خبرگزاری کار ایران

در واکنش به حذف فیلم‌های ویدیویی از داوری جشن خانه‌سینما؛

کمال تبریزی: اتحاد اهالی سینما نباید ضعیف شود/ارشاد دست ما را بسته است

دبیر جشن خانه‌سینما می‌گوید: این درجه‌بندی ارشاد است که دست ما را برای نمایش و دیده شدن همه‌ی بضاعت سینمایِ یک سال گذشته بسته است!

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ دوباره بازار بیانیه دادن‌ها در رادار سینمای ایران جریان پیدا کرده و این‌بار  جشن خانه‌سینما. جشنی که پس از فراز و فرودهای فراوان هنوز در حال آزمون و خطاست. در این بین تصمیم شورای سیاست‌گذاری مبنی بر کنار گذاشتن فیلم‌های دارای پروانه نمایش ویدیویی واکنش‌های فراوانی را ازجمله دبیر شورای سیاست‌گذاری هنر و تجربه به دنبال داشت که کمال تبریزی در پاسخ به این واکنش گفت: فیلم‌هایی از هنر و تجربه که پروانه سینمایی دارند؛ می‌توانند در جشن خانه سینما شرکت کنند فقط فیلم‌های ویدیویی از این امر مستثنی هستند.

کارگردان فیلم "همیشه پای یک زن در میان است" درباره هدف شورای سیاست‌گذاری جشن خانه سینما از اتخاذ این تصمیم گفت: در واقع حرف اصلی اشاره مستقیم به آیین‌نامه جشن دارد و آن اینکه روز ملی سینما مراسمی‌ست برای اعضای صنوف خانه سینما و طبعا رقابت در حوزه آنها جریان خواهد داشت و طبیعتا آثاری که توسط این گروه از سینماگران تولید شده در این مراسم نمایش داده می‌شود.

تبریزی در پاسخ  به سوال که بخشی از سینمای این روزهای ایران سمت و سوی هنروتجربه‌ای دارد؛ آیا شورای سیاست‌گذاری؛ اتحاد لازم را کمرنگ نمی‌کند؟، گفت: هیچیک از تصمیمات مختلف در حوزه سینما نباید باعث تضعیف اتحاد میان اهالی آن باشد. باید توجه داشت که تغییر در روش‌ها و تنوع حضور آثار سینمایی به‌تدریج صورت گرفته و خواهد گرفت. شروع جریان هنر و تجربه تازه و جوان است و آغاز قابل توجهی نیز داشته است که آینده پرشوری را برای سینمای ایران نوید می‌دهد. صبر و حوصله و پایداری و تحمل، لازمه این نوع از سینمای متفاوت و جریان‌ساز است.

کارگردان سریال سرزمین کهن درباره این موضوع که هنروتجربه زیرمجموعه گروه‌های اکران سینماست؛ یادآور شد: فیلم‌هایی از هنر و تجربه که پروانه سینمایی دارند؛ می‌توانند در جشن شرکت کنند و تنها فیلم‌های دارای پروانه ویدیویی که در واقع به ارزیابی اولیه و عدم امکان نمایش عمومی اشاره دارد؛ از این امر مستثنی است. به عبارت دیگر این وزارت ارشاد است که میان سازندگان فیلم‌ها آنها را به ویدیویی و سینمایی تقسیم می‌کند. هرچند فیلم‌هایی که دارای عوامل حرفه‌ای به معنای عضویت در صنف سینمایی نیستند؛ خود به خود از چرخه قضاوت خارج می‌شوند.

دبیر جشن خانه سینما درباره امکان بازدارندگی این سیاست برای عدم گرایش فیلمسازان به سمت اخذ پروانه ویدیویی؛ نیز گفت: اساسا صدور پروانه ویدیویی صرفا در حکم یک ارزیابی نهایی برای فیلم‌های بلند است که آنها را روانه دو گروه متفاوت نمایش سینمایی می‌کند و به نظر من ارزش دیگری ندارد. چه بسا فیلم‌های هنر و تجربه با پروانه ویدیویی که از بعضی فیلم‌های سینمایی باارزش‌تر و سینمایی‌ترند. اما درواقع این درجه‌بندی ارشاد است که دست ما را برای نمایش و دیده شدن همه بضاعت سینمای یک سال گذشته بسته است!

کد خبر : ۴۰۳۵۸۶