خبرگزاری کار ایران

پژمان‌فر در گفت‌وگو با ایلنا:

توقع از هنرمندان بدون ارائه خدمات جفاست/ بدون کمک بخش خصوصی نمی‌‌توان پاسخگوی حوزه فرهنگ بود

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم معتقد است تاکنون نتوانسته‌ایم اقدامات مناسبی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی فعال در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشیم.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر (رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی وضعیت انجمن‌ها و نهادهای صنفی حوزه فرهنگ و هنر کشور؛ گفت: نظام باید یک تعامل دو سویه با مجموعه‌ها و موسسات خصوصی و همین طور نهادهای صنفی فعال در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد. اولا باید به این موضوع توجه کرد که افراد فعال در زمینه فرهنگ و هنر تمام دارایی و توانایی خودشان را به همراه تجربیات عمرشان در قالب آثار فرهنگی و هنری به جامعه ارائه می‌کنند. طبیعتا وقتی ما به یک اثر هنری یا فرهنگی نگاه می‌کنیم یک عمر تجریه و پشتوانه‌ پشت این آثار قرار دارد که باید به صورت جدی به این مسئله توجه شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس دهم شورای اسلامی سپس با اشاره به وظیفه حاکمیت در قبال فعالان عرصه فرهنگ و هنر تاکید کرد: وظیفه حاکمیت هم این است که بتواند پشتیبانی مناسبی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر داشته باشد. بدون ارائه خدامات لازم توقع از این عزیزان داشتن به نظر من جفا است. عملا نتوانسته‌ایم حداقل‌هایی که در عرصه فرهنگ و هنر مورد انتظار فعالان است را به آن‌ها عرضه کنیم. پس حکومت، دولت و مجلس هم وظایفی دارد که در قبال فعالیت این عزیزان، پشتیبانی و خدمات مناسبی را به آن‌ها ارائه بدهد. در قبال این هم می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا بخشی از گفتمان و فرهنگ‌سازی جامعه را فعالان عرصه فرهنگ و هنر در قالب آثار خود ارائه کرده و پاسخگوی بخشی از مسائل فرهنگی و هنری جامعه باشند.

پژمان‌فر در توضیح اهمیت نهادهای صنفی و انجمن‌های فعال در حوزه فرهنگ و هنر نیز یادآور شد: انجمن‌ها و صنوف فرهنگی و هنری یا به تعبیری بخش خصوصی فرهنگ کشور، همان نقطه‌ای هستند که اگر روی آن سرمایه‌گذاری کنیم بالاترین خدمت‌رسانی را در عرصه فرهنگ و هنر به جامعه خواهند داشت. بدون تکیه کردن به چنین ظرفیتی مطمئنا امکان اینکه بتوانیم مسائل عرصه فرهنگ و هنر را پاسخ‌گو باشیم و مسائل را حل و فصل کنیم نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر تمام ظرفیت‌های لازم در مسیر بخش خصوصی با نظارت لازم بخش دولتی محقق شود قطعا به نتایج بسار خوبی می‌رسیم، در غیر این صورت امکان تحقق اهداف ما در عرصه فرهنگی وجود ندارد.  اما اینکه آیا تاکنون توانسته‌ایم اقدامات مناسبی در این زمنیه داشته باشیم و بخش خصوصی حوزه فرهنگ و هنر را فعال‌تر کنیم، مطمئنا نه و هنوز فاصله زیادی با استانداردها و ایده‌آل‌ها داریم و باید یک حرکت جدی در این مسیر صورت بدهیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم همچنین در پاسخ به این سوال که نهادهای صنفی حوزه فرهنگ و هنر و دولت برای رسیدن به جایگاه مناسب این نهادها چه وظایفی دارند، گفت: بخش‌های خصوصی باید ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را در معرض ظهور و آزمایش بگذارند تا به دولت و مسئولین نشان بدهند امکان واسپاری بسیاری از امور اجرایی به انجمن‌ها و نهادهای صنفی حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی هم باید از تصدی‌گری در تمام امور اجرایی حوزه فرهنگ و هنر دست بردارند و سعی کنند از ظرفیت‌های تشکل‌ها و صنوف خصوصی فرهنگ و هنر در طول تمام برنامه‌ها استفاده بهتری داشته باشند. یعنی تصدی‌گری‌ دولت در امور اجرایی فرهنگی و هنری می‌تواند با توجه به قوت و توانایی بخش خصوصی این حوزه کاهش یابد.

کد خبر : ۳۸۷۴۳۳