خبرگزاری کار ایران

مسئول برگزاری نشست‌های فیلم تئاتر پردیس چارسو:

صداوسیما تئاترهای قدیمی را نمی‌دهد/ نمایش بیضایی همچنان پرمخاطب‌

مسئول برگزاری نشست‌های فیلم تئاتر پردیس چارسو می‌گوید: آرشیو صداوسیما، کلکسیونی از نمایشنامه‌های بسیار خوبی از قبل و بعد انقلاب است اما متاسفانه این فیلم تئاترها را در اختیارمان قرار نمی‌دهند.

عباس غفاری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به پایان فصل اول نشست‌های فیلم تئاتر پردیس چارسو، گفت: فصل دوم(تابستان) فیلم تئاتر پردیس چارسو قرار است نیمه تیر ماه، با سه نمایش ایرانی و سه نمایش خارجی آغاز شود.

غفاری با اشاره به مشکلات دسترسی به آرشیو فیلم تئاتر کارگردانان مطرح چند دهه گذشته، گفت: ما دنبال نمایش‌های بسیاری از کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان خوب همچون «آربی آوانسیان» گشتیم ولی متاسفانه فیلمی از اجراهای آنها اصلا وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد: صداوسیما آرشیوی از فیلم تئاترهای قبل و بعد از انقلاب دارد که متاسفانه برای پخش آنها همکاری نمی‌کند اگر این همکاری اتفاق بیفتد، به راحتی می‌توان نمایش‌های مطرح و مهم ایرانی چند دهه گذشته را برای همه پخش کرد.

غفاری با بیان اینکه فصل دوم تا پایان شهریور ادامه می‌یابد، گفت: اسامی فیلم تئاترهای تابستان هنوز قطعی نشده است اما آثار ایرانی از نمایش‌های اوایل دهه 50 و قبل از انقلاب اسلامی انتخاب خواهند شد.

مسئول برگزاری نشست‌های فیلم تئاتر پردیس چارسو با اشاره به اینکه نمایش‌های خارجی هم از میان کارهای خوب و برجسته مانند شکسپیر انتخاب می‌شوند، ادامه داد: برای اولین بار خواهد بود که در ایران، نمایش‌های خارجی را با زیرنویس فارسی نشان می‌دهیم.

عباس غفاری با تاکید بر نظم و روال خاصی که پخش فیلم تئاترها یافته است، گفت: در دور اول، از سه نمایشنامه‌نویس و کارگردان بزرگ یعنی بهرام بیضایی، حمید سمندریان و علی رفیعی شروع کردیم که اجراهایشان در دهه هفتاد بود و نزدیک به دو نسل از علاقه‌مندان تئاتر آنها را ندیده بودند.

او ادامه داد: برای همین تصمیم گرفتیم در فصل دوم کمی عقب‌تر برویم؛ به همین دلیل در این فصل سراغ دهه 50 می‌رویم چون نسل جدید علاقه‌مندان تئاتر کمتر اجراها و متن‌های تئاتر این دوره را دیده‌اند و پخش این فیلم تئاترها، به نوعی تاریخ نگاری تئاتر ما برای نسل جدید است.

مسئول برگزاری نشست‌های فیلم تئاتر پردیس چارسو یادآور شد: بخش ویدئویی مرکز هنرهای نمایشی در ارائه فیلم‌های تئاتر فصل بهار، با ما خیلی خوب همکاری کرد و حتی خود کارگردانان هم با ما همکاری کردند، مانند بهرام بیضایی که نسخه مورد تائید خودش را از نمایش کارنامه بندار بیدخش در اختیار ما گذاشت.

غفاری با بیان اینکه متاسفانه ما به لحاظ تصویری خیلی ضعیف هستیم، گفت: خیلی از نمایشنامه‌هایی که ما دوست داشتیم از نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان قبل انقلاب و حتی بعد آن کار کنیم، پیدا نکردیم. نمونه‌اش آربی آوانسیان و رکن‌الدین خسروی که نتوانستیم چیزی از آثارشان پیدا کنیم.

او برنامه فیلم تئاتر پردیس چارسو را همچون یک کار پژوهشی برای دانشجویان دانست و گفت: پردیس چارسو تقاضا می‌کند اگر هرکسی در آرشیو شخصی‌اش فیلمی از آثار بزرگان تئاتر دارد به امانت بگذارد تا اکران کنیم تا دانشجویان و علاقه‌مندان تئاتر و آنها که دوست دارند بتوانند این نمایش‌ها را ببینند.

غفاری با اشاره به استقبال خوبی که در دور اول فیلم تئاترها شد، گفت: هر سه فیلم تئاتر فصل بهار، به نوبت دوم و سوم کشیده شد؛ به طوری که ما خودمان در شورای انتاب فیلم تئاترهای پردیس چارسو فکر نمی‌کردیم با این استقبال خوب و پرشور مواجه شویم.

این کارگردان تئاتر، بیشترین استقبال فصل بهار فیلم تئاتر پردیس چارسو را مربوط به «کارنامه بندار بیدخش» بهرام بیضایی عنوان کرد.

غفاری همچنین با اشاره به اجرای آخرین نمایشنامه‌خوانی‌های فصل بهار، گفت: نشست‌های چارسوخوانی فصل مارتین مک‌دونا هم با استقبال خوبی مواجه شده و با پایان این فصل، دوره جدید قرار است از نمایشنامه‌نویسان معاصر ایرانی انتخاب شود.

فصل اول نشست‌های فیلم تئاتر پردیس چارسو، با پخش سه تئاتر دهه هفتاد با نام‌های «بازی استریندبرگ» (حمید سمندریان)، «کارنامه بنداربیدخش» (بهرام بیضایی) و «عروسی خون» (علی رفیعی) برگزار شد و مورد استقبال خوب علاقه‌مندان قرار گرفت.

کد خبر : ۳۸۱۷۸۷