خبرگزاری کار ایران

در دیدار معاون قرآن و عترت ارشاد و معاون اجرایی دارالقرآن خانه کارگر مطرح شد:

احداث کارخانه عروسک هدهد و برگزاری کنسرت‌های دینی؛ برنامه‌های دارالقرآن هستند

مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر با اشاره به اقدامات انجام شده در این مرکز قرآنی به معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد تشکیل خانه قرآن به عنوان یک صنف در امور قرآن را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه مشترک معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و مدیر اجرایی دارلقرآن خانه کارگر که صبح امروز (یکشنبه 12 اردیبهشت) در دالقرآن خانه کارگر برگزار شد، طاها محجوب (مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر) با بیان اینکه دارالقرآن با برنامه‌ریزی‌های مدونی که داشت قصد راه‌اندازی 30 خانه کارگر را داشت، اظهارکرد: سازمان دارالقرآن خانه کارگر دو مرکز پیش‌دبستانی را اداره می‌کرد که با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مبلغ 50 میلیون تومان اهدایی ارشاد و 80 میلیون تومان بودجه دارالقرآن؛ موفق شدیم تعداد این مراکز را به 8 برسانیم.

او با اشاره به اینکه با همکاری خانه کارگر؛ مراکز پیش‌دبستانی ما در شهر تهران به 29 مرکز رسید، گفت: 20 مرکز در شهر تهران و 9 مرکز در استان‌های مختلف کشور فعال هستند. ما آمادگی داریم این مراکز را امسال به 120 واحد برسانیم.

مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر به مراکز جامع سازمان دارالقرآن اشاره کرد و افزود: 5 مجتمع آموزشی جامع در نقاظ مختلف تهران از جمله رسالت، ستارخان و عبدل‌آباد داریم. در مجموع 136 نفر کارکنان این مراکز هستند که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و 320 مربی نیز با این مراکز همکاری می‌کنند.

محجوب خاطرنشان کرد: فعالیت‌های دارالقرآن به سه بخش؛ نخبگان، حضوری ـ پیش‌دبستانی و غیرحضوری تقسیم می‌شود، همچنین ما از طریق سایت سازمان درالقرآن، به قرآن‌آموزان خارج از کشور آموزش می‌دهیم.

او با اشاره به صندوق‌های قرض‌الحسنه و بازارچه‌های دارالقرآن کریم خانه کارگر ادامه داد: احداث کارخانه ساخت عروسک هدهد و درخواست کنسرت‌های دینی از برنامه‌های آتی دارالقرآن است.

محجوب ادامه داد: امیدواریم در نمایشگاه قرآن امسال تدارک پذیرایی افطار برای 3 تا 10 هزار نفر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد آماده شود، همچنین درصدد تاسیس خانه قرآن هستیم و قصد داریم در این زمینه نیز فعالیت صنفی داشته باشیم.

وی افزود: در گام اول نیز قصد داریم در نمایشگاه قرآن از مربیان با سابقه قرآن برای عضویت در خانه قرآن دعوت کنیم و امیدواریم تا وزارت فرهنگ و ارشاد حق عضویت این افراد که مبلغ 30هزار تومان است را پرداخت کند.

محجوب با اشاره به سازمان قرآن و عترت کارگران گفت: طی قراردادی با سازمان فنی و حرفه‌ای پیشنهاد دادیم از یک میلیون کارگر برای تعیین سطح روخوانی و روانخوانی قرآن کریم امتحان برگزار شود و قرار شد در فاز اول این پروژه به صورت پایلوت در تهران برای حدود 100 هزار نفر آزمون برگزار شود.

در ادامه این جلسه محمدصادق محسنی‌کبیر (مدیر روابط عمومی و قائم‌مقام دارلقرآن) با اشاره به شروعِ کار دارالقرآن در سال 85 گفت: دارالقرآن خانه کارگر شامل مهدهای قرآنی، دوره‌های کوتاه مدت آموزش روخوانی، روانخوانی‌ و تجوید که به صورت رایگان در سراسر کشور و در کارخانجات فعال هستند، است.

او با اشاره به راه‌اندازی طرح "تلفنی حافظ قرآن شوید: توسط دارالقرآن خانه کارگر، تصریح کرد: آموزش‌های غیرحضوری و تلفنی حفظ قرآن کریم توسط این دارالقرآن به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. در ابتدای این طرح حدود 200 هزار نفر متقاضی داشتیم و 50 هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند. دوره مفاهیم تلفنی را نیز راه‌اندازی کردیم.

مدیر روابط عمومی دارالقرآن خانه کارگر با اشاره به دیگر آموزش‌های غیرحضوری دارالقرآن ادامه داد: آموزش روخوانی که در نمایشگاه قرآن سال گذشته آغاز شد، همچنین حفظ قرآن با موضوع سبک زندگی، امضای تفاهم‌نامه با سازمان تامین اجتماعی درباره حفظ قرآن برای سالمندان، حفظ با موضوع زنان سرپرست خانواده از دیگر برنامه‌های دارالقرآن است.

محسنی‌کبیر با بیان اینکه نزدیک به 500 مربی با ما در این طرح همکاری کردند، افزود: در این طرح قرآن‌آموزان نابینا، جانباز و کارگر شرکت داشتند. آموزش‌هایی که در این طرح ارائه می‌شد به صورت شبانه‌روزی بود. همچنین قراردادهایی با دستگاه‌های مختلف درخصوص این طرح منعقد شد.

او با اشاره به کلاس‌های آمادگی  کارشناسی ارشد برای حفاظ قرآن کریم، افزود: انعقاد قراردادی با سازمان فنی و حرفه‌ای برای اعطای مدرک مربی‌گری به مربیان و تاسیس پژوهش‌کده‌ قرآنی معرفت که در حقیقت منابع علمی دارالقرآن را تامین می‌کند که در مدت یکسال‌ گذشته کتاب‌های کمک آموزشی موسسه را طراحی کردند، همچنین طرح درس دو رشته نویسندگان قرآن و مدیریت مراکز قرآنی برای آموزش علوم از دیگر کارهای دارالقرآن است.

در ادامه این نشست محمدرضا حشمتی (معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) با اشاره به اینکه براساس گزارشات ارائه شده فعالیت‌های خوبی در دارالقرآن خانه کارگر انجام شده،‌ اظهار کرد: کارها به صورت تخصصی و گسترده در زمینه مالی و مدیریت پیش‌رفته و مهمترین مسئله این است که براساس این کار گروهی، کار فرهنگی براساس اصول و صحیح انجام می‌شود.

او با اشاره به نقاط قوت دارالقرآن خانه کارگر گفت: پراکندگی در سطح کشور، استفاده از جوانان، کار در حوزه‌های کارگری که زمینه آموزش مسائل دینی را در آنها وجود دارد از نقاط قوت این مجموعه است. سرمایه‌گذاری در دوره‌های تخصصی تربیت مربی برای کودکان همچنین فعالیت در فضای مجازی از اقدامات مفیدی است که امیدواریم سازمان‌های دیگر نیز از آن الگوبرداری کنند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: معاونت قرآن و عترت نیز تا جایی که در توان داشته باشد در کنار این مجموعه‌هاست و از آن‌ها حمایت می‌کند و امیدواریم در سال 95 سال گشایش اعتبارات باشد فعالیت‌های دیگری نیز در زمینه قرآن انجام شود.

کد خبر : ۳۶۶۶۸۳