خبرگزاری کار ایران

درگردهمایی انجمن طراحان گرافیک مطرح شد؛

تمدن ایران کانون فرآیند تکامل فرهنگ‌ها

در گردهمایی انجمن طراحان گرافیک مطرح شد؛ فرآیند تکامل همه فرهنگ‌ها در تمدن ایران دیده می‌شود.

به گزارش ایلنا، گردهمایی سالانه انجمن طراحان گرافیک ایران شب گذشته (8 اردیبهشت‌) همزمان با روز جهانی گرافیک - دیزاین با حضور نسل‌های مختلف اعضای انجمن و دانشجویان این رشته برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، امرالله فرهادی از اعضای انجمن طراحان گرافیک ایران گفت: یکی از دلایل جمع شدن ما در این مکان، شرایط خاص و چالش جدید انجمن است. با توجه به تغییرات صورت‌گرفته پس از انتخابات و تشکیل هیئت مدیره جدید، نیاز به هم‌اندیشی، ارائه گزارش و گفت‌وگوی خودمانی بین هیئت مدیره و اعضا به‌شدت احساس می‌شود. موضوع دیگری که امروز ما را دور یکدیگر جمع کرده، بزرگداشت و ستایش نودمین سالگرد تولد استاد محمد بهرامی است که حق بزرگی بر گردن گرافیک کشور دارد.

محمد احصایی (گرافیست و خوش‌نویس) نیز اظهار کرد: صحبت کردن درباره محمد بهرامی، هم آسان است و هم دشوار؛ آسان است چون خدمات و فعالیت‌های او پیداست و از هیچ هنرمندی پنهان نیست، اما سخت است چون هرچه بگوییم حق مطلب ادا نمی‌شود. اگر 200 سال آینده بخواهند درباره گرافیک ایران و استاد بهرامی تحقیق کنند، یقیناً به دو ویژگی مثبت او اشاره خواهند داشت؛ نخست این‌که او در «موسسه آرک» که بعدها به «موسسه طراحان پارس» تغییر نام داد، توانست تعداد زیادی از هنرمندان مختلف را با سلیقه‌ها و طبایع گوناگون، دور هم جمع و این اختلاف را به‌خوبی به نفع هنر کشور مدیریت کند. محمد تجویدی، شهمیرزادی، بیوک احمدی، آغداشلو، معصومی، پرویز محلاتی، ممیز و دیگران در این موسسه همه با هم در حال فعالیت بودند. ویژگی دوم او، اثر فاخر و بسیار ارزشمند شاهنامه فردوسی است که از طرف انتشارات امیرکبیر، تصاویر بسیار بدیع و زیبایی برای کار در نظر گرفته و در نهایت، اثری تولید شد که هر جلد آن، از بسیاری از آثار ما گران‌بهاتر است.

سپس لوح تقدیر و تندیس یادبود بزرگداشت 90سالگی محمد بهرامی توسط ابراهیم حقیقی و محمد احصایی به او اهدا شد.

بهرامی نیز با بیان این‌که فرهنگ غنی و ریشه‌دار ایرانی‌ها، آن‌ها را از سایر ملت‌ها متمایز می‌کند، اظهار کرد: افتخار داشته‌ام جدای از همه کارهایی که گفتید، در 15 سال گذشته، تحقیق مفصلی درباره فرهنگ ایران انجام دهم و این مژده را می‌دهم که این کتاب که 15 سال گذشته را با عشق و علاقه صرف آن کردم و در حال تصویرگذاری است، به‌زودی به زیر چاپ خواهد رفت. در مدتی که روی این کتاب کار می‌کردم، دریافتم که همه تاریخ ایران با هنر همراه بوده است.

وی ادامه داد: آرتور آپهم پوپ (مورخ آمریکایی) معتقد است که اگر کسی بخواهد درباره تاریخ هنر جهان تحقیق کند، کافی است تا ایران را بررسی کند و نمونه فرآیند تکامل فرهنگ‌ها در تمدن ایران دیده می‌شود. هدف بزرگ هنر، شبیه‌سازی نیست، بلکه وظیفه و نقش هنر آرایش و زیبایی است و این آرایش و زیبایی در تمام طول زندگی ایرانی‌ها و از زمان حضور در فلات ایران به خوبی مشهود است. خلاقیت همیشه ثروتی برای نسل‌های بعد بوده و ما باید این ثروت را به نسل‌های بعد منتقل کنیم. یکی از ابزارهای این خلاقیت، زبان فارسی است که یکی از زیباترین و آهنگین‌ترین زبان‌های دنیا و مادر زبان‌های اروپایی است.

در بخش پایانی این مراسم، هیات مدیره «انجمن طراحان گرافیک ایران» گفت‌وگویی با اعضای این انجمن داشتند و به ارائه گزارش‌های مالی این انجمن و مشکلات آن پرداختند.

کد خبر : ۳۶۵۷۸۷