خبرگزاری کار ایران

در نشست نشان ویستا مطرح شد؛

مسابقات ایده‌محور تاثیر مستقیم بر اقتصاد هنر دارد

عضو هیات داوری جایزه ویستا گفت: از آنجا که اقتصاد هنر در ایران اقتصاد دست و پا شکسته‌ای است؛ مسابقاتی از این دست می‌تواند تاثیر مستقیم و مثبتی در اقتصاد هنر داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری نشان ویستا و جایزه 30 میلیونی با حضور بهنام کامرانی، بهرنگ صمدیان و پریسا پهلوان عصر سه‌شنبه (19مراد) در گالری ویستا برگزار شد.

در ابتدای این نشست؛ بهنام کامرانی با بیان اینکه تعدادی از گالری‌ها مسابقاتی به‌صورت کارهای کوچک و نقاشی برگزار کرده‌اند، اظهارکرد: با بررسی‌هایی که انجام دادیم؛ تصمیم گرفتیم مسابقه‌ای براساس ایده‌های برتر هنرهای معاصر برگزار کنیم و به نفر برگزیده این مسابقه یک نشان ویستا و مبلغ 30 میلیون تومان به عنوان جایزه اهدا کنیم.

او با اشاره به اینکه گالری‌ها امروزه بیشتر به سمت مارکت رفته‌اند؛ ادامه داد: از آنجا که مسئله خلاقیت و جنبه‌های پیشرو در هنر ایران خالی بود، انتخاب مدیا و سن در این مسابقه آزاد است. همچنین کسانی که در رسانه سابقه داشته باشند و پروپوزال دقیقی ارائه دهند، در اولویت هستند.

این استاد دانشگاه با اعلام اینکه جایزه ویستا حامی اجرای طرح برتر برگزیده سال است که در زمینه هنر معاصر یا هنر امروز اجرا می‌شود، افزود: از آنجا که این مسابقه در مدیاهای مختلف ازجمله چیدمان، ویدئو آرت و ... برگزار می‌شود، جذابیت دارد البته برخی از هنرهای معاصر مانند چیدمان یا ویدئو آرت برای اجرا نیاز به اسپانسر و حامی مالی دارند. در گذشته موزه‌ها و برخی ارگان‌ها نقش حمایت کننده این هنرمندان را داشتند اما امروز این حمایت‌ها کمتر شده و طرح‌های زیادی باقی مانده.

کامرانی با بیان اینکه این مسابقه می‌تواند به تعدادی از طرح‌های پیشرو کمک کند، تصریح کرد: هنرهایی مانند نقاشی، مجسمه، طراحی و رسانه‌های سنتی برای شرکت در این مسابقه باید جنبه‌های پیشرو و تازه‌ای برای شرکت اثرشان در این مسابقه ارائه دهند.

او گفت: این جایزه تاکید بر اندیشه هنر امروز ایران دارد البته هنر ایران در تاریخ این جنبه را داشته است.

عضو هیات داوران جایزه ویستا اظهار کرد: مسئله دیگری که در جربان این مسابقه اتفاق می‌افتد بازدید هیات داوران از استودیو هنرمندان است که به این جایزه اعتبار می‌دهد. این جایزه در انحصار گالری ویستا نیست بلکه گالری نقش حامی طرح منتخب را دارد و اجرا برعهده خود هنرمند است تا در هر مکانی که تمایل داشت؛ طرح را اجرا کند.

کامرانی درباره احتمال کپی بودن ایده‌ها نیز توضیح داد: معتقدم هیچ ایده نابی تولید نمی‌شود. مهم لهجه‌های نابی است که تولید می‌شود و هر ایده قاعدتا طرح‌هایی مشابه قبل از خود را داشته است و در حقیقت هنرمند باید بتواند جنبه‌های تاریخی و فرهنگی را به نوعی در طرح خود تبیین کند.

او با بیان اینکه هیچ طرحی بدون عقبه نیست؛ گفت: اولویت با هنرمندانی است که سابقه‌ای با آن طرح دارند به این معنا که طرح خلق‌الساعه نباشد و در ادامه کارهای قبلی هنرمند باشد.

کامرانی با اشاره به اینکه هر جایی که از هنر حمایت می‌شود به نوعی سرمایه‌گذاری در هنر است، گفت: این مسابقه به اغتشاشات موجود در فضای هنری ایران سامان می‌دهد به دلیل اینکه در حال حاضر ساده‌فهمی در آثار به خاطر عملکرد بعضی کلکسیونرها زیاد شده و این نکته منفی است برای هنر ایران و این مسابقه به ایده و جزییات آن اهمیت می‌دهد و کاملا در جریان مخالف آنچه رایج است، حرکت می‌کند.

 او با بیان اینکه این جایزه بر هنر سنتی ما تاثیرگذارخواهد بود، ادامه داد: بسیاری از هنرمندان سنتی ما به جنبه‌های فکری هنر خیلی دقت نمی‌کنند و باعث می‌شود اثر سنتی در حوزه خاصی به حیات خود ادامه دهد و یا با حمایت‌های دولتی به کار خود ادامه دهد مطمئنا هنرهای سنتی می‌تواند در جنبه‌های دیگر هم حرف برای گفتن داشته باشد و این مسابقه جنبه‌های مختلف هنری را تقویت می‌کند.

بهرنگ صمدزادگان (استاد دانشگاه و عضو هیات داوری جایزه ویستا) با بیان اینکه امیدواریم این جایزه پایدار شود، گفت: تاکنون بخش‌های خصوصی مسابقات را برگزار کرده است. تفاوت عمده و مهم این مسابقه ارائه پروپوزال است و داوری براساس این ایده‌هاست. فقدان چنین مسایلی باعث می‌شود سطح علمی هنر بالا نرود و تعریف تجسمی به رایج خلاصه شود. درحالی‌که در جهان سالیانه مسابقات بسیار متعددی برگزار می‌شود که امکانات پژوهشی، کار و نمایشگاهی برای هنرمندان ایجاد می‌کنند.

او با اشاره به اینکه عموما هنرمندان ما سهمی در این مسابقات ندارند، اظهار کرد: دلیل اصلی آن است که در عرصه هنر برای هنرمندان ما ارائه طرح و پروپوزال جا نیفتاده و ما در گالری ویستا با ایجاد آزمون و خطا قصد داریم استانداردی که سال‌هاست در جهان اجرا می‌شود را ایجاد کنیم. البته این طرح با خطا همراه است چراکه هنرمندان ما نمی‌دانند چگونه باید پروپوزال بنویسند اما قطعا تمرین خوبی خواهد بود.

عضو هیات داوری جایزه ویستا تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در این زمینه فتح باب داشته باشیم. واقعیت این است که در نهایت می‌خواهیم به جنبه‌های مختلف هنر تجسمی در حوزه هنر معاصر برسیم.

صمدزادگان با بیان اینکه کسب مهارت در پروپوزال‌نویسی جنبه نظری هنر را یادآوری می‌کند گفت: ما در زمینه پروپوزال‌نویسی آماتور هستیم و هنرمندان ما که قصد دارند در مسابقات این چنینی در خارج از کشور شرکت کنند پروپوزال خریداری می‌کنند. این مسابقه می‌خواهد پروپوزال‌نویسی را به هنرمندان بیاموزد و هنرمندان می‌توانند همراه پروپوزال‌های خود 3 تا 4 تصویر از طرح را ارائه دهند و داوران را متقاعد کنند که چرا ایده آنها ارزش اجرا شدن را دارد البته تا الان این امکان وجود نداشته که هنرمندی در قالب یک پروپوزال طرح به یک گالری ارائه دهد.

او خاطرنشان کرد: تا امروز امکان ارایه طرح‌ها در قالب پروپوزال برای هنرمندان وجود نداشته، این چالش مهم هنرمندان معاصر است که متنی از ایده‌های آنان وجود ندارد درحالی‌که در غرب از هنرمندان دوره رنسانس هم اسناد و مدارک باقی مانده است.

او با بیان اینکه این مسابقه یک جریان فکری جدید در فضای هنری ماست، گفت: اگر جایزه ویستا ادامه دارد مستقیما بر اقتصاد هنر تاثیر می‌گذارد چراکه اقتصاد هنر در ایران اقتصاد دست و پا شکسته‌ای است که با بسیاری از حوزه‌های اقتصادی هنر در دنیا نمی‌تواند رقابت کند.

او ادامه داد: هنر در ایران همواره اصل را بر اصول و استانداردهای هنر به معنای کلاسیک خود گذاشته درصورتی‌که سالهاست بسیاری از بازارهای هنری در جهان به سمت اثرهای ایده محور گرایش پیدا کرده‌اند. امیدوارم این جایزه در درازمدت تاثیر خود را بر جنبه‌های مختلف هنری بگذارد.

صمد زادگان افزود: حجم فعالیت‌های هنری که در تهران انجام می‌شود از بسیاری از شهرهای مطرح جهان بیشتر است و انرژی و وقت زیاد و به همان نسبت سرمایه زیادی در ایران در این بخش صرف می‌شود اما بخش زیادی از آن به دلیل کاهلی ما به هدر می‌رود.

پریسا پهلوان (مدیر گالری ویستا) با بیان اینکه نگاه و ایده‌های نو و متفاوت برای این گالری اهمیت دارد، اظهار کرد: این گالری در برنامه‌های خود علی‌الخصوص جوانان اهمیت می‌دهد. جایزه ویستا به ایده خالق و نو ودر هنر معاصر  تعلق دارد.

او خاطرنشان کرد: این ایده برای ما خیلی چالش‌برانگیز و پربحث بود.

مدیر گالری ویستا گفت: امیدوارم این مسابقه بستر جدیدی را در فرهنگ ما ایجاد کند و مطمئنم در آینده نتیجه این مسابقه را خواهیم دید. این مسابقه با علاقه و سرمایه شخصی اتفاق افتاده است.

پهلوان در پایان گفت: مهلت ارسال پروپوزال‌ها تا آخر مهرماه تمدید شد و زمان نمایش و دفاع از پروپوزال‌ها در آبان ماه است.

هیات انتخاب نشان «ویستا» (جایزه سالانه هنر معاصر) که همزمان با چهارمین سالگرد گالری ویستا به ایده برتر هنری اهدا می‌شود، عبارتند از: حمید سوری، رزیتا شرف‌جهان، بهرنگ صمدزادگان، امیرعلی قاسمی و بهنام کامرانی.

 تمامی سنین در این مسابقه می‌توانند شرکت کنند. همچنین شرکت‌کنندگان باید طرح‌های خود را با فرمت word و متشکل از ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه به همراه مدارک بصری (تصویر فرمتjepg، صدا و فیلم با فرمتmovیاavi، ماکت طرح) به دبیرخانه ارسال کنند. ارائه مشترک طرح‌ها نیز امکان‌پذیر است و اولویت با هنرمندانی است که نمایشگاه و تجربیاتی در زمینه مورد نظر داشته باشند.

کد خبر : ۳۹۹۲۳۹