خبرگزاری کار ایران

حسین نوش‌آبادی در جمع خبرنگاران:

سیاست‌های فرهنگی محقق نمی‌شوند مگر با وحدت رویه دستگاه‌های مختلف

نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ امروز صبح یکم شهریورماه؛ در سالن جلسات شورای فرهنگ عمومی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسین نوش‌آبادی با تبریک هفته دولت گفت: دولت در حوزه فرهنگ اقدامات خوبی انجام داده و تلاش‌های قابل تحسینی در این حوزه صورت گرفته اما کافی نبوده است. اهتمام دولت به برنامه‌های فرهنگی بسیار جدی است و تلاش‌هایی صورت گرفته تا موانع موجود حل و فصل شده و به یک وضعیت شفاف و مطلوب در حوزه فرهنگ دست پیدا کنیم.

او ادامه داد: سیاست‌های فرهنگی، سیاست‌های مصوب نظام هستند که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. این شورا در واقع یک نهاد عالی برای ترسیم خطوط فرهنگی کشور است و سیاست‌های امروز دولت برخواسته از سیاست‌های فرهنگی نظام است.

نوش آبادی با اشاره به برخی از اهداف سیاست فرهنگی بیان کرد: یکی از اهداف مهمی که جزو سیاست‌های فرهنگی نظام تصویب شده؛ ایجاد وحدت رویه و هماهنگی فرهنگی میان دستگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی و بسیج تلاش‌ها در جهت پاسخگویی به نیازهای فرهنگی جامعه است. این یکی از اصول مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما در این زمان باید ببینیم آیا سیاست‌های فرهنگی تحقق پیدا می‌کنند یا خیر. در واقع سیاست‌های فرهنگی محقق نمی‌شوند مگر آنکه وحدت رویه میان تمام دستگاه‌ها ایجاد شود. ما اگر به اصول این سیاست‌ها توجه کنیم؛ می‌بینیم نکاتی وجود دارد که باید آنها را بازخوانی کنیم.

او همچنین به برخی از مصوبات و هشدارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: آیا ما باتوجه به این اصول حرکت می‌کنیم یا موانعی وجود دارد که به آنها نایل نشدیم؟ همچنین در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدارهایی داده شده که به صورت قانون درآمده است ما باید ببینیم در این زمان چه مقدار از این هشدارها را رعایت می‌کنیم؟

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت تئاترشهر و تفکیک نشدن فضای آن از فضای پارک بیان کرد: تئاترشهر یکی از مکان‌های تاریخی و ماندگاری است که خاطرات فراوانی را در حوزه هنرهای نمایشی در دل خود نگاه داشته است و جزو گنجینه‌های ارزشمند تئاتر کشور ماست. طبیعی است که باید به آن توجه شود و انتظار عمومی این است که در حفظ و نگهداری این بنا کوشش شود. در دولت یازدهم بخش‌های آسیب‌دیده تعمیر شد و تا امروز برای این بنا میلیاردها تومان هزینه شده است تا به وضعیت نسبتاً مناسبی دربیاید اما هنوز بخش اصلی تئاتر نیازمند کمک است. البته شهرداری تهران و دیگر مسئولان هم باید کمک کنند تا تئاترشهر را در عین اینکه برنامه‌هایش به تعطیلی کشیده نشود؛ آماده کرده و به مشکلاتش رسیدگی کنیم.

نوش‌آبادی همچنین در رابطه با واگذاری ممیزی به ناشران اظهار کرد: ما ناشران باسابقه‌ای داریم که می‌توانند خودشان نظارت بر ممیزی را برعهده بگیرند. بعضی از ناشران و برخی موسسات نشر سابقه طولانی در این حوزه دارند و طی سال‌های متمادی آثارشان بدون مشکل منتشر شده است. به اینگونه ناشران چنین اختیاری داده می‌شود که ممیزی را به نیابت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار بگیرند. ما این سیاست را تنها به تعداد محدودی از ناشران داده‌ایم و اعضایی که مسئولیت این کار را قبول می‌کنند خود آگاه به شرایط هستند.

نوش‌آبادی همچنین در رابطه با وضعیت صنعت چاپ و نشر کشور گفت: صنعت چاپ کشور ما به دلیل فرسودگی نیاز دارد که در آیین‌نامه‌اش بازنگری شده و همچنین در این حوزه باید سیاست‌هایی اعمال شود که منجر به پیشرفت صنعت چاپ شود. یکی از آنها تعویض دستگاه‌های قدیمی و وارد کردن دستگاه‌های پیشرفته است و دیگری تشویق سرمایه‌گذاران خارجی در این صنعت است. هرچه بیشتر در این حوزه که یک حوزه زیربنایی است؛ تلاش کنیم نتیجه‌اش را در بخش‌های دیگر فرهنگی می‌بینیم.

وی افزود: رفع تحریم‌ها باعث شده بتوانیم توجه بیشتری به صنعت چاپ داشته باشیم البته حوزه چاپ و نشر، رنگ و سابقه صنعتی دارد تا فرهنگی بنابراین باید بخشی از آن را که به صنعت مربوط می‌شود به حوزه صنعت بسپاریم و حوزه نظارتی آن را وزارت ارشاد در اختیار می‌گیرد.

نوش‌آبادی در رابطه با برگزاری برنامه‌ها در تالار وحدت بیان کرد: برگزاری هر برنامه‌ای در تالار وحدت امکان‌پذیر نیست بلکه بیشتر برنامه‌هایی که در این تالار برگزار می‌شود؛ فاخر و خاص هستند. این محدودیت از گذشته وجود داشته بنابراین این تالار تنها به برنامه‌های فاخر و ملی اختصاص دارد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر قیمت‌گذاری قرآن بیان کرد: قیمت‌گذاری کتاب مستقیما به ما ارتباطی ندارد معمولا قیمت توسط ناشر و نویسنده تعیین می‌شود و ارتباط مستقیمی با نظارت ندارد اما انتشار قرآن اینگونه نیست که یک موسسه بخواهد کتابی را منتشر کند بلکه چون یک کتاب آسمانی است؛ نیاز به دقت نظر ویژه‌ای دارد.

او همچنین در رابطه با سازمان نظام رسانه‌ای بیان کرد: لایحه جامع رسانه همگانی مراحل پایانی را در دولت طی می‌کند. در این زمینه اقدامات زیادی صورت گرفته و نظر افراد متخصص و کارشناس در این حوزه گرفته شده و درنهایت لایحه در قالب پیش‌نویس به دولت ارائه شد. نظام رسانه‌ای بحثی است که هنوز به سرانجام نرسیده است.

نوش‌آبادی همچنین با اشاره به اینکه آیین‌نامه آزادی اطلاعات هم‌اکنون اجرایی شده است؛ گفت: این آیین‌نامه بعد از سال‌ها توقف در دولت جدید به تصویب رسید و هم اکنون در حال اجراست.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به نمایشگاه مطبوعات بیان کرد: این نمایشگاه که در نیمه دوم آبانماه برگزار می‌شود؛ از شنبه همین هفته ثبت نام خود را شروع کرده است. امسال ما افزایش هزینه برای تهیه غرفه نخواهیم داشت اما تخفیف‌هایی وجود دارد. در رابطه با مکان آن نیز هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و بین مصلی و شهر آفتاب یکی انتخاب خواهد شد.

کد خبر : ۴۰۳۲۷۱