خبرگزاری کار ایران

سامان ارسطو در گفت‌وگو با ایلنا؛

پرفورمنسی درباره ازدواج اجباری/نمایشی بدون بازیگر و تماشاگر

سامان ارسطو، طراح و کارگردان پرفورمنس «همان باش که نیستی» گفت: این کار، پرفورمنسی درباره ازدواج اجباری است و از یک داستان واقعی گرفته شده است.

سامان ارسطو در گفتگو با خبرنگار ایلنا، افزود: داستان پرفورمنس «همان باش که نیستی» به شیوه کلاسیک نیست؛ از نوع پرفورمنس مبارزه‌ای بوده و بازیگر و تماشاگری ندارد.

او در تشریح این کار گفت: تصور کنید دو نفر داخل یک ماشین نشسته‌اند و ناگهان دعوایشان می‌شود، گوشه‌ای خودرو را پارک می‌کنند و دعوا اوج می‌گیرد و کم کم دیگران هم درگیر این ماجرا می‌شوند. یعنی ماجرایی درون یک ماجرای دیگر شکل می‌گیرد. بر همین اساس «همان باش که نیستی» هیچ تماشاگر و بازیگری ندارد.

ارسطو با بیان اینکه «در شروع کار شاید بازیگرها و تماشاگران مشخص باشند اما در کمتر از سه دقیقه دیگری چیزی به نام بازیگر و تماشاگر وجود ندارد و همه در جریان آن ماجرا قرار گرفته‌اند» گفت: وقتی مشغول تماشای یک دعوای خیابانی هستید حتی اگر دست‌تان را برای دخالت در دعوا دراز نکنید با همین تماشا، درگیر آن درگیری شده‌اید و اثرش را گرفته‌اید.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه «همان باش که نیستی» اثر برگزیده هفته پرفورمنس ایران بود که توسط موسسه فانوس برگزار شده و داوران آن فرانسوی بودند، گفت: پرفورمنس صدایی جهانی است و ترجیح دادم برای این رقابت، از داستانی واقعی استفاده کنم.

ارسطو با اشاره به وضعیت پرفورمنس در ایران و آثار شرکت کننده در این جشنواره گفت: بسیاری از پرفورمنس‌هایی که دیدم کپی‌هایی از کارهایی بود که در خارج از کشور اجرا می‌شود؛ اما «همان باش که نیستی» کاری کاملا بومی و وطنی است.

او با تاکید بر اینکه وقتی قرار است از زبان بدن استفاده کنیم بهتر است دغدغه‌ها و دردهای مردم خودمان را بگوییم، ادامه داد: وقتی نمونه‌های اصلی با کیفیت بهتر در اروپا اجرا شده چرا باید ما یک کپی دست چندم از این آثار را در کشورمان اجرا کنیم. به ویژه در عصر اینترنت که خیلی زود کارهای کپی لو می‌رود.

ارسطو ادامه داد: وقتی این همه کلاس‌های فیزیکال و بدن در کشورمان برگزار می‌شود خوب است حداقل با استفاده از آنها دغدغه‌های بومی خودمان بیان شود. چون این همان کاری است که اروپایی‌ها هم با پرفورمنس انجام داده‌اند و چون دغدغه، مشترک است، اثر جهانی می‌شود.

این طراح و کارگردان تصریح کرد: یکسری از اتفاقات بومی ایران و مختص این منطقه است که می‌توان آن را در قالب پرفورمنس به جهان ارائه کرد.

افسانه میرباقری، نادیا باوند، سیما شکری، ماهی عظیمی، شهرزاد بصیر، علی صحرایی و سامان ارسطو بازیگران پرفورمنس «همان باش که نیستی» هستند که از 10 شهریورماه هرشب ساعت 18 در تماشاخانه موسسه فرهنگی و هنری فانوس واقع در میدان هفت تیر، جنب مجتمع یاس، کوچه آذری، پلاک 25 اجرا می‌شود.

کد خبر : ۴۰۸۸۴۰