خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با احمد رویایی مطرح شد؛

بلاتکلیفی هنرجویان دبیرستان هنرهای زیبا پس از حذف درس نقاشی

مدیر هنرستان هنرهای زیبا گفت: حذف درس نقاشی باعث می‌شود هنرجویان در مدت سه سال متوسطه بلاتکلیف باشند و بدون پشتوانه قوی و علمی مناسب وارد دانشگاه شوند، نهایتا ممکن است مدرک هم بگیرند اما این فارغ‌التحصیلان قطعا هیچ تجربه و تخصص هنری نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از گذشت چند روز از انتشار خبر مربوط به حذف درس نقاشی ومجسمه‌سازی و تغییر عنوان رشته گرافیک در طرح درس هنرستان هنرهای زیبا و واکنش‌های هنرمندان به این موضوع و البته پاسخ مسئولان وزارت آموزش و پرورش و تکذیب این موضوع؛ اینک احمد رویایی(مدیر هنرستان هنرهای زیبا) از بلاتکلیفی هنرجویان دبیرستان هنرهای زیبا خبر می‌دهد.

مدیر هنرستان هنرهای زیبا با بیان اینکه در دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش رشته نقاشی به‌طور گسترده تدریس نمی‌شود؛ گفت: هنرستان ما زیرمجموعه وزارت ارشاد است اما طرح‌ درس‌های آن از طریق آموزش و پرورش برنامه‌ریزی می‌شود. امروز نزدیک به 60 سال است که درس نقاشی در این هنرستان تدریس می‌شود و یکی از منابع و مراجع هنر نقاشی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه هنرستان هنرهای زیبا خاستگاه هنرمندان بزرگی در عرصه‌های مختلف هنری است، افزود: در برنامه‌ای که آموزش و پرورش برای سه ساله متوسطه به ما ارائه داده‌است؛ درس نقاشی دیده نشده. به عقیده من وزارت ارشاد باید در این زمینه دخالت کرده و هنرستان ما را از هنرستان‌های آموزش وپرورش منفک کند تا این مشکلات برطرف شود.

مدیر هنرستان هنرهای زیبا در پاسخ به این سوال که براساس گفته‌های دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، رشته نقاشی از مدارس فنی وحرفه‌ای به کاردانش منتقل می‌شود، آیا این انتقال مناسب و به نفع هنرجویان است، گفت: هنرستان ما در قالب آموزش و پرورش جزء مدارس فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرد و این مسئله جابجایی درس هنر به کاردانش برای هنرجویان ما قطعا مشکل ایجاد کرده و آنها را بلاتکلیف می‌کند. باید در این امر تجدید‌نظر شود چراکه نقاشی درسی نیست که بتوانیم آن را حذف کنیم.

رویایی افزود: در این تغییرات؛ درس گرافیک که به فتوگرافیک تغییر پیدا کرده نیز با اشکلاتی روبرو می‌شود چراکه گرافیک با توجه به طرح‌ درس‌هایی که در گذشته داشته در فرم جدید بسیار ضعیف دیده شده است.

او در خصوص مدارس کار و دانش، ادامه داد: در مدارس کار و دانش درس نگارگری تدریس می‌‌شود اما اختلاف سطح علمی آنها با هنرستان بسیار زیاد است و هنرستان در سطح بالاتری قرار دارد و قابل مقایسه نیست.

 مدیر هنرستان هنرهای زیبا گفت: این جابجایی باعث می‌شود هنرجویان بدون پشتوانه قوی و و علمی مناسب وارد دانشگاه شوند. البته نهایتا ممکن است مدرک هم بگیرند اما این فارغ‌التحصیلان قطعا هیچ تجربه و تخصص هنری نخواهند داشت.

رویایی درباره برخورد هنرجویان با این مسئله گفت: درس نقاشی از دروس پایه رشته‌های مختلف هنری مانند مجسمه‌سازی، عکاسی و ... است و هنرجویان پس از اطلاع از این جابجایی دچار شوک شده‌اند.

او ابراز امیدواری کرد: ما به کمک رسانه‌ها تلاش داریم در جلسه آتی شورای عالی آموزش و پرورش آموزش، مسئولان را متقاعد کنیم رشته نقاشی از هنرستان‌های آموزش و پرورش و مدارس وابسته به ارشاد حذف نشود.

مدیر هنرستان هنرهای زیبا در پایان، عنوان کرد: کمپینی از سراسر کشور با عنوان حمایت از رشته نقاشی و گرافیک تشکیل داده‌ایم و استادان و برزگان این عرصه نظرات خود را در مخالفت با حذف رشته نقاشی اعلام کرده‌اند.

کد خبر : ۳۶۲۲۸۸