خبرگزاری کار ایران

واکنش‌ها به انتخاب دی‌کاپریو و آر دی جی به‌عنوان بازیگران فیلم "رومی؛ شاعر مسلمان"

برخی از فیلمسازان خواهان ایفای نقش مولانا توسط لئوناردو دی‌کاپریو در فیلم جدید رومی؛ شاعر مسلمان هستند درمقابل برخی مخالفان حاکمیت سفیدپوستی با این انتخاب مخالفت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ امروز اولین روز ماه رمضان است – آغاز ماه مقدسی که مسلمانان در سراسر جهان به روزه، عبادت و خودسازی خواهند پرداخت. در گفته‌های صادق خان (شهردار جدید لندن) این ماه درس مهم و حیاتی در "‌فداکاری، اندیشه و تواضع"‌ است. اما نخوردن و ننوشیدن از طلوع خورشید تا غروب چندان ساده نخواهد بود. در همین راستا شنیدن اخباری از سرقت از میراث بزرگترین شاعرو متفکر اسلامی از سوی اشخاصی در سینما می‌تواند سختی این روزه‌ها را بیشتر کند.

در مصاحبه‌ای که در روزنامه گاردین به چاپ رسیده، دیوید فرنزونی، نمایشنامه‌نویس هالیوودی فیلم‌هایی چون گلادیاتور و استفان جول بران تهیه‌کننده (هفت و فراری) پروژه بعدی خود را در مورد جلال الدین رومی شاعر قرن سیزدهم اعلام کرده است. آنها عنوان کردند که این فیلم در تلاشی برای به چالش کشاندن تصاویر منفی از شخصیت‌های مسلمان بر پرده سینما و برجسته کردن آثار فردی است که بینندگان غربی بسیار کم از آن آگاهند.

در همین راستا این نویسندگان و تهیه‌کنندگان اظهار کردند که به دنبال بازیگرانی چون لئوناردو دی‌کاپریو برای بازی در نقش رومی (که در افغانستان متولد شده) و یا روبرت دونی برای بازی در نقش شمس تبریز (عارفی که تاثیر بسزایی در آثار این شاعر دارد) هستند.

بسیاری از مسلمانان در رابطه با این خبر واکنش نشان داده و آن را نمونه دیگری از استهاله و سفیدنمایی داستان‌ها و تاریخ رنگین‌پوستان دانسته‌اند. هرچند انتخاب بازیگران هنوز تایید نشده است اما تمایل به آوردن بازیگران سفیدپوست به چنین پروژه‌هایی می‌تواند همان منطقی را داشته باشد که فیلم‌هایی چون شاهزاده ایرانی با جیک گیلنهال در مرکزیت این فیلم و بدون حضور بازیگران خاورمیانه‌ای در کنار او، تولید شده است. به‌رغم مناقشه‌های رو به افزایش این موضوع همچنان یکی از بدترین سنت‌های سینماهای غربی است.

عمران صدیق، منتقد و فیلمساز آمریکایی و یکی از کسانی است که بیش از دیگران به انتقاد از چنین فرایندی پرداخته و آن را جزیی از مشکلات عدیده این صنعت دانسته است.

وی در حساب توییتری خود گفت:‌ "‌این موضوع ربطی به دی کاپریو و آر دی جی به عنوان بازیگر ندارد بلکه آنچه بیشتر ما را نگران می‌کند ارزش قائل شدن این فیلمسازان به چنین ایده‌هایی است. این‌ها کسانی هستند که توانایی و قدرت تولید پروژه‌های بزرگ هالیوودی چون این پروژه در رابطه با رومی دارند و آنها بر این باورند که دی کاپریو برترین گزینه است. چنین ایده و تفکری تنها در راستای پرستیدن سفیدی و سفیدپوستی است. و این چیزی است که ما عنوان داشته‌ایم و بارها آن را تکرار کرده‌ایم که مرکزیت سفیدی در هر داستانی گزینشی است که همیشه بار معنایی خود را حمل کرده است." 

کد خبر : ۳۷۸۶۲۲