خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

کمیسیون فرهنگی دهم قدرتمند خواهد بود/ لیست قوی در راه است

مهدی شیخ از ثبت‌نام تعداد دیگری از نمایندگان برای کمیسیون فرهنگی خبر داد. رسانه‌ها اجازه دهند اعلام لیست کمیسیون‌ها نهایی شود و بعد اظهارنظر درباره قوت یا ضعف آن داشته باشند.

حجت‌الاسلام مهدی شیخ (نماینده مردم تهران در مجلس دهم) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با تایید ثبت‌نامش برای کمیسیون فرهنگی گفت: هنوز همه کمیسیون‌ها صددرصد بسته نشده‌اند اما من ابراز تمایل کردم که به عضویت کمیسیون فرهنگی دربیایم. کمیسیون فرهنگی هم خوشبختانه در این دوره تعداد متقاضی خوبی دارد و فکر می‌کنم بتوانم مسائل حقوقی حوزه فرهنگ و هنر را به خوبی پیگیری کنم.

او در پاسخ به این سوال که چگونه ثبت‌نام تنها چهار؛ پنج نماینده برای عضویت در کمیسیون فرهنگی را مثبت ارزیابی می‌کنید، بیان کرد: ثبت‌نام برای کمیسیون فرهنگی هنوز تمام نشده و تعداد دیگری از دوستان ما هستند که ابراز تمایل کردند تا در کمیسیون فرهنگی حضور داشته باشند. رسانه‌ها اجازه دهند اعلام لیست کمیسیون‌ها نهایی شود و بعد اظهارنظر درباره قوت یا ضعف آن داشته باشند.

شیخ افزود: براساس یک روال طبیعی نمایندگان منتخب در ابتدا براساس تجربه خود، نیاز منطقه‌ای که از آن منتخب شده‌اند، علاقه و دیگر فاکتورها برای عضویت در یک کمیسیون ثبت‌نام می‌کنند اما نهایتاً تعدادی از کمیسیون‌ها با مازاد تعداد نماینده مواجه می‌شوند و در برخی کمیسیون‌ها به عدم حد نصاب برمی‌خوریم و به همین دلیل جابجایی‌هایی در ثبت‌نام برای کمیسیون‌ها انجام می‌شود تا تمام حوزه‌ها نمایندگان کافی برای پیگیری امور داشته باشند. قاعدتا در همان ابتدای ورود هماهنگی کلی میان نمایندگان وجود ندارد تا بدانند هرکمیسیون چه تعداد تقاضا خواهد داشت و بعد که نیازها مشخص می‌شود تغییراتی در لیست‌ها اعمال می‌شود و افراد به کمیسیون‌هایی که فکر می‌کنند با تعداد داوطلب کمتری بسته شده یا نیاز به نیروی بیشتری دارد؛ ملحق می‌شوند. در این دوره کمیسیون فرهنگی با حضور دکتر لاریجانی و برخی از اعضای هیات رئیسه مطمئناً قوی‌تر از همیشه خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم همچنین درباره چرایی عدم ابراز تمایل برای حضور در کمیسیون فرهنگی از همان ابتدا و قبل از مشخص شدن مازاد کمیسیون‌ها اظهار داشت: معمولاً نماینده‌ها هرکدام دغدغه خاص خود را دارند و منطقه‌ای که از آن می‌آیند نیز نیازهای متفاوتی دارند. نمایندگانی که منتخب شهرستان‌ها هستند قاعدتاً به خواست‌ها و نیازهای منطقه خود نیز فکر می‌کنند و باتوجه به آنها برای حضور در یک کمیسیون تصمیم می‌گیرند و صرفاً به علاقه خود فکر نمی‌کنند. مثلاً نماینده‌ای که از یک منطقه صنعتی یا کشاورزی می‌آید قاعدتاً با توجه به آنچه که نیازهای این منطقه است کمیسیون خود را انتخاب می‌کند. به عبارت دیگر هر نماینده ملاک‌های خاص خود را برای ثبت‌نام در یک کمیسیون مشخص اعمال می‌کند و درنظر می‌گیرد. درباره کمیسیون فرهنگی مطمئن هستم افرادی که در همین حوزه تجربه دارند حتماً حضور پیدا می‌کنند.

شیخ با تاکید بر لزوم داشتن تجربه در امور فرهنگی و آشنایی کامل با محصولات فرهنگی- هنری برای نماینده‌ای که به عضویت کمیسیون فرهنگی درمی‌آید، یادآور شد: شاید یکی از عواملی که برخی از نمایندگان را برای حضور در کمیسیون فرهنگی بی‌رغبت می‌کند همین لزوم درگیر بودن با محصولات فرهنگی – هنری است. بالاخره نماینده تمایل دارد در کمیسیونی که فعالیت می‌کند نقش سالم و پررنگی داشته باشد. ایفای این نقش نیز تنها با آشنایی کامل با‌ آن حوزه محقق می‌شود. یعنی نمایندگان توقع دارند اگر کسی برای کمیسیون فرهنگی ثبت‌نام می‌کند حتماً دغدغه این حوزه را داشته باشد و ارتباط تنگاتنگی با تمام جوانب آن برقرار کنند تا خروجی خوبی داشته باشد. پس اگر احساس کنند چنین تجربیاتی را ندارند یا نمی‌توانند به اندازه کافی درگیر حوزه فرهنگ و هنر شوند؛ ترجیح می‌دهند در کمیسیون‌های دیگر ثبت‌نام کنند.

وی تاکید کرد: خود دولت و مراجع مربوطه مثل وزارت ارشاد هم باید این همت را داشته باشد و در صورت نیاز مسائل قانونی حوزه فرهنگ را در قالب لایحه به مجلس ارجاع دهد و مجلس هم حتماً در اسرع وقت آنها را پیگیری می‌کند. اگر هم مواردی باشد که خود نمایندگان تشخیص بدهند باید برای آنها در حوزه قوانین کاری کرد در قالب طرح مسئله را مطرح می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم درباره تاثیر حضور علی لاریجانی در کمیسیون فرهنگی نیز گفت: آقای لاریجانی اولاً به دلیل اینکه یک شخصیت فرهنگی هستند و سابقه تجربی خوبی در صداوسیما و وزارت ارشاد داشته‌اند و تحصیلاتشان نیز در حوزه فرهنگ است قطعاً تاثیر بسیار مثبتی بر خروجی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم خواهند داشت. از طرف دیگر شخصیت حقوقی آقای لاریجانی به عنوان ریاست مجلس دهم می‌تواند حمایت‌های لازم را برای حل و فصل مسائل حوزه فرهنگ جلب کند. همچنین حضور او می‌تواند مشوق سایر نمایندگان برای عضویت در کمیسیون فرهنگی باشد همانطور که در حال حاضر نیز برخی از نمایندگان در حال رایزنی برای ورود به این کمیسیون هستند.

کد خبر : ۳۸۰۶۸۸