خبرگزاری کار ایران

در کمیسیون هنر و معماری شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی مطرح شد؛

هنرهای صنعتی نماینده ایران در جهان هستند/ تلاش برای کاهش برداشت‌های سلیقه‌ای در برخورد با موسیقی

جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد.

به گزارش ایلنا، تشکیل کارگروه هنرهای سنتی در کمیسیون هنر و معماری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای تهیه سند توسعه هنرهای سنتی و برگزاری جشنواره هنرهای سنتی از تصمیمات این جلسه بود که با حضور رییس و اعضای کمیسیون و معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

رییس کمیسیون‌هنر و معماری شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی در این جلسه گفت: حق هنرهای سنتی که ما را در جهان با آن می‌شناسند در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها رعایت نشده و سرمایه‌های هنری ما به مرور از دست می‌رود و روزی خواهد رسید که این هنرها فقط در موزه‌ها دیده می‌شود و در جریان روز هنر حضور ندارند. اقبال به هنرهای جدید و معاصر و حمایت از آنها در زمینه تولید، ارائه، اقتصاد و آموزش سبب می‌شود که هنرهای سنتی چندان مورد توجه قرار نگیرد.

محمدحسین ایمانی خوش‌خو با اشاره به بررسی و پیگیری مباحث هنری از جمله هنرهای سنتی در کمیسیون هنر و معماری گفت: کارگروه هنرهای سنتی با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه با ماموریت اصلی تهیه سند توسعه هنرهای سنتی در کمیسیون هنر و معماری تشکیل می‌شود. همچنین طرح جشنواره هنرهای سنتی که از سوی دکتر نامور مطلق مطرح شده، پیگیری می‌شود تا این جشنواره با توجه به گستردگی هنرهای سنتی به نحو مناسب برگزار شود و آیینه‌ای برای معرفی این هنرها باشد.

رییس کمیسیون‌هنر و معماری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اهمیت اقتصاد هنر، هنرهای سنتی و صنایع دستی افزود: امروزه تنها راه نجات اقتصاد ایران حمایت از صنایع متوسط و کوچک است و در دل این صنایع متوسط و کوچک، صنایع دستی اهمیت زیادی دارد.

ایمانی خوش‌خو با اشاره به وظایف کمیسیون هنر و معماری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: کمیسیون‌هنر و معماری حدود چهار سال پیش به دلیل نیازی که به طرح مباحث هنری در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وجود داشت، تشکیل شد و محفلی برای بررسی و پیگیری مباحث هنر و معماری است. کمیسیون تلاش می‌کند با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و برگزاری جلسات با همکاری نهادهای هنری مسوولیت خود را دنبال و پیش ببرد.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تهیه اسناد هنری در این کمیسیون گفت: سند موسیقی کشور با استفاده از نظرات هنرمندان و کارشناسان موسیقی تهیه شده و این سند پس از تصویب در شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی نخستین گام برای این است که موسیقی در نهاد قانونی کشور مصوبه‌ای داشته باشد و برداشت‌های سلیقه‌ای در برخورد با موسیقی را که مشکلاتی ایجاد می‌کند، کاهش دهد.

او افزود: تهیه سند معماری کشور نیز با وجود نظرات و دیدگاه‌های مختلف در زمینه معماری و استفاده از نظرات متخصصان در این کمیسیون تهیه شده است. درخصوص سند توسعه سینما مقرر شد کارگروهی در کمیسیون هنر و معماری تشکیل شود و با همکاری سازمان سینمایی و کارشناسان سینما، پیش‌نویس سند سینما نیز تهیه شود. با توجه به اینکه مصوبات شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی حکم قانون را دارد امیدواریم با تهیه این اسناد و تصویب آنها در شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی مشکلات و مسایل هنر تا حدود زیادی برطرف شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این جلسه گفت: هویتی‌ترین بخش هنر ما، هنرهای سنتی و صنایع دستی است و هیچ حوزه‌ای به اندازه صنایع دستی تمرکززدا نیست. براساس پژوهش‌های سازمان جهانی صنایع‌دستی، ایران با توجه به تنوع فرهنگی و قومی متنوع‌ترین صنایع دستی را در دنیا دارد و تجربیات زیباشناختی و مردم شناسی را می‌تواند در صنایع دستی دید. توسعه پایدار براساس صنایع زیست‌محیطی و سبز است و صنایع‌دستی از صنایع‌سبز است. امروز دوره صنایع خلاق است و صنایع‌دستی جزو صنایع خلاق است.

بهمن نامورمطلق با بیان گزارشی درباره وضعیت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: نزدیک به 400 هزار هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در سامانه ثبت شده‌اند اما به نظر می‌رسد فعالان این حوزه سه برابر این تعداد باشند. در دو - سه سال اخیر هر چند حمایت جدی از صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی نشده اما براساس گشایش‌هایی که در روابط با دیگر کشورها ایجاد شده، امید در صنایع دستی دیده می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: صادرات صنایع‌دستی اواخر دولت‌قبل 80میلیون دلار بود و الان با رشد 36 درصدی در سال 93 و 13 درصدی در سال‌گذشته، 200میلیون دلار صادرات‌رسمی داریم که البته فرش، جواهرات‌سنتی و سنگ‌های تزیینی که در مراکز دیگری اداره و رصد می‌شود در این رقم محاسبه نشده است.

نامورمطلق با تاکید بر ضرورت گفتمان‌سازی در زمینه صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی گفت: در زمینه گفتمان‌سازی بسیار کم کار کردیم. امروز بازار، بزرگترین سرمایه است و حتی از تولید بزرگ‌تر است اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت ما سرمایه‌های خود و بازار صنایع‌دستی را از دست دادیم. در دوره مدرنیته تولید و تولیدکننده‌ها اهمیت داشتند اما امروزه در دوره پست‌مدرن، مصرف و بازار اهمیت دارد اما ما بازار را از دست دادیم. سهم هنرهای سنتی و صنایع دستی در تبلیغات شهری صفر است.

معاون صنایع دستی و هنرهای‌سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به گذار از دوره معرف محوری و کالا محوری گفت: امروز دوره مصرف‌محوری است و اگر با تبلیغات ما براساس روح حاکم دنیای جدید نباشد، به ضد تبلیغ تبدیل خواهد شد. صداوسیما فعالیت‌هایی در زمینه صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی انجام می‌دهد اما چون شناخت درستی ندارد هنوز براساس معرف‌محوری کار می‌کند.

او ادامه داد: با توجه به ضرورت و اهمیت این موضوع، سعی کردیم در زمینه صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی گفتمان‌سازی و جریان‌سازی کنیم و در این مسیر از هنرمندان استفاده می‌کنیم. هنرمندان شاخه‌های مختلف می‌توانند در پیوستگی به گفتمان‌سازی صنایع‌دستی کمک کنند. در حوزه رسانه‌ها برای گفتمان‌سازی نواقصی وجود دارد و نیاز به برنامه و هماهنگی دارد. با گفتمان‌سازی این باور ایجاد می‌شود که ما به تغییر سبک زندگی نیاز داریم، نسل جدید از صنایع‌دستی ایجاد می‌شود که با جوانان ارتباط برقرار می‌کند.

معاون صنایع‌دستی با اشاره به نقش صنایع‌دستی در اقتصاد مقاومتی افزود: هیچ رشته‌ای به اندازه صنایع‌دستی، تبلور اقتصاد مقاومتی نیست و هیچ‌جایی به اندازه صنایع‌دستی، درون‌زا و برون‌گرا و درآمدزا نیست.

نامورمطلق به حوزه زیباسازی در صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به عنوان حوزه سوم برای تغییرات بنیادین اشاره کرد و گفت: تکرار زایل‌کننده معناست و ما با تکرار موتیف‌ها و آثار، معنا را از دست دادیم و ارتباط جوانان با صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی قطع شد، بنابراین به زیباسازی و طراحی‌های جدید در صنایع دستی نیاز داریم که در این زمینه هنرمندان بخصوص هنرمندان تجسمی می‌توانند کمک کنند. امروز ما جهشی را در صنایع دستی شاهد هستیم و نسل نو صنایع دستی شروع شده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: درست است که ریزش‌هایی در حوزه صنایع‌دستی داریم اما رویش‌هایی شروع شده و نسل جدید خودآگاهانه به سمت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی می‌رود چون خودآگاهانه به سمت هویت خود می‌رود اما در بخش توزیع و تجاری مشکل داریم و نهادهای فرهنگی می‌توانند به گفتمان‌سازی صنایع‌دستی کمک کنند. اگر هنرهای سنتی و صنایع‌دستی را باور کنیم که آینده دارد، خلاق است و به عنوان متن هنری و اقتصادی قابلیت دارد، اتفاق مناسبی در صنایع دستی می‌افتد.

نامورمطلق با اشاره به ضرورت جشنواره‌ای برای هنرهای سنتی گفت: هنرمندانی که هنر ملی و سنتی و ایرانی-اسلامی را میراث‌داری می‌کنند، در جشنواره فجر جایگاهی ندارند و بر اساس این ضرورت جشنواره هنرهای سنتی فجر امسال برگزار خواهد شد. همچنین ایجاد خانه صنایع دستی از خواسته‌های فعالان این حوزه است.

تعدادی از اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی از بیست و ششمین نمایشگاه صنایع‌دستی نیز دیدن کردند.

کد خبر : ۳۷۶۲۴۸