خبرگزاری کار ایران

انتقاد فروزش به از بین رفتن آرشیو سینمای ایران

در یکصد و هفتادمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 6 اردیبهشت؛ در تالار استاد ناصری برگزار شد، فیلم «کلید» به کارگردانی ابراهیم فروزش و نویسندگی عباس کیارستمی روی پرده رفت.

به گزارش ایلنا، ابراهیم فروزش بعد از نمایش فیلم کلید؛ با  آرزوی سلامتی برای عباس کیارستمی گفت: خبرهایی که از وضعیت جسمانی کیارستمی به گوش می‌رسد، امیدوارکننده است و آرزو دارم هرچه زودتر سلامت کامل خود را بازیابد.

وی افزود: فیلمنامه «کلید» این‌طور نوشته شد که در حین سفری به همراه کیارستمی به شمال کشور، قصه کوتاهی از تنهایی یک بچه برای او تعریف کردم. کیارستمی در حین سفر آن‌را دگرگون کرد و طرحش را در همان سفر کوتاه ریخت. فیلم به سال 65 برمی‌گردد و شاید بعد از 30 سال بتوان آن را جزو آثار قدیمی و کلاسیک سینمای ایران دسته‌بندی کرد.

فروزش سپس به انتقاد از وضعیت نگهداری از آرشیو سینمای ایران پرداخت و گفت: چندی پیش که انیمیشن‌های علی اکبر صادقی در خانه هنرمندان به نمایش درآمد، بسیار افسوس خوردم که چه فیلم‌هایی در سینمای ایران ساخته می‌شود اما این‌گونه رنگ و رو باخته و رو به نابودی هستند. هر برگ از آثار صادقی خود یک تابلوی ماندگار است. برای فیلم «کلید» نیز محمد آلادپوش زحمات فراوانی به خرج داد اما فیلمی که امشب دیدیم هاله‌ای از اصل فیلم بود. تمامی آثار سینمای ایران باید به دقت نگهداری شوند وگرنه هویتی از سینمای ما برجای نمی‌ماند. تاریخ سینمایی ایران باید حفظ شود تا منبع مطالعه آیندگان باشد.

کد خبر : ۳۶۵۱۳۰