خبرگزاری کار ایران

علی‌عسکری در دیدار با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور:

رسانه ملی حمایت از نخبگان را وظیفه اصلی خود می‌داند

علی‌عسکری در دیدار با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، راهکارهای حمایت از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان را بررسی کردند.

به گزارش ایلنا، در این نشست رییس صداوسیما با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف که نقطه عطف جدیدی را برای کشور پدید آورده است، اظهار کرد: کشور به سمتی در حرکت است که جریان نخبگی، نوآوری و خلاقیت در حال تبدیل شدن به فرهنگ جامعه است.

وی گفت: جامعه ایرانی به دلیل تعلقات دینی و ارزشی از نوعی هوشمندی برخوردار است که نشان از بهره هوشی بالای افراد جامعه دارد و بنابراین جامعه از مشکلات عبور خواهد کرد و به وضعیتی مناسب خواهد رسید.

عسکری در ادامه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد دانش‌بنیان افزود: رسانه با درک این معنا، توجه ویژه خود را به علم معطوف داشته و تولید و پخش برنامه‌هایی ویژه در این خصوص را در دستور کار خود دارد.

وی تصریح کرد: رسانه ملی در دور جدید فعالیت‌های خود، شعار «رسانه توسعه محور» را برگزیده است و تلاش دارد از طریق حمایت از علم، دانش و فناوری، جامعه را با آخرین دستاوردهای علمی و فناوری‌ به‌ویژه فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان همراه کند.

عسکری گفت: رسانه ملی حمایت از نخبگان و جریان تولید علم در جامعه را از وظایف اصلی خود می‌داند و در این مسیر حمایت از کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان را با هدف بهبود شاخص‌های اقتصادی، بهره‌وری و اشتغال‌زایی در کشور در اولویت خود قرار داده است.

رییس سازمان صداوسیما به عملکرد رسانه ملی در تولید محتواهای مناسب برای حمایت از جریان تولید علم در کشور اشاره و تأکید کرد: کار رسانه در این مسیر فرهنگ‌سازی برای حمایت از تولید ملی است و ما تلاش می‌کنیم تا با نوآوری و خلاقیت، به تولید محتوای مناسب با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه شتاب دهیم.

عسکری با اشاره به نقش بی‌بدیل رسانه ملی به عنوان مؤثرترین و فراگیرترین رسانه دیداری و شنیداری در بسترسازی و فراهم کردن تمهیدات فکری، فرهنگی و توسعه و پویایی کشور اظهار کرد: معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه شرکت‌های تولیدی کوچک، زمینه مناسبی برای رقابت بیشتر در فضای اقتصادی کشور را فراهم می‌کند، بر این اساس زمینه‌ای ایجاد شده است تا شرکت‌های کوچک نیز بتوانند از طریق رسانه ملی تولیدات خود را به مردم معرفی کنند.

عسکری در پایان با اعلام آمادگی برای کمک به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: رسانه ملی برای پوشش اخبار مربوط به حوزه فناوری آمادگی دارد بخش ثابتی را برای انعکاس اخبار این حوزه و مسائل مرتبط با اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه کشور اختصاص دهد.  

سورنا ستاری - معاون علمی و فناوری رئیس جمهور - نیز در سخنانی با اشاره به برخی تغییرات پدید آمده در حوزه اقتصاد، اظهار کرد: از مهم‌ترین اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایجاد گفتمان مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان در سطح جامعه است تا با فرهنگ‌سازی مناسب در این حوزه، اقتصاد جامعه را به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهد.

وی گفت: ایران کشوری است که بیش از ۵ هزار سال تاریخ را در خود دارد و در تجارت، فناوری علم، ادبیات و ... از تاریخی عمیق  برخوردار است و افرادی شاخص را در دوره‌های مختلف به جامعه تحویل داده که نشان‌دهنده موفقیت ایرانیان در عرصه‌های مختلف است که بخشی از این موفقیت‌ها به دلیل شرایط زیست بومی اتفاق افتاده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور یادآور شد: باید تلاش کنیم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم، چرا که در این اقتصاد صرفاً نفت را استخراج کرده و می‌فروشیم و از درآمد آن اقتصاد جامعه را پیش می‌بریم، در حالی که با این کار قابلیت‌های خودمان را از بین خواهیم برد و به اعتماد به نفس فرزندانمان لطمه می‌زنیم. وی تأکید کرد: اقتصاد نفتی فرهنگ پول مفت را به جامعه تحمیل کرده که نتایج خوبی را در پی ندارد.

وی افزود: در این فرهنگ اشتغال یعنی استخدام دولت و استخدام دولت یعنی اعتیاد به پول نفت، که افراد را از خلاقیت و ریسک‌پذیری در فعالیت‌ها دور می‌کند. دکتر ستاری در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌های بزرگ در دنیا از فضایی کوچک شروع کردند و با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان رشد یافتند، تصریح کرد: تلاش ما این است که توجه به اقتصاد دانش‌بنیان را در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم پی ببرند اقتصاد کنونی در دنیا مبتنی بر طرح و ایده‌های نوین است که اقتصاد گذشته را متحول ساخته است. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: بیش از ۲۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال‌اند که بر اساس آمار سال ۱۳۹۳ این شرکت‌ها ۱۱ هزار میلیارد فروش داشته‌اند.

ستاری با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در توجه به اقتصاد دانش بنیان یادآور شد: در اکثر دانشگاه‌های مطرح جهان، فرد از زمانی که وارد دانشگاه می‌شود به فکر دادن ایده است و دانشگاه نوعی فضای کارآفرینی را برای او پدید می‌آورد که متأسفانه در دانشگاه‌های ما توجهی به این اصل مهم نمی‌شود. وی تصریح کرد: ایران از بهترین نیروهای انسانی در حوزه‌های مختلف برخوردار است، به عنوان مثال چهارمین کشور آموزش‌دهنده مهندس در رشته‌های مختلف در دنیا هستیم که می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با قدردانی از رسانه ملی در توجه به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان و معرفی شرکت‌ها و تولیدات آن‌ها، تصریح کرد: بخشی از توفیقات حاصله در این خصوص مرهون همکاری ارزنده صداوسیماست که در یک‌سال گذشته به خوبی به این موضوع ورود کردند و امیدواریم که با ادامه این روند، بتوانیم نهضتی را در تولید محتوای مناسب برای این موضوع در جامعه شکل دهیم تا فرهنگ اقتصادی جامعه از فرهنگ اقتصاد متکی به نفت خارج و به فرهنگ اقتصاد متکی به دانش تبدیل شود.

ستاری در پایان با اشاره به طراحی جشنواره «ایران ساخت» با شعار فناوری ایرانی مساوی با کسب و کار ایرانی است، گفت: این جشنواره با هدف حمایت از تولیدات دانش‌بنیان ساخت ایران در دی ماه ۹۵ برگزار می‌شود که دو سطح حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای (مردمی) را به صورت رقابتی و بدون محدودیت سنی در بر می‌گیرد.

کد خبر : ۳۹۴۷۶۷