خبرگزاری کار ایران

توزیع کتاب "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" در تمام نهادها و سازمان‌ها

مراسم رونمایی از کتاب "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، بخش‌ها، راهبردها و راه‌های اجرا" صبح امروز (22 اردیبهشت) با حضور ابراهیم حسن‌بیگی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و امیرمسعود شهرام‌نیا (قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در این نشست با اشاره به اینکه دانشگاه عالی دفاع ملی 4 سال است مطالعات خود در زمینه اقتصاد مقاومتی را آغاز کرده گفت: دانشگاه عالی دفاع ملی از چهار سال قبل مطالعات خود را به اقتصاد مقاومتی متمرکز کرده است. این دانشگاه به ویژه بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در 29 بهمن سال 92 که ازسوی رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام شد؛ مطالعات‌سنجی و پژوهش جدی در این حوزه را آغاز کرد.

حسن‌بیگی افزود: سازوکاری در دانشگاه عالی دفاع ملی مشخص شده که جمعی از دانشجویان مقطع دکتری این دانشگاه موضوعات مختلف حوزه مرتبط با اقتصاد مقاومتی را مورد پژوهش قرار دهند. در یکی از آخرین همایش‌ها به بررسی بیش از 300 مقاله در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداختیم. در این همایش که با همکاری دستگاه‌های مختلف و بیش از 50 مرکز عملی پژوهشی و حوزوی کشور برگزار شد؛ کمیته علمی بیش از 10 ماه مطالب و پژوهش‌های رسیده را مورد رسیدگی قرار داد. همایش مذکور در سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بهمن‌ماه 93 برگزار شد و دانشگاه عالی دفاع ملی نتایج و پژوهش‌های این همایش را در قالب هفت جلد منتشر کرد تا ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی در حوزه نظری اجرا و نقشه مشخص شود.

او در ادامه توضیح داد: در بهمن‌ماه 94 نیز همایشی تخصصی تحت عنوان مبانی برنامه‌های سیاست کلی اقتصاد مقاومتی و نقش اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه مورد بررسی کارشناسان و نخبگان قرار گرفت. حضور نمایندگان مجلس، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نهاد ریاست جمهوری اعتبار خاصی به این همایش بخشیده بود.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی سپس با اشاره به نامگذاری سال 94 با نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از طرف رهبری یادآور شد: با توجه به این نامگذاری و تاکید مجدد رهبری بر اقتصاد مقاومتی بر آن شدیم تا فشرده و چکیده‌ای از مطالعات قبلی و جاری دانشگاه علی دفاع ملی در حوزه اقتصاد مقاومتی را در قالب کتابی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی ضرورت‌ها، نقشه راه و زمینه اجرا منتشر کنیم. این کتاب در واقع چکیده‌ای از مقالات همایش مذکور است که بیشتر به اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی معطوف هستند.

حسن‌بیگی تاکید کرد: امیدواریم این کتاب که نقشه راه و زمینه اجرا برای اقتصاد مقاومتی را بیان می‌کند، بتواند مورد استفاده تمامی نهادها و ارگان‌های مرتبط با تصمیم‌گیری حوزه‌های اقتصادی قرار بگیرد. در واقع این کتاب در آغاز سال ازطرف دانشگاه عالی دفاع ملی به تمامی دستگاه‌های اجرایی و مسئولان بخش‌های مختلف اهدا می‌شود و از امروز که در نمایشگاه شاهد رونمایی آن هستیم؛ کتاب در دسترس عموم خواهد بود.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در سخنان کوتاهی با ابراز خوشحالی از رونمایی این کتاب در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: چند سالی است که کتاب مقاومتی از زوایای مختلف مورد توجه رهبری قرار گرفته و در حوزه کتاب و نمایشگاه کتاب نیز وظیفه داشتیم آثار معتبر و قابل استناد مرتبط با اقتصاد مقاومتی را معرفی کنیم تا توجه به این مسئله در حد یک شعار باقی نماند آنهم در سالی که مقام معظم رهبری بر اقدام و عمل تاکید کرده‌اند.

شهرام نیا اضافه کرد: تصور بنده این است که به دلیل زیربنای پژوهشی و تحقیقی این اثر می‌تواند مورد استفاده دستگاه‌های مختلف قرار بگیرد و تاثیرگذار باشد. ما علاوه بر رونمایی از چنین کتابی در نمایشگاه؛ در سراهای اهل قلم نیز نشست‌های تخصصی با موضوع اقتصاد مقاومتی برگزار می‌کنیم.

کد خبر : ۳۷۰۰۹۱