خبرگزاری کار ایران

در نشست نقد و بررسی فیلم مطرح شد:

ابد و یک روز سیاه‌نما نیست/ معادی فیلمنامه را ننوشته‌است

کارگردان فیلم ابد و یک روز معتقد است؛ نشان دادن واقعیت‌ها و مشکلات جامعه سیاه‌نمایی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم نمایش فیلم سینمایی "ابد و یک روز" ظهر امروز (سه‌شنبه 8 اردیبهشت) با حضور عوامل فیلم در تالار ایوان شمس برگزار شد.

سعید روستایی (کارگردان فیلم) با اشاره به روند ساخت این فیلم گفت: ایده فیلمنامه ابد و یک روز برای من یک ریشه قدیمی دارد و زمانی بود که مسئله اعتیاد برای من مهم شد.

وی ادامه داد: در دوره‌ای اگر می‌خواستیم درباره اعتیاد صحبت کنیم تصویری که از اعتیاد نشان داده می‌شد؛ این بود که در بعضی از گوشه‌های شهر افراد معتاد در جوی آب یا خرابه‌ها حضور دارند اما امروز اعتیاد بسیار گسترده شده و پشت هر شمشادی در اتوبان‌های تهران یک معتاد حضور دارد.

کارگردان ابد و یک روز با اشاره به اینکه در این فیلم نمی‌خواسته سیاه‌نمایی کند؛ گفت: سیاه‌نمایی زمانی اتفاق می‌افتد که ما موضوعی که در جامعه وجود ندارد را به‌صورت تخیلی بسازیم یا یک مشکل را به کل کشور و جامعه تعمیم دهیم اما وقتی معضلی در کشور وجود دارد و آن را به صورت واقعی نشان می‌دهیم؛ سیاه‌نمایی نیست.

وی ادامه داد: ابد و یک روز درباره بخشی از اجتماع و طبقه اجتماعی است که تاکنون تصویر درستی از آنها در سینما نشان داده نشده و همیشه فیلم‌هایی که درباره این طبقه ساخته شده؛ آثاری بوده که در آنها از بالا نگاه شده است.

روستایی با تاکید بر اینکه تلخی فیلم کمتر از واقعیت است، گفت: واقعیت بیرونی بسیار تلخ‌تر از تصویری است که ما در ابد و یک روز می‌بینیم. من در تحقیقات خودم برای این فیلم با پدری برخورد کردم که خودش و 8 پسرش معتاد بودند یا پیرزنی را دیدم که خودش و 5 فرزندش اعتیاد داشتند.

روستایی با اشاره به اینکه فیلم ابد و یک روز درباره عشق افراد به یکدیگر و به خانواده است؛ گفت: این فیلم درباره کنار گذاشتن افراد معتاد از خانواده نیست بلکه می‌خواهد نشان دهد اگر زمانی؛ معتاد کسی بیرون از خانواده بود؛ امروز دیگر این‌طور نیست و معتادان بسیاری در درون خانواده وجود دارد و افراد معتادی که ما در گوشه و کنار شهر می‌بینیم یک دهم معتادینی که در خانواده‌ها حضور دارند؛ نیستند.

وی با تشکر از تهیه‌کننده فیلم گفت: او هر چه نیاز داشتیم در اختیارمان قرار داد و حتی پیش از آغاز فیلمبرداری لوکیشن فیلم در اختیار من قرار گرفت تا بتوانم در آن دکوپاژ کنم.

وی ادامه داد: فیلم ابد و یک روز اصلاً فیلم نمادینی نیست و هیچ نمادی در آن بکار نرفته. این فیلم نه نماد معتادان است و نه نمادی از ایران.

سعید ملکان تهیه‌کننده فیلم ابد و یک روز نیز با اشاره به همکاری خود با سعید روستایی گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم متوجه شدم که بسیار قوی‌ست و حرف‌های خوبی برای گفتن دارد.

ملکان با اشاره به اینکه در این فیلم مقام مادر نادیده گرفته نشده است، گفت: هر کاری در سینما و هر فیلمی که ساخته شود؛ گروهی ایرادهای خود را می‌گیرند. من خاطرم می‌آید در زمان ساخت فیلم مادر نقدهای زیادی به این فیلم شد و حتی به  علی حاتمی حرف‌های بسیار بدی زدند و گفتند مادری که تو در فیلمت نشان دادی واقعی نیست.

وی ادامه داد: اینکه مقام مادر جایگاه والایی در بین ما دارد غیرقابل انکار است اما نباید فراموش کنیم امروز مادران و پدران بسیاری نقش مهمی در سرنوشت فرزندانشان و به انحراف کشیده شدن آنها دارند به همین دلیل باید این مشکلات نشان داده شود.

وی ادامه داد: هدف فیلم تلنگر زدن درباره یک موضوع مهم بود که به خوبی این بیان صورت گرفته است. علاوه بر این امروز بسیار خوشحالم که فیلم موفقیت‌های خوبی به‌دست آورده و این موفقیت‌ها طعم بسیار خوبی دارد.

پیمان معادی یکی از بازیگران فیلم نیز گفت: مسیری که من وارد بازیگری شدم استرس داشت اما به مرور این استرس کمتر شد و در فیلم ابد و یک روز این نگرانی و استرس بسیار حداقل بود زیرا زمانی که فیلمنامه را خواندم از ابتدا مشخص بود که فیلم و محصول نهایی کار فوق‌العاده‌ای خواهد بود.

معادی در پاسخ به این سؤال که آیا فیلمنامه ابد و یک روز را بازنویسی کرده یا خود نوشته، گفت: من اصلاً در نوشتن فیلمنامه هیچ نقشی نداشتم زیرا اگر فیلمنامه‌ای ببینم که خام است و یا نیاز به اصلاح دارد حضور در آن فیلم را قبول نمی‌کنم درحالیکه فیلمنامه ابد و یک روز خیلی خوب بود.

وی ادامه داد: البته بازیگران سینما هنگامی که فیلمنامه‌ای را می‌خوانند با هدف بهتر ایفای نقش و اینکه نقش را مال خود کنند پیشنهاداتی ارائه می‌کنند اما این مسئله به معنی نگارش فیلمنامه نیست و من اگر احساس کنم کارگردانی نیاز به مشاوره من دارد اصلاً وارد آن کار نمی‌شوم.

معصومه رحمانی یکی از بازیگران فیلم نیز گفت: آدم‌های فیلم و شخصیت‌هایش همه با هم مشکل دارند اما همدیگر را دوست دارند و اگر گوشتِ هم را بخورند استخوان هم را دور نمی‌اندازند.

مهدی قربانی بازیگر نوجوان فیلم نیز گفت: این فیلم بسیار آموزنده‌ است و من خوشحالم در این فیلم بازی کردم و امیدوارم حرف‌هایی که فیلم می‌زند؛ جدی گرفته شود.

این نشست به همت سازمان سازمان خدمات اجتماعی  فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد و منوچهر اکبرلو اجرای آن را برعهده داشت.

کد خبر : ۳۶۵۶۰۹