خبرگزاری کار ایران

حواشی کتابی‌که در سه روز به چاپ سوم رسید/ تقلبی در کار نیست

کیاییان می‌گوید: انتشار چاپ‌های متعدد از یک کتاب آنهم به صورت همزمان؛ تنها جنبه تبلیغاتی دارد و بین ناشران روال است. لذا نشر چشمه کار غیرقانونی انجام نداده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به تازگی چاپ سوم کتاب «هیاهوی زمان»، نوشته‌ی «جولین بارنز» با ترجمه‌ی پیمان خاکسار از سوی نشر چشمه منتشر شده است. انتشار این کتاب با برچسب «چاپ سوم»، حواشی‌ زیادی را به همراه داشته است.

از آنجا که کتاب روز پنجشنبه وارد کتابفروشی‌ها شده، در شبکه‌های اجتماعی اعتراض‌هایی مبنی بر اینکه چطور کتاب در عرض دو روز تعطیل یعنی پنجشنبه و جمعه تمام شده و دوباره در روز شنبه به چاپ سوم رسیده است؟ این اعتراضات ادامه یافت و گفته شد نشر چشمه راه تقلب در پیش گرفته و در این موضوع متقلب است.

اما گویا این حواشی بدون آگاهی از قوانین و تنها بر اثر برخی جریان‌سازی‌ها یا شیطنت‌ها صورت گرفته است و نشر چشمه مرتکب تخلف یا تقلبی نشده است. از قرار معلوم این کار براساس قانون صورت گرفته و سال‌هاست بسیاری از ناشران، برای تبلیغ کتاب خود از این روش یعنی در یک زمان چاپ‌های متعددی از کتاب را در بازار عرضه کردن؛ انجام می‌دهند.

احمد کمالی نژاد (معاون توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در رابطه با این مسئله بیان کرد: ناشران ممکن است در برخی موارد که از میزان استقبال کتاب مطمئن هستند به فاصله یک یا دو روز برای دریافت مجوز نوبت چاپ بعدی و اعلام وصول اقدام کنند. پیشتر نیز احتمالا کار چاپ را انجام داده‌اند چون معمولا مجوزهایی که صادر می‌شود؛ مادام که از طرف اداره کتاب و دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی مشکلی برای آنها اعلام نشود؛ اعتبار دارند و می‌توان از آنها استفاده کرد.

کیاییان (مدیر انتشارات چشمه) نیز با بیان این جمله که این عمل یکی از روش‌های تبلیغ کتاب است، گفت: وقتی ناشر از فروش کتاب و استقبال از آن در بازار مطمئن است؛ این کار را انجام می‌دهد. در واقع کتاب را با تیراژ سه هزار نسخه منتشر می‌کند و هر هزار نسخه را یک نوبت چاپ قرار می‌دهد.

او ادامه داد: این کار جنبه‌ی تبلیغی دارد و کتاب پیش‌تر مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرده است و هیچ تخلفی در اینجا صورت نگرفته است. لذا هیاهوی ایجاد شده درباره این کتاب؛ شیطنتی است که برخی همکاران به راه انداخته‌اند، چراکه ترجمه‌ی این کتاب از خاکسار ممکن است از میزان فروش دیگر ترجمه‌های همین کتاب بکاهد.

«هیاهوی زمان» آخرین رمان «بارنز» است که بعد از کسب جایزه‌ی بوکر برای کتاب «درک یک پایان» منتشر شده است. این کتاب به سنت برخی کارهای گذشته و ترکیبی از زندگی‌نامه و داستان است.

این کتاب به تازگی با دو ترجمه‌ از پیمان خاکسار و سپاس ریوندی از سوی دو ناشر چشمه و ماهی منتشر شده است.

6266

                                     ea573541-f3d0-44fa-9b36-993917c2a5f8

کد خبر : ۴۰۵۵۸۸