنر این کشور خدمت کرد.

او ادامه داد: شریف از نوجوانی نبوغ و بلوغ خود را در موسیقی آشکار کرد و از همان دوران نوجوانی در کنار بزرگان آن دوره نشست و هنرنمایی کرد. کیست که با نغمه‌های آسمانی این مرد به فضای لایتناهی پر نکشیده باشد؟

مدیرعامل خانه موسیقی افزود: همه آن سوزی که در فرهنگ شریف بود در سازش متبلور می‌شد. افسوس که در این چند سال اخیر به طور ناگهانی ضعف جسمانی به او دست داد و ما از پنجه‌های این مرد محروم بودیم. اما فرهنگ شریف آنقدر آثار دارد که آیندگان نیز از آن بهره خواهند برد.

نوربخش با بیان اینکه نام فرهنگ شریف در تاریخ موسیقی ایران جاودانه خواهد بود؛ گفت: درگذشت این استاد را به خانواده و جامعه هنری ایران تسلیت می‌گویم و لازم است در اینجا از دو قلندر یاد کنم که آنها از عزیزان فرهنگ بودند و در کنار همسرش سال‌ها به او خدمت کردند. از حسین ارژنگ و پهلوان حسین عبدالعلی مرد لوتی و قلندر با معرفتی که سال‌هاست اهالی فرهنگ او را می‌شناسند و صادقانه به اهالی فرهنگ خدمت می‌کند.

در ادامه حسین خواجه‌امیری (ایرج) که آثار مشترکی با فرهنگ شریف دارد درباره او گفت: من با فرهنگ سه سال همکلاس بودم و بیشتر برنامه‌هایم در برنامه گل‌ها را فرهنگ شریف می‌نواخت.

او ادامه داد: امیدوارم همه بستگانش به خصوص هوشنگ شریف برادر این استاد سلامت و پایدار باشند.

داریوش پیرنیاکان استاد موسیقی نیز با خواندن ابیاتی درباره ساز تار در خصوص شخصیت فرهنگ شریف گفت: برای من سخت است درباره استاد بزرگواری همانند فرهنگ شریف صحبت کنم علاقه قلبی خاصی به ایشان دارم. اگر بخواهم درباره هنر فرهنگ شریف صحبت کنم باید از آفتاب بگویم؛ آفتاب همیشه خود می‌تابد و خود را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: شریف یکی از ماندگارترین نوازندگان تار ایران است که از نوجوانی در رادیو به تکنوازی و بداهه‌نوازی می‌پرداخت.

این استاد موسیقی با بیان اینکه روزی در خدمت استاد عبادی بودم، گفت: از آقای عبادی پرسیدم شما یکی از بداهه‌نوازان چیره‌دست هستید. عبادی در پاسخ به من گفت فرهنگ در بداهه‌نوازی خیلی از من بهتر است.

پیرنیاکان بیان کرد: فرهنگ شریف در بداهه‌نوازی و شیوه به صدا درآوردن تار یکی از بهترین و شاید بهترین بود و درباره آثار فرهنگ شریف می‌توان کتاب‌ها و مقالات مختلفی نوشت.

او درباره شخصیت فرهنگ شریف گفت: مدت‌ها قبل در مصاحبه تصویری که درباره فرهنگ شریف داشتم؛ گفتم تنها چیزی که درباره شخصیت او می‌توانم بگویم اسم پرمعنایش است یعنی او به مانند نامش به تمام معنا شریف است.

او ادامه داد: سالیان سال در خدمت شریف بودم و هر زمان که صحبت از خاطراتش می‌شد هیچ‌گاه پشت سر کسی حرف نمی‌زد و این یکی از خصوصیات اخلاقی مثبت و بارز این هنرمند است. او شریف بود، شریف زیست و شریف از دنیا رفت. ما نیز سعی کنیم اخلاق پسندیده شریف را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

رضایی همسر زنده‌یاد فرهنگ شریف نیز اظهار کرد: درود به تمام یاران، عاشقان، همدلان که سال‌ها با مضراب شریف زندگی کردند و زندگی را نواختند. درود به همه هنرمندان بزرگوار ی که هستند و تکرار نمی‌شوند چون مضراب فرهنگ شریف.

وی ادامه داد: از حسم می‌گویم از اینکه افتخار داشتم به نیابت از همه شما در کنار او باشم. من از نگاه همسر به او نمی‌نگریستم بلکه از نگاه یک هنردوست که جایگاهی بالاتر از همسری دارد در کنار او بودم و همیشه او را فرهنگ شریف می‌دیدم نه به عنوان همسرم بلکه به عنوان یک استاد موسیقی.

رضایی با اشاره به اینکه مضراب عاشقانه فرهنگ دیگر به گوش نمی‌رسد، گفت: او عاشقانه زیست و چون مضرابش تکرار نشدنی است و همیشه عاشق زندگی بود و می‌گفت می‌خواهم زنده بمانم، به او می‌گفتم آری تو همیشه زنده هستی. عشق او به زندگی در مضراب عاشقانه‌اش هم نهان و هم پیدا بود، نهان از این جهت که با رفتار متواضعانه‌‌اش در نهان زندگی می‌کرد اما مضراب عاشقانه‌اش چنان آشکار بود و چنان در تمام دل‌ها می‌نشست که نمی‌توانست و نخواهد توانست این مضراب را نهان نگاه دارد.

همسر شریف گفت: او همیشه با دل عاشقش و از طریق ساز و مضرابش با همه گفت‌وگو کرد و به دل‌ها می‌نشست.

رضایی با بیان اینکه آخرین حس و حرفم را به فرهنگ می‌گویم، اظهار کرد: در اینجا با فرهنگ جانی که ساعت‌ها و روزها صدایش می‌کردم؛ فرهنگ جان؛ می‌گویم نکند فرهنگ جان در این ثانیه‌ها که تو نیستی به نبودنت عادت کنم و از این لحظه می‌ترسم.

او خاطرنشان کرد: سپاس از همه شما که در اینجا حضور دارید. حضور ما در اینجا تسلی‌بخش یکدیگر  است. من به شما تسلیت می‌گویم و شما به هم.

او خطاب به فرهنگ شریف گفت: فرهنگ‌ جان تو در قلب‌ها هستی، تو ریشه موسیقی اصیل ایرانی هستی، تو و دیگر بزرگان سازنده تاریخ زیبا و دوره تکرار ناشدنی موسیقی طلایی ایران هستید و همیشه خواهید ماند.

در ادامه نیز قاسم رفعتی با خواندن قطعه آوازی تسلیت خود را نسبت به درگذشت فرهنگ شریف عنوان کرد. سپس پیام تسلیت اکبر گلپا از همکاران و دوستان فرهنگ شریف قرائت شد.

در این مراسم؛ هوشنگ ظریف به دلیل بیماری حضور نداشت و پزشکان خواسته بودند خبر درگذشت فرهنگ شریف را به او ندهند اما پروین صالح پیام تسلیتی را برای درگذشت استاد شریف ارسال کرده بود که در ابتدای مراسم قرائت شد.

سجاد حسینی مجری مراسم با تشکر از پزشکانی که از فرهنگ شریف مراقبت می‌کردند، گفت: به دلیل فضایی که پس از درگذشت برخی از هنرمندان علیه جامعه پزشکی ایجاد شده، کم‌لطفی‌هایی به جامعه پزشکی می‌شود.

او ادامه داد: جامعه پزشکی به دلیل سوگندنامه‌‌ای که یاد می‌کند در کار خود پایبند به اخلاق است و اگر فردی از میان آنان قصوری انجام می‌دهد نباید به پای همه ‌آنان نوشت.

گفتنی است پیکر فرهنگ شریف استاد تار ایران به قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) منتقل می‌شود.

مراسم بزرگداشت این هنرمند روز سه‌شنبه 23 شهریور ماه ساعت 6 تا 7:30 دقیقه در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

3

2

1

35

کد خبر : ۴۰۹۴۷۳