خبرگزاری کار ایران

بازسازی تئاترشهر هنوز منتظر بودجه و زمان مناسب است؛

حمیدرضا نعیمی: تئاترشهر مشکلات جدی دارد

«سالن اصلی تئاتر شهر مشکلاتی جدی و اساسی دارد»؛ این را «حمیدرضا نعیمی» یکی از بازیگران نمایش چمدان به کارگردانی فرهاد آییش به ایلنا می‌گوید. نمایشی که این روزها در سالن اصلی تئاترشهر در حال اجراست.

حمیدرضا نعیمی که اتفاق فرو ریختن بخشی از پیشانی اصلی این سالن در مهرماه سال گذشته هنگام نصب دکور نمایش ترور به کارگردانی او روی داد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: در طول اجرای نمایش چمدان مشکلی پیش نیامده است.

نعیمی در پاسخ به اینکه آیا سالن همان‌طور که رئیس تئاتر شهر گفته پس از اتفاق نمایش ترور؛ سالن ایمن‌سازی شده است، گفت: هیچ ایمن‌سازی اولیه‌ای اتفاق نیفتاد چون سالن از ابتدا هم ایمن بود؛ هیچ اتفاقی در این سالن نیفتاده و نخواهد افتاد؛ اجرای چمدان تا این لحظه خوب بوده و مورد توجه تماشاگران هم قرار گرفته است.

این کارگردان و بازیگر تئاتر تشریح کرد: مهرماه سال گذشته هنگام نصب دکور برای نمایش، ترور، بخش متحرک سالن اصلی دچار مشکل شد و به‌دلیل مشکلاتی که از سال‌ها قبل وجود داشت، فرو ریخت اما بعد از تعمیرات انجام شده و بازسازی بخش متحرک به‌صورت ثابت، دیگر هیچ مشکلی از نظر امنیت در سالن وجود ندارد.

کارگردان نمایش ترور یادآور می‌شود: اما سالن مشکلات جدی دیگری دارد؛ سن، امکانات ماشینری، امکانات صوتی، صندلی و جایگاه تماشاگران، بهداشت کناره‌های صحنه و صدایی که از بیرون سالن بسیار بلند و به وضوح در روی صحنه شنیده می‌شود.

نعیمی تاکید می‌کند: پشت دیواره‌های تئاتر شهر جوانانی جمع می‌شوند و با صدای بلند می‌خندند که این صدا داخل سالن به وضوح شنیده می‌شود و تمرکز هنرمندان را روی صحنه مختل می‌کند؛ متاسفانه هیچ فکری برای سیستم آکوستیک سالن اصلی نشده است.

او با اشاره به اینکه اتاق‌های رختکن اصلاً وضعیت خوبی ندارند، ادامه می‌دهد: ایرادات سالن اصلی مانند آکوسیتیک صدا و صداخوری در کناره‌های سالن بسیار جدی است.

نعیمی که سال گذشته نمایش ترور را در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه برده بود؛ قصد دارد کار جدید خود را در سالن استاد سمندریان ایرانشهر اجرا کند. نمایشی کمدی که با همراهی گروه «شایا» در تاریخ 5/5/95 در مجموعه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

پیشتر خبری مبنی بر چکه کردن آب باران از سقف بالکن لابی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، در هشتم فروردین ماه منتشر شده بود که نگرانی‌های مبنی بر بروز مشکلی جدید در این سالن را به وجود آورد. این اتفاق درحالی در تعطیلات نوروزی اتفاق افتاد که نمایش چمدان از بهمن ماه سال گذشته تا امروز در همین سالن در حال اجراست.

خبری که پریسا مقتدی، رئیس مجموعه تئاتر شهر در گفتگو با ایلنا آن را تکذیب کرد و آن را تنها مربوط به گرفتگی لوله‌های آب و فاضلاب طبقه سوم دانسته و زمان آغاز بازسازی سالن اصلی را مشروط به آمادگی طرح و نقشه و تجهیزات از سوی دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد.

سرپرست طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد: منتظر تخصیص بودجه‌ایم

مسعود معمار (مدیر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در پاسخ به خبرنگار ایلنا، درباره اینکه آماده‌سازی شرایط برای بازسازی این سالن در چه مرحله‌ای قرار دارد، می‌گوید: نقشه‌برداری‌ها انجام شده و برای تهیه تجهیزات نوری و صوتی اقدام شده است و این تجهیزات حداکثر تا دو ماه آینده وارد می‌شود.

معمار تشریح کرد: صندلی‌های تلسکوبی توسط شرکتی استرالیایی در دست تولید است که برای استفاده در سالن‌های قشقایی و سایه تا دو ماه آینده وارد کشور می‌شود.

او همچنین درباره آخرین وضعیت بازسازی سالن اصلی تئاتر شهر گفت: منتظر تخصیص اعتبار و دریافت از خزانه هستیم و در زمان مناسب بازسازی سالن اصلی را شروع خواهیم کرد.

معمار یادآور شد: اعتبار جداگانه‌ای برای بازسازی سالن اصلی تئاتر شهر وجود دارد ولی خزانه هنوز هیچ پولی در اختیار ما قرار نداده است.

مدیر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغ این اعتبار را شش میلیارد تومان اعلام کرد.

معمار، سالن اصلی را از نظر ایمنی کاملاً مطمئن و بی‌خطر توصیف کرد و درباره وضعیت نابسامان بهداشتی و گلایه‌هایی که از سوی هنرمندان و فعالان تئاتر مبنی بر شرایط بد صدای سالن وجود دارد، گفت: وضعیت بهداشت و آکوستیک سالن با حساسیت ویژه دنبال خواهد شد؛ البته پس از دریافت وجه از خزانه.

کد خبر : ۳۵۹۲۹۳