خبرگزاری کار ایران

نوش آبادی در همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط:

ارشاد متولی حمایت از پدیدآورندگان آثار است

حسین نوش آبادی گفت: فرهنگ حفظ نمی‌شود مگر با خلق آثار خلاقانه و ابتکاری، و اثر بدیع و مبتکرانه پدید نمی‌آید مگر با حمایت همه جانبه از پدیدآورندگان آثار توسط دستگاه متولی.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی هنری و حقوق مرتبط با حضور علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسین نوش‌آبادی (رئیس همایش)، لادن حیدری (دبیر همایش) و وزیر دادگستری در سالن همایش کتابخانه ملی برگزار شد..

حسین نوش‌آبادی در این همایش با اشاره به اینکه فعالیت اصلی‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حفظ و توسعه  فرهنگ کشور است؛ گفت: در واقع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفه خطیر حمایت از پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری و صاحبان حقوق مرتبط را برعهده دارد. به نظر ما این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگرند زیرا فرهنگ حفظ نمی‌شود مگر با خلق آثار خلاقانه و ابتکاری، و اثر بدیع و مبتکرانه پدید نمی‌آید مگر با حمایت همه‌جانبه از پدیدآورندگان آثار توسط دستگاه متولی.

رئیس ششمین همایش ملی حقوق مالکیت‌ ادبی و هنری و حقوق مرتبط افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با درک این واقعیت چند سالی است که به طرق مختلف سعی در ایجاد پایه‌های قوی حمایتی از خالقان آثار دارد و برای رسیدن به این مقصود برنامه‌های مختلفی را سیاستگذاری کرده است که از اساسی‌ترین برنامه‌ها می‌توان به ثبت آثار ادبی و هنری و تدارک همین سلسله همایش‌های حقوق مالکیت‌ ادبی و هنری و حقوق مرتبط اشاره کرد.

نوش آبادی ادامه داد: امروزه تجلیات حقوق مالکیت فکری به ویژه حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط به اندازه‌ای است که در هیچ زمانی از شبانه‌روز فارغ از بهره‌مندی از آن ها نیستیم. گرچه هدف از خلق هر اثری بی‌شک جز این نیست که به مخاطبانش ارایه شود و گسترش فناوری و فراگیر شدن استفاده از اینترنت کمک شایان توجهی به انتشار و عرضه آثار کرده، اما از این ابزارها به همان وسعت، زمینه‌های نقض حقوق را بیش از گذشته فراهم کرده است. به همین منظور باید با اتخاذ سیاست‌های سعی و قوانین دوسویه که هم به حقوق کاربران اینترنتی توجه داشته باشد و هم به حقوق صاحبان اطلاعات که از طریق اینترنت منتقل می‌شود، تدوین شود. اگرچه در ایران قانون تجارت الکترونیک به انتقال آثار از طریق اینترنت نظر داشته و حقوق مادی و معنوی برای پدیدآورندگان دقیقا مشابه آنچه در عالم واقع برای آنها توسط قانونگذار معین شده، مقرر داشته اما در عمل این قانون چندان در رسیدن به هدفش که قاعده‌مند کردن استفاده از آثار در فضای مجازی است، نائل نشده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود را متولی حمایت از پدیدآورندگان می‌داند تلاش می‌کند در این همایش به حقوق مالکیت‌ ادبی و هنری و حقوق مرتبط در فضای مجازی به طور ویژه تمرکز کند تا با شناسایی ظرفیت‌های موجود یا قابل ایجاد، تا حد ممکن زمینه استفاده صحیح‌تر از این آثار را در فضای مجازی فراهم کند و با در نظر گرفتن حدود، تا جای ممکن از نقض این حقوق در اینترنت جلوگیری کند و مانع از محو شدن حقوق پدیدآورندگان آثار در اینترنت شود.

کد خبر : ۳۶۷۰۶۷