خبرگزاری کار ایران

شهر آفتاب شش سال رایگان به نمایشگاه کتاب تعلق گرفت

براساس تفاهم نامه امضا شده وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و شهرداری تهران،مجموعه نمایشگاه شهر افتاب از امسال (1395) تا سال (1400) به صورت رایگان به نمایشگاه کتاب تهران تعلق رایگان اجاره می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در مراسم امضای این تفاهمنامه که ظهر امروز 25 اردیبهشت و دقایق بیش از مراسم اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد گفت: یکی از آرزوهای بزرگ ما در جمهوری اسلامی ایران امروز تحقق پیدا کرد و بعد از 29 دوره و بعد از طول 37 جایگاه مناسب و در شانی برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مهیا شد هر دو محل قبلی نمایشگاه کتاب که مراکز نمایشگاهی بین المللی دست اوست و چه مصلی هیچ کدام محل مناسب نمایشگاهی برای حوزه فرهنگ نبودند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی اضافه کرد: همت آقای قالیباف از چند سال پیش باعث شد شهر افتاب به عنوان محلی برای نمایشگاه بین المللی تهران کلنگ بخورد و کارهای عمرانی آن آغاز شود بعد از بازدیدهای سال گذشته که برای تصمیم در مورد انتقال محل نمایشگاه صورت می گرفت هیچ کس باور نداشت که در مدت کوتاه 3 الی 4 ماهه شهر آفتاب در این حد قابل قبول به بهره برداری برسد.

 وی ادامه داد:خوشبختانه با عنایت پیگیری مسوولین شهرداری و همکاران خوب ما در ارشاد و معاونت فرهنگی این کار به سرانجام رسید. البته بنده شخصا از ابتدا هم مطمئن بودم این کار هم انجام می‌شود.

علی جنتی سپس با اشاره به برخی نگرانی ها که قبل از برگزاری نمایشگاه وجود داشت گفت: پیش از برگزاری نمایشگاه نگرانی هایی برای آمادگی عمرانی و میزان افت بازدیدکننده وجودداشت که خوشبختانه با استقبال خوب بازدیدکنندگان برطرف شد البته طبیعی است که در سال اول مثل هر جابجایی و اسباب کشی دیگری نقص و کاستی هایی وجود داشته باشد که قطعا یا برطرف شده یا برطرف می شود. امیدواریم سال بعد با تجربه ای که امسال به دست آوردیم شاهد هرچه بهتر برگزار شدن نمایشگاه کتاب باشیم و شهر آفتاب بتواند محلی دائمی برای تمامی نمایشگاه تهران و حتی کشور شود.

وی افزود: در دو سه بازدیدی که در این ایام نمایشگاه داشته‌ام شاید افزایش فروش کتابها بودیم و ناشران رضایت قابل قبولی از جایگاه جدید داشتند.

محمدباقر قالیباف نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از اینکه یکی از برنامه های مهم که برای شهر تهران در دستور کار بود محقق شده گفت: از این دهه قبل چالش برگزاری نمایشگاه در داخل شهر به دلیل معضلاتی مثل ترافیک و آلودگی هوا یکی از مسایل مهمی بود که حل و فصل آن در دستور کار قرار گرفت. مخصوصا نمایشگاهی در سطح نمایشگاه بین المللی کتاب که بازدید کننده چند میلیونی دارد.

وی ادامه داد : حتی انتقال نمایشگاه از سئول به مصلی هم چندان از بار مشکلات کم نکرده بود و اساس احداث مجموعه شهر افتاب فراهم آوردن امکانی به عنوان زیرساختی برای برگزاری نمایشگاه در خارج از شهر تهران است.

شهردار تهران ادامه داد: احداث چنین مجموعه ای اوایل وظیفه دولت عنوان شده بود اما ما در شهرداری چون این مساله را یک چالش شهری می دیدیم از سال 1390 نسبت به احداث شهر افتاب اقدام کردیمو خوشحالیم که کار خود را با نمایشگاه کتاب آغاز می کند این اولین بار است که یک فضای عمومی فرهنگی با بازدید میلیونی بدون چالش برگزار شده است.

قالیباف همچنین یادآور شد : نفع امضا تفاهمنامه این است که کمکی به اهل کتاب وفرهنگ و رسانه شود و مخصوصا رسانه های مکتوب و بخش نشر شرایطی بهتری پیدا کند براساس این تفاهمنامه از امسال تا سال 1400 و به مدت 6 سال آینده اجاره محل از نمایشگاه کتاب گرفته نمی شود و این به نوعی کمک به حوزه انتشارات نشر کتاب خواهد بود. واقعیت این است که با کمک به حوزه نشر ارتباط ما با سایر ملل نیز بهتر شده و راحت تر می توانید تمایزها و برجستگی های تمدن خود را معرفی کنیم .

او همچنین با اشاره به سرمایه گذاری در این بخش یعنی تقویت اقتدار و عزت ملی اظهار داشت: در نظر سنجی و بازدیدی که از نمایشگاه داشتیم خوشبختانه 91 درصد ناشرین ابراز تمایل کردند که نمایشگاه سال آینده نیز در شهر افتاب برگزار شود.

سید عباس صالحی (رییس نمایشگاه بین الملللی کتاب تهران ) نیز در سخنانی کوتاه انتقال نمایشگاه به مصلی را اتفاق بزرگ خواند و گفت: انتقال نمایشگاه از مصلی به شهر افتاب صرفا یک انتقال مکانی نبود و نقطه عطفی است در مسیر برگزاری این رویداد فرهنگی است. این که نمایشگاهی در خور شهر مردم فرهنگی تهران و ایران داشته باشیم مایه مسرت است و از تلاش های شهرداری تشکر می کنیم. امیدواریم این مکان با فاز های نهایی محلی شود برای نمایشگاههای مختلف که در شهر تهران به ویژه در حوزه فرهنگ برگزار می شود صاحب خانه شدن نمایشگاه فرصتی فراهم می کند که امیدوارانه تر به بحث کتاب و نشر فکر کنیم.

کد خبر : ۳۷۱۱۰۱