خبرگزاری کار ایران

نماینده تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس:

نیروی مازاد، بودجه صداوسیما را هدر می‌دهد/نظارت‌ها لجام‌گسیخته است

شمس‌الله شریعت‌نژاد با اشاره به نیروی انسانی بسیار زیاد سازمان صداوسیما گفت: در زمانی که همه دستگاه‌های اجرایی ریاضت نیروی انسانی دارند و نیرو جذب نمی‌کنند، سازمان صداوسیما در چند سال اخیر حجم وسیعی از نیرو جذب کرده است.

شمس‌الله شریعت‌نژاد در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: صداوسیما از سال 84 تا 92 جمعیت کارکنانش نزدیک به دو برابر شده است و حدود 41 هزار کارمند دارد؛ خب مردم باید بدانند این نیروها چطور جذب شده‌ و چه کار می‌کنند. به نظرم باید یک پالایش از درون صورت بگیرد. افرادی در شورای عالی نظارت و سیستم نظارتی دیگری تعبیه شوند و افرادی باید باشند که کاربلد و مسلط باشند بر موضوعات و مباحث رسانه‌ای تا نظارت را از طرف مردم به درستی ایفا کنند.

او یادآور شد: سازمان صداوسیما در بعضی از استان‌ها که یک ساختمان بیشتر ندارد نزدیک به هزار نیرو دارد و حتی مدیر؛ کارمندانش را نمی‌شناسد؛ حجم وسیعی از نیرو در این چند سال جذب صداوسیما شده است.

نماینده لیست امید مجلس دهم، با اشاره به بودجه سازمان صداوسیما گفت: با این حجم وسیع نیروی انسانی، اعتبار و بودجه سازمان صداوسیما هرچقدر هم که باشد صرف همین می‌شود، درصورتی‌که باید صرف کار و خدمات و برنامه شود.

شریعت‌نژاد با بیان اینکه صداوسیما این نیروها را به هر شکل ممکن می‌گیرد و به هر بهانه‌ای وارد مجموعه خود می‌کند، گفت: نمی‌شود نیروهای مازاد را اخراج کرد، چون بیرون کردن آنها برای نظام تبعاتی دارد و کار سختی است؛ افراد و دستگاه‌ها باید از ابتدا مقید و متعهد به این باشند که باری اضافه برای دولت درست نکنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم، ادامه داد: وقتی مجموعه‌ای که باید با 10 نفر اداره شود 50 نفر نیرو بگیرد، در آخر کار 5 نفر را هم نمی‌کند. متاسفانه شرایط این چنینی تحمیل شده و صداوسیما داخل خودش گرفتار است.

شریعت‌نژاد مشکل صداوسیما را نه کمبود اعتبار، بلکه متورم بودن بیش از حد این سازمان دانست و گفت: صداوسیما هزینه‌های اضافی دارد که نمی‌تواند اعتبارات و بودجه‌ای که به آن اختصاص می‌یابد را هدفمند به کار بگیرد.

نظارت بر صداوسیما لجام گسیخته است

نماینده تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس دهم، با اشاره به موضوع نظارت بر سازمان صداوسیما، گفت: شورای عالی نظارت بر صداوسیما در مجلس نماینده دارد و از بین نماینده‌ها افرادی انتخاب می‌شوند و بر عملکرد سازمان صداوسیما نظارت می‌کنند.

شمس‌الله شریعت‌نژاد تصریح کرد: نظارت بر صداوسیما از نظارت بر نهادهای دیگر لجام گسیخته‌تر است. در نهادهای دیگر بالاخره یک حساب و کتابی وجود دارد اما صداوسیما یک اختیارات ویژه دارد و در قالب آن اختیارات ویژه کار می‌کند.

او با تاکید بر اینکه «قطعا باید نظارت بر صداوسیما را تقویت کرد»، گفت: ما الان در همه دستگاه‌های کشور مشکل نظارت را داریم؛ نقش سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در دستگاه‌های دیگر خیلی قوی است اما در صداوسیما متاسفانه به آن قدرت جاهای دیگر نیست.

شریعت‌نژاد خاطرنشان کرد: باید به این مساله هم دقت کرد که نظارت بر صداوسیما موضوعی فنی‌تر و دقیق‌تر است چون این سازمان کاری فرهنگی می‌کند و حساسیت‌های ویژه‌ای دارد و با کمترین موضوعی می‌تواند جو و جریانی ایجاد شود بنابراین فرصت اشتباه و کاهلی را به ناظران نمی‌دهد.

او با تاکید بر اینکه با همه این مسائل شدیدا معتقدم نظارت بر صداوسیما به صورت جد باید اعمال شود، گفت: باید نظارتی بی‌طرفانه و غیرجریانی و غیرجناحی روی هزینه‌های صداوسیما داشته باشیم. من نشنیده‌ام مسئولان صداوسیما بیایند بگویند ما نیروی زیاد داریم یا هزینه جاری‌مان زیاد است چون نیروی فراوانی داریم.

صداوسیما مخاطبان گریزپایی دارد

نماینده تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس دهم، با اشاره به انتظارات خود به عنوان نماینده مردم از صداوسیما، گفت: با توجه به اینکه ما فقط یک رسانه ملی داریم و مخاطبانش همه ملت ایران هستند؛ این رسانه باید مباحث مردم و همه اقشار، طبقات، گروه‌ها، طیف‌ها و جریان‌ها را منعکس کند و در جایگاه بی‌طرفی باشد.

شمس‌الله شریعت‌نژاد ادامه داد: صداوسیما نباید در انحصار گروه و قشر خاصی باشد اما این سازمان این نقش را خوب ایفا نمی‌کند و به همین دلیل مخاطبانش بسیار کم می‌شوند.

او با بیان اینکه، صداوسیما مخاطبان گریزپایی دارد، گفت: اگر صداوسیما یک سنجش و نظرسنجی بی‌طرفانه‌ای از مردم بکند یا مرجعی را تعریف کند که وابسته به خود صداوسیما نباشد و آن نهاد ارزیابی‌ای از مخاطبان سازمان صداوسیما کند آن وقت خیلی چیزها مشخص می شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: صداوسیما باید جریان ارزیابی و ارزشیابی از عملکرد خودش را از نگاه مردم داشته باشد نه از نگاه خبرنگاران خودش که گاهی گزینشی با مردم مصاحبه می‌کنند بلکه باید شرایطی را ایجاد کند که نتایج نظرسنجی برای برنامه‌ها و لیست برنامه‌ها مفید باشد.

شریعت‌نژاد با بیان اینکه خود صداوسیما هم باید نتایج نظرسنجی مردمی را مرور کند و ببیند با فضایی که الان در کشور داریم، برای اقشار مختلف چه برنامه‌هایی دارد که اقناع کننده باشد، گفت: من نمی‌دانم محدودیت‌های رئیس و روسای قبلی سازمان صداوسیما چه بوده که نتوانسته این کارها را انجام دهد، آیا فشارهایی از بیرون تحمیل می‌شود یا از درون ناتوان است؟

او ادامه داد: امیدوارم رئیس جدید سازمان صداوسیما بتواند فضا را بازکند و مخاطبان بیشتری را برای صداوسیما داشته باشیم.

کد خبر : ۳۸۰۲۴۶