خبرگزاری کار ایران

بازتاب گسترده‌ درگذشت عباس کیارستمی در رسانه‌های جهان

خبر درگذشت عباس کیارستمی کارگردان شناخته شده‌ ایرانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی یافت.

به گزارش ایلنا، بیشتر خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری جهان خبر درگذشت عباس کیارستمی را جزو اخبار مهم خود قرار داده و گزارش‌های متوعی درباره کارنامه کاری این کارگردان منتشر کرده‌اند.

پیتر بردشاو (منتقد گاردین) در مقاله‌ای نوشت:

 عباس کیارستمی داستان سرایی اسرارآمیز و دقیق از ذات بشر و روابط انسانی بود؛ کارگردانی که داستان‌هایش به نحوی در دنیای واقعی می‌گذشت اما از دنیای واقعی نبود. فیلم‌های عباس کیارستمی به آسانی معنی خود را نمایان نمی‌کردند و مملو از آرامشی مراقبه گونه، اندوه و تاملات بودند. کیارستمی یک سینمای داستانی-رئالیستی را پدید آورد که اغلب در دنیای معصوم کودکان می‌گذشت. این دنیای کودکانه یک جور زبان سینمایی برای او بود. کیارستمی به زادگاهش وفادار ماند و هرگز مانند جعفر پناهی و محمد رسول اف خود را تبعید نکرد.

مضاف بر اینکه پشت این سادگی آشکار کیارستمی یک فرهیختگی والا و خودآگاهی درباره کار فیلمسازی و فیلمساز بودن و چهره اجتماعی بودن وجود داشت. فیلم‌های کیارستمی می‌توانند مبهم، گاهی گیج کننده و طاقت فرسا باشند اما همیشه فریبنده و کاملا منحصربفرد هستند و برای من شاهکار او «طعم گیلاس» فراموش نشدنی است. فیلم‌های واپسین کیارستمی خارج از ایران ساخته شدند و برای من جذابیت کمتری داشتند. در ابتدای فیلم «باد ما را خواهد برد» ما عوامل را می‌بینیم که سوار ماشین در جاده‌ای توفانی و طولانی می‌رانند که تنها تک درختی دارد. این یک‌جور نمای «بکت» وار است که عباس کیارستمی «طعم گیلاس» را بر پایه آن بنا نهاد.

آن‌ها مسیر را در جست‌و‌جوی یک روستا گم می‌کنند که فکر می‌کنند نزدیک درخت است. کیارستمی خود در این لحظه شعری را از سهراب سپهری زمزمه می‌کند. این لحظه از فیلم شاعرانه، لطیف، روحانی، با گره‌ای طعنه آمیز و تند و تیز مانند برخورد سوزن به پوست است. شعر سینمایی کیارستمی بدین نحو عمل می‌کرد.

4

روزنامه لوموند

روزنامه لوموند نیز درگذشت عباس کیارستمی را ضایعه‌ای بزرگ برای سینمای جهان دانست که فقدان این کارگردان، عکاس، شاعر و نقاش در تاریخ سینمای جهان ردی فراموش نشدنی از خود برجای خواهد گذاشت.

صفحه سینمایی روزنامه لوموند در پی فقدان این کارگردان مشهور سینما نوشت: در گذشت عباس کیارستمی را ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه سینمای جهان دانست که فقدان این کارگردان، عکاس، شاعر و نقاش در تاریخ سینمای جهان ردی فراموش نشدنی از خود برجای خواهد گذاشت.

3

روزنامه نیویورک

همچنین سایت روزنامه نیویورک تایمز نیز خبر درگذشت عباس کیارستمی را روی خروجی خود قرارداد.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نیز با انتشار گزارشی مفصل از کیارستمی او را کارگردان «تحسین برانگیز» سینمای ایران و جهان دانسته است. این روزنامه نوشت: عباس کیارستمی که اغلب از او به عنوان بزرگ‌ترین فیلمساز ایران نام برده می‌شود که در فیلم‌های درام خود زندگی مردم عادی و مشکلات آن‌ها را از یک نگاه فلسفی و شاعرانه روایت می‌کرد روز دوشنبه در سن ۷۶ سالگی در پاریس درگذشت.

این روزنامه اضافه کرده است: کیارستمی پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ بر خلاف بسیاری از چهره‌های هنری و فرهنگی در ایران باقی ماند، او هیچ‌گاه یک کارگردان سیاسی نبود و تا حد زیادی موفق شد کارهای خود را علی‌رغم موانع و محدودیت‌هایی که دولت ایران پس از انقلاب به او تحمیل کرد، بسازد.

2

خبرگزاری آسوشیتد پرس

علاوه بر این‌ها، خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز گزارشی مفصل درباره درگذشت کیارستمی منتشر کرده و او را «مشهور‌ترین چهره و کارگردان تاریخ سینمای ایران» خوانده و نوشت: او در طول عمر بیش از ۴۰ ساله هنری خود ده‌ها فیلم ساخت. مشهور‌ترین فیلم او طعم گیلاس بود که جایزه نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرد. او نخستین فیلم ساخته شده خود در خارج از ایران را سال ۲۰۱۰ و با نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم «کپی برابر اصل» در توسکانی ایتالیا ساخت که ژولیت بینوش هنرپیشه مشهور فرانسوی در این فیلم ایفای نقش کرده است.

این گزارش در ادامه تاکید کرده است: کیارستمی در سال ۲۰۱۴ در سیراکیوز در سخنانی گفت که فیلم طعم گیلاس تنها فیلمش بوده که از موقع ساختن آن تماشایش نکرده است. او گفت این فیلم (طعم گیلاس) برای او یادآور دورانی از زندگی اوست که نمی‌خواهد به آن برگردد و فکر کند. ظاهرا فیلم طعم گیلاس در ایران به خاطر اتهام «تشویق کردن مردم به خودکشی» مجوز پخش نیافته بود. اما خود او معتقد است طعم گیلاس نه تنها مشوق خودکشی نیست بلکه سرشار از انگیزه زندگی است.

شبکه خبری الجزیره

درگذشت کیارستمی از دید شبکه خبری الجزیره نیز دور نمانده و این شبکه ضمن انتشار خبر درگذشت کیارستمی، واکنش مارتین اسکورسیزی کارگردان نامدار آمریکایی را به خبر درگذشت او منعکس کرده است. اسکورسیزی در یادداشتی که در اختیار هالیوود ریپور‌تر قرار داده کیارستمی را یک «جنتلمن واقعی» و «یکی از بهترین هنرمندان ما» توصیف کرده است.

سایت سینمایی  IMDB

سایت سینمایی معتبر  IMDB نیز خبر درگذشت عباس کیارستمی را پوشش داد.

1

کد خبر : ۳۸۷۴۷۱