خبرگزاری کار ایران

محمد اطبایی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

صرفِ حضور در کن آبرو نمی‌آورد

به گفته یک پخش‌کننده بین‌المللی سینما؛ اینکه فیلسمازان جوان می‌گویند فیلمشان در بخش شورت فیلم کرنر انتخاب شده به این معنا نیست که در بخشی شرکت کرده‌اند که اعتبار بخش اصلی جشنواره فیلم کن را دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ همزمان با آغاز جشنواره‌های خارجی در جهان؛ برخی فیلمسازان اعلام کردند آثارشان در جشنواره فیلم کن حضور دارد اما وقتی با دقت این اخبار بررسی می‌شود؛ مشخص می‌شود که این فیلم‌ها تنها در یکی از بخش‌های فرعی و حاشیه‌ای جشنواره فیلم کن عرضه شده است؛ مانند بخش شورت فیلم کرنر(shortfilmcorner).

محمد اطبایی؛ یکی از پخش‌کنند‌های بین المللی سینمای ایران؛ با تشریح بخش‌های مختلف جشنواره فیلم کن به ایلنا گفت: جشنواره فیلم کن در طول سال‌ها اعتبار خوبی بدست آورده که قابل قیاس با هیچ رویداد سینمایی در جهان نیست و فاصله زیادی بین این جشنواره و جشنواره‌های دیگر افتاده است. پس حضور هر فیلمی در بخش‌های اصلی جشنواره فیلم کن، زندگی حرفه‌ای یک فیلمساز را تغییر می‌دهد و برای فیلم نیز یک فضای خوب و مناسب بوجود می‌‌آید.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم کن یک بخش رسمی دارد که شامل مسابقه فیلم‌های کوتاه، بلند، خارج از مسابقه، نمایش‌های ویژه، بخش کلاسیک و نوعی نگاه است. آثار این بخش همگی داوری می‌شوند و به برگزیدگان جایزه داده می‌شود در کنار بخش رسمی؛ دو بخش جنبی هم وجود دارد. یکی هفته منتقدان که توسط انجمن منتقدان سینمای فرانسه راه‌اندازی شده و بخش ۱۵ روز کارگردانان که توسط انجمن کارگردانان سینمای فرانسه برگزار می‌شود.

اطبایی افزود: حضور در هر کدام از این بخش‌ها برای یک فیلم یا کارگردان ارزشمند است و در سرنوشت فیلمساز و فیلم بسیار تاثیرگذار است. این بخش‌ها همگی هیات انتخاب دارند و فیلم‌ها پس از انتخاب به آنها راه پیدا می‌کنند. مثلا بخش هفته منتقدان ویژه فیلم‌های اول و دوم است و فقط هفت فیلم در آن انتخاب می‌شود.

 وی ادامه داد: امسال بیش از ۱۸۰۰ فیلم بلند به جشنواره رسیده بود که تنها ۴۹ فیلم انتخاب شد. در بخش فیلم کوتاه ۵ هزار و ۸ فیلم به جشنواره فیلم کن رسید که درنهایت ۱۰ فیلم در بخش کوتاه و ۱۸ فیلم در بخش سینه فونداسیون انتخاب شد.

اطبایی افزود: در کنار بخش‌های اصلی و جنبی در جشنواره فیلم کن، بخش بازار وجود دارد که این بازار هم معتبر‌ترین بازار در دنیاست و فضاهای مختلفی دارد. بیشترین دست‌اندرکاران حرفه‌ای سینما از دنیا به این بازار می‌آیند و حتی نهادهای رسمی سینمای دنیا در آن حضور دارند.

وی ادامه داد: در این بازار برای احترام به فیلم کوتاه؛ بخشی به بازاریابی و عرضه فیلم کوتاه به نام شورت فیلم کرنر و بخشی به عرضه فیلم مستند و بخشی به عرضه تولید مشترک اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه این بخش با بخش اصلی و جنبی جشنواره فیلم کن تفاوت دارد و هرگز هم‌ارزش و هم‌ردیف بخش‌های اصلی جشنواره فیلم کن نیست، افزود: اینکه دوستان مختلف به‌خصوص فیلسمازان جوان می‌گویند مثلا فیلمشان در کن و در بخش شورت فیلم کرنر انتخاب شده به این معنا نیست که اعتبار جشنواره فیلم کن را دارد بلکه فقط در بخش بازار حضور دارد نه جشنواره فیلم کن.

اطبایی ادامه داد: به‌طور مثال من به عنوان یک پخش‌کننده در بازار جشنواره فیلم کن غرفه دارم و فیلم‌های طرف قراردادم را در کن نمایش می‌دهم. این امر برای کار من خوب است و شاید برخی نهاد‌ها و پخش‌کنندهای جهانی فیلم را ببینند اما اعتباری برای فیلم‌ها ایجاد نمی‌کند و اینکه گفته می‌شود فیلم به‌دلیل اینکه در بازار کن حضور داشته یعنی در جشنواره فیلم کن حضور داشته؛ یک اشتباه بزرگ است.

اطبایی با اشاره به اینکه این وضعیت نمایش فیلم‌ها برای آثار کوتاه و مستند مشکل‌تر است، گفت: متاسفانه ظرفیت‌های سینماهای دنیا برای فیلم‌های کوتاه و مستند کم است و وقتی بازار کوچک باشد؛ تعداد جشنواره‌ها افزایش پیدا می‌کند. پس هم اکنون بیش از ۸ هزار جشنواره در دنیا برگزار می‌شود زیرا این درخواست و مشتری وجود دارد. همه در جهان فیلم تجاری و آمریکایی دوست ندارند و می‌خواهند فیلم هنری و متفکرانه هم ببییند به همین دلیل جشنواره‌های فیلم جایگزین این سینما‌ها شدند.

وی ادامه داد: با این وجود پخش‌کننده‌های حرفه‌ای کمتری فیلم کوتاه پخش می‌کنند و این کار بیشتر توسط یکسری نهاد‌ها یا فیلمسازان انجام می‌شود.

اطبایی افزود: در این میان گروهی که بیشتر آن‌ها بنگاه‌های اقتصادی هستند به فیلمسازان اعلام می‌کنند با دریافت مبلغی ناچیز مثلا ۲۰هزار تومان فیلم را به چند جشنواره می‌فرستند اما در اینگونه پخش و عرضه؛ استراتژی و شناخت وجود ندارد درحالیکه باید برای نمایش هر فیلم در هر کشوری استراتژی مشخص داشت اما به‌نظر می‌رسد برای دوستانِ فیلم کوتاه و مستند، کمیت و تعداد حضور مهم‌تر از کیفیت است.

وی ادامه داد: ما گاهی شاهد هستیم یک فیلم خوب مستند یا کوتاه در یک جشنواره درجه دهم رونمایی شده؛ از طرفی یک فیلم در ۸۰ جشنواره عرضه شده و چندین جایزه بین‌المللی گرفته اما وقتی اسامی این جشنواره‌ها را به کسی که جشنواره‌ها را می‌شناسد، نشان دهید به شما خواهند گفت که هیچیک معتبر نیستند و ما تعداد محدودی جشنوارهای معتبر و خوب در حوزه فیلم کوتاه و مستند داریم.

کد خبر : ۳۶۲۵۷۹