خبرگزاری کار ایران

گزارش آماری شیما «شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی ایرانی» منتشر شد

گزارش آماری شیما از سوی بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی در حالی منتشر شد که این آمار نشان از توجه و اقبال طراحان به حوزه لباس جوانان در سال گذشته دارد.

به گزارش ایلنا؛ در شش ماهه دوم سال 94، در مجموع 2788 اثر برای دریافت نشان شیما به این دبیرخانه ارسال شده که از میان 95 درصد آثار داوری شده، یعنی 2665 اثر مربوط به آثار لباس بانوان و تنها 5 درصد لباس آقایان را در بر گرفته است. که این حاکی از ضعف جدی در طراحی لباس مردان است.

اما از میان آثار، اگر براساس داده‌های سنی بررسی شود بیشترین حجم  یعنی 1668 اثر معادل 60 درصد طبقه سنی جوان و  34 درصد طبقه بندی سنی بزرگسال را در بر می‌گیرد.4 درصد برابر با 104 اثر نیز مربوط به طبقه سنی کودک می‌شود.

این گزارش نشان می‌دهد که 60 درصد آثار ارائه شده به منظور دریافت نشان شیما و 40 درصد نیز حاکی از درخواست طراح برای مالکیت معنوی بوده است.

از نکات جالب این گزارش این است که از میان آثار درخواستی 80 درصد موفق به دریافت نشان شیما و 20 درصد نیز در بررسی‌های انجام شده مردود شده‌اند.

از بررسی‌های فنی مربوط به این گزارش مشخص می‌شود که بیشترین حجم آثار ارائه شده برای دریافت نشان شیما برای طرح‌های مانتو بوده که 55 درصد آثار را شامل می‌شود که نشان می‌دهد توجه به لباس اجتماع در سال گذشته بر اساس سیاست‌های فراگیری کارگروه ساماندهی مد و لباس نتیجه بخش بوده و تأثیر مستقیم خود را بر این روند گذاشته است.

مانتو شلوار، پارچه،  مانتوی مجلسی، روسری، پالتو در رده‌های بعدی هستند. همچنین رشد آثار ارائه شده به جز لباس، چون کیف، کفش و کلاه نیز در این گزارش مشهود است.

در گزارش منتشر شده آمده، بیشترین فراوانی در بهره گیری از جنس لباس طراحی شده متعلق به پارچه تافته است که 21 درصد کل آثا را در برمی گیرد. همچنین استفاده از کرپ با 9 درصد، کتان با 8 درصد، پارچه ابریشم با 7.1 درصد، شانتون و ساتن 5 درصد، پنبه وحریر با 3 درصد، تترون با 2.1 درصد ابریشم خام، پشم و فاستونی با 2 درصد در رتبه‌های بعدی هستند.

بر اساس این گزارش در بخش فراوانی رنگ‌ها در آثار ارسالی به دبیرخانه شیما، رنگ مشکی با 28 درصد،  رنگ سبز با 7 درصد، آبی با 6 درصد، سرمه‌ای و سفید با 5 درصد، کرم با 4.3 درصد در صدر قرار دارند.

از بخش‌های دیگر این گزارش می‌توان به حجم بالای آثار بهره مند از طرح‌های  ساده طراحی شده اشاره کرد که 62 درصد طراحان ترجیح داده‌اند از طرح‌های ساده استفاده کنند و 38 درصد دیگر نیز پارچه‌های طرح دار را انتخاب کرده‌اند.

در پایان این گزارش آمار امیدوارکننده نشان می‌دهد که در میان طرح‌های ارسالی 49 درصد آثار را  یعنی 1365 اثر  لباس‌های اجتماع، 41 درصد (1136) را لباس‌های مجلسی، 4 درصد را لباس‌های  مشاغل، و شش درصد را نیز لباس‌های خانگی و مناسبتی تشکیل داده‌اند که نشان از انطباق نتیجه آثار طراحی شده با مأموریت های تعریف شده کارگروه برای ترویج لباس‌های اجتماع ایرانی و اسلامی دارد.

کد خبر : ۳۷۷۹۸۷