خبرگزاری کار ایران

اعلام برنامه‌های نوروزی تلویزیون:

عموهای فیتیله‌ای‌ نوستالژی‌ها را مرور می‌کنند/"خندوانه" نوروز روی آنتن تلویزیون می‌رود

سیمای رسانه ملی در ویژه برنامه‌های نوروزی امسال علاوه بر جدید‌ترین فیلم‌های سینمایی که دوبله و آماده پخش شده‌اند، ویژه برنامه‌هایی را برای سرگرم کردن مخاطبان تدارک دیده است.

به گزارش ایلنا، ویژه برنامه‌های نوروزی شبکه‌های سیما عمدتا از ۲۹ اسفند آغاز می‌شود اما برخی از شبکه‌ها کلید پخش نوروزی را چند روز قبل از رسیدن به دقایق تحویل سال ۹۵ زده‌اند.

برخی از این برنامه‌ها بدین شرح است:

شبکـه یک: در نوروز ۹۵ شبکه یک با ترکیبی از برنامه‌های شاد و مفرح، به استقبال بهار خواهد رفت.

 «یکِ یک» عنوان ویژه برنامه تحویل سال ۱۳۹۵ شبکه است. اجرای این برنامه که علی اکبر کریمیان آن را تهیه‌کنندگی می‌کند به عهده سیدعلی ضیا است. «یکِ یک» از ساعات پایانی آخرین شب سال ۹۴ آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۰صبح سال ۹۵ ادامه دارد و در آن هنرمندان و مهمانان مختلفی حضور خواهند داشت. در این برنامه به مصادیق همدلی در سال ۱۳۹۴ پرداخته می‌شود و مهمانانی نیز در این خصوص به برنامه دعوت خواهند شد.

در شب‌های نوروز مجموعه تلویزیونی «پادری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی محمود رضوی هر شب ساعت 22:15 روی آنتن خواهد رفت. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: قالیشویی مشتاق تعطیل شده و فیروز در آستانه عید نوروز به خاطر حفظ اعتبار قالیشویی، سعی می‌کند با اجاره یک قالیشویی دیگر، کارش را ادامه دهد. او که با انبوهی از فرش‌های نشسته روبرو است، دردسرهای جدیدی برایش رخ می‌دهد. درمجموعه «پادری» هومن برق نورد، بهنام تشکر، سیما تیرانداز، امیرحسین رستمی، نگار عابدی، محمدرضا شیرخانلو، یاس نوروزی، مجید یاسر، ‌نصرت می‌رعظیمی، شهین تسلیمی و بازیگر خردسال زینب فلاحت پیشه به ایفای نقش می‌پردازند.

 «نشان مهربانی» به تهیه‌کنندگی حسین ربانی غریبی تولید مشترک جمعیت هلال ‌احمر و گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که در ۱۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای از اول فروردین ۹۵ بعد از مجموعه شبانه روی آنتن خواهد رفت. ایثار، از خودگذشتگی و فعالیت‌های بشردوستانه و عام‌المنفعه از جمله مباحثی هست که هر شب با حضور یکی از هنرمندان و امدادگران جمعیت هلال احمر به آن پرداخته می‌شود. اجرای نشان مهربانی بر عهده عبدالله روا خواهد بود.

در نوروز ۹۵ مسابقه فینال فینالیست‌ها برنامه آشپزی «دستپخت» پخش می‌شود. در این مسابقه از بین۸۱ نفر سرآشپز که در پنج ماه گذشته با یکدیگر رقابت کردند ۹ سرآشپز به مرحله نهایی رسیدند که برای معرفی سرآشپز سال ۹۴ در ایام نوروز با هم مسابقه می‌دهند. مسابقه «دستپخت» به تهیه‌کنندگی شاهرخ امیرمعزی و کارگردانی سید وحید حسینی تولید می‌شود. سامان گلریز، کامران سروش، الهه سلامی، معین معینی و جلال زواره داوران بخش فینال مسابقه بزرگ دستپخت هستند.

مسابقه «زیر زنگ» به تهیه‌کنندگی مجید بهرامی که با مشارکت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با محوریت امدادرسانی و اطفای حریق روی آنتن خواهد رفت. «زیر زنگ» مسابقه‌ای اکشن و پرتحرک است که در آن ماموران آتش نشان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

حمید گلی، محمد مسلمی و علی فروتن در برنامه «هفت سین و بچین» با اجرای قطعات طنز نمایشی و دعوت از مهمانان نام آشنا، بینندگان را سرگرم کنند. این سه بازیگر تلویزیون قرار است برنامه‌های نوستالژی دوران گذشته و کودکی اعم از کارتن، سریال تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی را بازنمایی کنند. تهیه کننده این برنامه علیرضا آقایی است.

برنامه «زنگ نقاشی» به تهیه‌کنندگی فرشید یحیوی، ویژه کودکان و خردسال است که در ایام نوروز در ۱۳ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در این برنامه شخصیت‌های مداد رنگی طراحی شده است که این مداد‌ها در هر برنامه نقاشی‌های ارسالی بچه‌ها را معرفی می‌کند. بچه‌ها برای ارسال نقاشی با مراجعه به سایت www. naghashi. ir و ارسال نقاشی‌‌هایشان، امکان معرفی و پخش نقاشی‌های ارسالی خود را از شبکه یک فراهم می‌کنند. در پایان برنامه سیزدهم از بین۲۱ نقاشی بر‌تر جایزه و نشان مداد طلایی به نفر بر‌تر اهدا می‌شود. در این برنامه همچنین امکان راه‌اندازی نمایشگاه مجازی نقاشی در سایت با نام انتخابی خود بچه‌ها فراهم شده است بدین صورت که با ورود به بخش راه‌اندازی نمایشگاه و تکمیل اطلاعات، نقاشی‌های خود را ارسال و این نمایشگاه به نام خود بچه‌ها ماندگار خواهد شد. برنامه «زنگ نقاشی» هر روز ساعت ۱۱ مهمان کودکان ایرانی خواهد بود.

به منظور آشنایی و معرفی بهتر آیین‌های قدیمی ایرانیان در نوروز، برنامه «شادیهای بهار، آیین‌های ماندگار» به تهیه‌کنندگی محسن کرمی و با اجرای رسول نجفیان روی آنتن خواهد رفت. این برنامه از روز اول فروردین ۹۵ و قبل از بخش خبری ساعت ۱۹ در ۱۲ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای، رسم و آیین ایرانیان قدیم از جمله نوروزخوانی، سبزه نشانی، دید و بازدید و خرید عید، روز طبیعت و گلریزان را در بخش‌های نمایشی و با حضور بازیگران در دکوری جذاب نمایش خواهد داد. روح الله انصاری کارگردان و مرتضی افضلی مدیر تولید برنامه شادی‌های نوروزی هستند.

برنامه «استودیو بهاران» به تهیه‌کنندگی مشترک مقداد مومن‌نژاد و مجید خواجه‌نژاد به پوشش کامل کاروان‌های راهیان نور در جنوب کشور می‌پردازد. این برنامه که از ۲۰ اسفند تا ۱۲ فروردین روی آنتن شبکه یک خواهد رفت هر روز در سه نوبت ۱۵ دقیقه‌ای و به صورت زنده اخبار و برنامه‌های راهیان نور را اطلاع رسانی می‌کند. اجرای همایش‌ها، برنامه اعزام‌ها، یادمان‌ها، معرفی شهدا و نمایش مناطق عملیاتی خوزستان از بخش‌های اصلی برنامه «استودیو بهاران» است که توسط اقبال واحدی و محمدرحمان نظام اسلامی اجرا خواهد شد.

در تعطیلات نوروز ۹۵ سری سوم برنامه «نقش تازه» به تهیه‌کنندگی حمید نوبهار با موضوع فرزندآوری روی آنتن خواهد رفت. سری سوم «نقش تازه» از اول فروردین قبل از بخش خبری ساعت ۱۴ در ۱۳ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای با هدف ترغیب و تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری پخش خواهد شد. ساختاری ترکیبی این برنامه شامل نریشین، نمایش، گفتگو با بچه‌های زیر شش سال و نتیجه گیری است و در آن از حضور روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، پزشکان و کار‌شناسان مذهبی استفاده شده است. «نقش تازه» با مشارکت گروه معارف اسلامی شبکه یک و موسسه تحقیقات راهبردی ژرفا وابسته به معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تولید شده است.

برنامه «خاطره» به تهیه‌کنندگی و اجرای لعیا عباس میرزایی از ۲۷ اسفند هر شب بعد از بخش خبری ساعت ۱۹ در ۲۶ قسمت ۱۷ دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود. در برنامه «خاطره» تصاویر نوستالژی از جمله مستندهای اواخر دهه۵۰ تا ۷۰، سریال‌های قدیمی مانند «طاق نصرت» و «ازدواج پرماجرا» و فیلم‌های سینمایی از جمله «بی‌بی‌چلچله» و «هارولد و اسپیدی» پخش خواهد شد. پخش تصاویر روز ۱۳ بدر سال ۱۳۵۸ همراه با مصاحبه‌های مردمی، هفت سین شهدا، مستند ضرب سکه ۲۰ ریالی برای سفره‌های هفت سین و مصاحبه‌های مردمی سال ۱۳۶۰ همزمان با جنگ تحمیلی از بخش‌های برنامه «خاطره» را تشکیل می‌دهد. پخش اولین سری برنامه کلاه قرمزی، قصه قصه و نماهنگ‌های دهه ۷۰ که از شبکه یک پخش شده بود از دیگر بخش‌های برنامه زیبای «خاطره» است. جالب است که خیلی از این تصاویر را مردم در دهه‌های گذشته به صورت سیاه و سفید تماشا کرده بودند که در برنامه «خاطره» در ایام نوروز این تصاویر به صورت رنگی به نمایش در می‌آید. «خاطره» در روز مادر و ۱۲ فروردین هم تصاویر نوستالژی مرتبط با این ایام را پخش می‌کند.

ویژه برنامه نوروزی «آفتاب شرقی» به تهیه‌کنندگی سعید عباسی شامل ۱۰ برنامه است که از روز دوم فروردین قبل از اذان ظهر پخش می‌شود. در چهار برنامه اول حجت‌الاسلام علوی درباره دعای تحویل سال صحبت خواهد کرد. سه برنامه بعدی هم با حضور ابوالفضل بهرام‌پور درخصوص آیت‌الکرسی سخن خواهد گفت. در سه برنامه منتهی به ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) با حضور خانم حاجی عبدالباقی درباره زندگی و خصوصیان این بانوی بزرگ اسلام گفت‌وگو می‌کند. ندا ملکی و علی جباری مجریان نوروزی «آفتاب شرقی» هستند.

فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی با عناوین «پاییز»، «گمیجی»، «مردان آفتاب»، «دریا سالار»، «حامی گرگ»، «آقای هلمز»، «برف و شمشیر»، «دریای سیاه»، «مرد مورچه‌ای»، «کلاهبردار»، «خبرنگار»، «سرقت بزرگ قطار»، «می‌ان بر بزرگ»، «افشاگر»، «سفر به کوهستان» ویژه نوروز ۹۵ هر روز ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

 «سخنرانی‌های مذهبی» با موضوعات متنوعی همچون سبک زندگی، بهار زندگی و... از دیگر برنامه‌های شبکه یک سیماست.

برنامه ترکیبی «شادی‌های نوروزی» از تولیدات گروه تاریخ و فرهنگ و هنر شبکه یک سیماست که با موضوع نوروز خوانی به تهیه‌کنندگی محسن کرمی در۱۳قسمت ۲۰ دقیقه‌ای پخش می‌شود.

پوشش سفر کاروان‌های «راهیان نور» به مناطق جنوبی کشور از دیگر برنامه‌های ترکیبی شبکه یک سیماست. در این برنامه که با همت مرکز بسیج سازمان روی آنتن خواهد رفت، حضور مردم کشورمان در خاک حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس به تصویرکشیده می‌شود. برنامه‌ای که غیرت و ایثار مردان و زنان سال‌های جهاد و دفاع را روایت می‌کند.

شبکه دو: شبکه دو سیما به مناسبت آغاز سال نو و عید نوروز با ویژه برنامه‌های متعددی با اوقات فراغت مخاطبان همراه خواهد شد تا از این طریق اوقاتی دلپذیر برای آنان فراهم کند.

مجموعه نوروزی شبکه دو «زعفرانی» نام دارد که ویژه ایام نوروز ۹۵ تهیه شده است و از ۲۹ اسفند ساعت ۲۱: ۳۰ روی آنتن شبکه دو می‌رود. این مجموعه مضمونی خانوادگی و طنز دارد که توسط سعید جلالی، حامد محمدی و آزاده محسنی نوشته شده و به کارگردانی حامد محمدی و تهیه کنندگی ایرج محمدی برای نمایش در ایام نوروز آماده شده است.

در خلاصه داستان مجموعه «زعفرانی» آمده است: ۹۹ درصد، کمی بیشتر و کمتر فرقی نمی‌کند. اگر زعفرانی باشی همه چیز درست پیش می‌رود. خانواده ناصر و نسرین که زندگیشان عطر و طعم زعفرانی دارد، از این قاعده مستثنی نیستند. اگر چه صد تا دوست دارند و البته یک دشمن...

مهدی هاشمی، مهران احمدی، حسین سلیمانی، حدیث می‌رامینی، لیدا عباسی، هادی کاظمی، ستاره اسکندری، نرگس محمدی، شیدا خلیق و حسام محمودی از جمله بازیگران مجموعه «زعفرانی» هستند. در ایام نوروز بیش از ۱۵ فیلم سینمایی از ساعت ۱۸ در قالب باکس عصرگاهی پخش خواهد شد.

دو مسابقه «دست پخت‌های خودمانی» و «ثانیه‌ها» از جمله تدارک‌های شبکه دو برای نوروز ۱۳۹۵ است. «دست پخت‌های خودمانی» مسابقه‌ای مفرح به تهیه کنندگی و کارگردانی فریدالدین نیکجو و با اجرای نسرین مقانلو و آرش ظلی‌پور است که هر شب ساعت ۲۰ پخش می‌شود. این مسابقه چهره‌های عرصه‌های مختلف خوانندگی، بازیگری و فوتبال را طی یک مسابقه آشپزی در استودیو گرد هم آورده تا طی ایام نوروز برنامه‌هایی شاد و ویژه این ایام را به مخاطبان خود ارایه کند.

همچنین مسابقه «ثانیه‌ها» با رویکردی آگاهی محور و سرگرم کننده هر روز ساعت ۱۵ روی آنتن شبکه دو می‌رود. «محله گل و بلبل» با ساختاری نمایشی برای مخاطبان رده سنی کودک و نوجوان در شبکه دو سیما تهیه و تدارک دیده شده است. در این برنامه همه ماجرا‌ها در یک محله خیالی متشکل از خانه‌ها، خیابان‌ها، کوچه‌ها، مغازه‌ها و شهروندانی که هر کدام دغدغه‌های متفاوتی دارند، پیگیری می‌شود. «محله گل و بلبل» هر روز عصر ساعت ۱۷ برای گروه سنی کودک و نوجوان پخش خواهد شد.

داریوش فرضیایی، ‌ بهنوش بختیاری، ‌ نادر سلیمانی، حدیث فولادوند، ‌ امیر نوری، ‌ امیرمحمد متقیان، ‌ امیر سهیلی، نعیمه نظام دوست، ابراهیم شفیعی، ‌ آرش می‌راحمدی، عرفان برزین و حمید کاشانی به ترتیب در نقش‌های عموپورنگ‌، خانم میوه فروش، ‌ نانوای محل، ‌ کتابفروش سیار، ‌ گل فروش محل، ‌ گلدون خان، بلبل خان، ‌مادر عموپورنگ، ‌ پدر عموپورنگ، شاگرد نانوا، ‌ بچه مردم و قلهک بازی می‌کنند. تهیه‌کننده برنامه مسلم آقاجان‌زاده، کارگردان: احمد درویش علیپور، مجری: داریوش فرضیایی، نویسنده: محمد درویش علیپور و مدیر تولید: محمدحسین خلیفه است.

همچنین «مسابقه محله» نیز در لیست برنامه‌های نوروزی شبکه دو قرار دارد. این برنامه‌ تلویزیونی مخصوص گروه کودک و نوجوان است که با اجرای مسعود روشن‌پژوه اجرا می‌شود. پخش این برنامه که جنبه مسابقه‌ایی، ورزشی، سرگرمی دارد از سال ۱۳۷۰ آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است در ایام عید نیز هر روز ساعت ۱۳: ۴۵مه‌مان مخاطبان خود می‌شود.

 «جیب جیب» عنوان تولید ویژه‌ای است که پخش آن از عید نوروز برای مخاطبان خردسال این شبکه آغاز می‌شود. این برنامه با ساختار رئال انیمیشن دو کاراک‌تر فانتزی دارد که به همراه یک کودک و عروسکش در هر برنامه موضوعی جدید را برای این رده سنی با نگاهی متفاوت بازگو می‌کند. هر قسمت این برنامه حدود ۸ دقیقه است و هر روز ساعت 13:30 به مخاطبان خردسال این شبکه ارائه می‌شود. تهیه‌کننده و سرپرست نویسندگان: آزیتا رضایی، کارگردان: مجتبی ظریفیان، آهنگساز: فرزاد ورزنده آذر، بازیگران: مجتبی ظریفیان، آزیتا رضایی و طراح بک‌ها و ابجکت‌ها: فرناز منصوری.

برنامه «دانش نما» که هر روز ساعت 14:30 پخش می‌شود، تولید دیگر این شبکه است که با ساختاری نمایشی و قالبی آموزشی شگفتی‌هایی از آزمایشات علمی را به نمایش می‌گذارد. این آزمایش‌ها در مکان‌های مختلفی مثل کارخانه، رستوران، موزه علمی و... اتفاق می‌افتد. هدف این برنامه رسیدن به این نکته است که علم جذاب، دوست داشتنی و فهمیدنی است و مهم‌تر از همه اینکه علم به ما توانایی می‌دهد.

تیم طراح و سازنده دستگاه آزمایشات تیم دانش بیان «فن آموز» هستند. مدیر تصویربرداری: فرشید فرجی، تدوینگران: امید خسروی، صابر خسروی و ابوالفضل حاجیان، مدیریت علمی: مجید محسنی، مدیر تولید: محمدرضا بغیری، تهیه کننده، کارگردان و نویسنده: سیدمحسن حسینی.

برنامه «شهر به شهر» به بررسی آداب و رسوم مناطق مختلف ایران با حضور نوجوانان هر منطقه خواهد پرداخت. در این برنامه که ساعت 14:15 از شبکه دو سیما پخش می‌شود، یک نوجوان به عنوان نماینده یک شهرستان انتخاب می‌شود و آداب و رسوم شهر محل سکونتش را به منظور آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با منطقه مورد بحث برخواهد شمرد. تهیه کننده این برنامه جواد خانی است.

پویانمایی «تاریخ از این ور» به تهیه‌کنندگی مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری در مرکز پویانمایی صبا برای گروه سنی نوجوان تولید شده است که در ایام نوروز ساعت ۱۴ روی آنتن شبکه دو خواهد رفت. در خلاصه این انیمیشن آمده: آقا بهادر نگهبان موزه است. او روزی برحسب اتفاق در میان محوطه موزه به خری به نام خرمن برمی‌خورد که می‌تواند صحبت کند. خرمن در پالانش یک طومار سخنگو دارد که اخبار تاریخ را به آن‌ها می‌دهد. بهادر، سوار بر خرمن، راهیِ زمان می‌شود و در تاریخ، ماجرای مربوط به یکی از اشیای درون موزه را دنبال می‌کند....

همچنین «کوی محبت» در این ایام دو برنامه مناسبتی ویژه ولادت حضرت زهرا (س) را به همراه ارائه گزارشی از افتتاح فاز اول صحن حضرت فاطمه زهرا (س) در نجف اشرف تهیه کرده است. سری جدید برنامه‌های «نما دو» و «راهیان نور» نیز از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه ایام نوروز است که مه‌مان خانه‌های مخاطبان خود خواهد شد.

شبکه سه: احسان علیخانی امسال نیز در لحظه تحویل سال با دعوت از مهمانان به مدت ۵ ساعت مهمان خانه‌های مردم کشورمان است. در کنار ویژه برنامه سال تحویل شبکه سه، هر روز برنامه‌ای تفریحی را روی آنتن خواهد برد که در آن پخش قطعات شاد و مفرح در نظر گرفته شده است.

سعید آقاخانی امسال مجموعه تلویزیونی «بیمار استاندارد» را برای شبکه سه سیما کارگردانی کرده است. این مجموعه درباره فردی تحصیل کرده رشته بازیگری به نام بهنام است که با این شیوه درمانی درگیر می‌شود و وارد ماجراهایی می‌شود که تا به حال تجربه‌شان نکرده....

 «بیمار استاندارد» به نویسندگی بهرام توکلی توسط مسعود ردایی در ۱۴ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای پخش در نوروز ۹۵ در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی رسانه ملی تهیه و تولید شده است.

شبکه سه همچنین برای ایام نوروز برنامه‌ای ترکیبی با عنوان «دست انداز» را روی آنتن می‌برد. در این برنامه دو مجری بازیگر در گفتگویی طنز و با استفاده از ضرب المثل‌ها و اصطلاحات شیرین فارسی بر اصالت فرهنگ و ادب فارسی تاکید می‌کنند.

سیده معصومه پورحسینی تهیه کننده برنامه‌ای با عنوان «مه‌مان ما باشید» است که با حضور تمام نمایندگان استان‌های کشور مخاطبان خود را با فرهنگ مناطق بکر گردشگری در سراسر ایران آشنا می‌کند. برنامه «دوربین مخفی» نیز در ایام نوروز روی آنتن می‌رود. در این برنامه دو تن از بازیگران کشورمان با ایجاد شرایطی خاص عکس العمل شهروندان را به تصویر می‌کشند.

مسابقه «آقای گزارشگر» از پرطرفدار‌ترین مسابقه‌های چند سال اخیر است که با هدف استعدادیابی و تربیت گزارشگران ورزشی به خصوص در رشته‌های والیبال و کشتی تهیه و پخش می‌شود و توانسته مخاطبان بسیاری را مجذوب نماید.

همچنین با هدف آشنایی بینندگان شبکه سه با مناطق جذاب گردشگری برنامه «اقلیم» به تهیه‌کنندگی موسی جابری تولید و پخش می‌شود. در این مستند تلاش شده تا با نمایش جذابیت‌های گردشگری کشورمان در مخاطبان شبکه که عموما جوان هستند، حس غرور و افتخار به سرزمین زیبایمان به وجود آید. همچنین «اقلیم» به فرهنگ‌سازی بهبود اوضاع زیست محیطی گوشه چشمی دارد.

برنامه «سه شو» در رویکرد نوروزی خود مسایل و موضوعات عیدانه را مورد تاکید قرار می‌دهد و مجریان آن در آیتم‌های کوتاه از موضوعات مبتلا به در این ایام با مردم سخن می‌گویند.

بیان خاطرات خلبانان نیروی انتظامی در خصوص عملیات‌ها و نحوه کمک رسانی به آسیب دیدگان در برنامه «مستند هواناجا» به تصویر در می‌آید. «هواناجا» به تهیه‌کنندگی کاظمی کلجاهی در هر قسمت از عملکرد نیروی هوایی و ماموریت‌های آنان حین خدمت رسانی و اورژانس گزارشی به بینندگان ارائه می‌کند.

برنامه «مشتاق دیدار» اعضای خانواده چهره‌های فرهنگی را به تلویزیون آورده تا ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها را از زبان اعضای خانواده‌شان بشنویم. این برنامه با هدف ترویج سبک زندگی و آداب و رسوم ایرانی اسلامی در عید نوروز روی آنتن می‌رود.

شبکه چـهار: شبکه چهار سیما با ویژه برنامه‌های متفاوتی به استقبال عید نوروز می‌رود. «دلشدگان» عنوان برنامه ترکیبی ویژه تحویل سال ۱۳۹۵ گروه دانش شبکه چهار سیماست که به تهیه کنندگی و کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور تقدیم بینندگان می‌شود.

مستندهای کوتاه از زندگی عکاسی که در جستجوی بهار است و مجموعه واگویه‌هایی که ما را به لحظه لحظه تحویل سال نزدیک می‌کند، به همراه موسیقی و تصویر و حضور مهمانان و کار‌شناسان عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی، هنری و.... روی آنتن خواهد رفت.

 «صد برگ» عنوان برنامه‌ای ترکیبی است که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد صوفی منصور ضابطیان پخش می‌شود. اجرای این برنامه را رشید کاکاوند، منصور ضابطیان، امیرعلی نبویان و شاهین شرافتی با رویکرد فرهنگی بر عهده دارند که هرشب به یک موضوع خواهند پرداخت.

برنامه گفت‌وگو محور ۱۴ قسمتی «سیم و زر» به تهیه‌کنندگی سید محسن مناجاتی، کاری از گروه فرهنگ و اندیشه چهار سیماست. موضوعاتی درخصوص لذت و شادی در معنای زندگی انسان معاصر و هنر دینی و... با رویکرد پرسش و پاسخ با اجرای علی درستگار روی آنتن می‌رود.

ویژه برنامه گفت‌وگو محور «معرفت» از تولیدات گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی سید محسن مناجاتی و کارگردانی اسدالله ایمن در ۱۳ قسمت۴۵ دقیقه‌ای پخش می‌شود. در این برنامه با اجرای اسماعیل منصوری لاریجانی از ۱تا ۱۵ فروردین، موضوعات فلسفی و عرفانی بررسی می‌شود.

کتاب و کتابخوانی از موضوعاتی است که در فهرست برنامه‌های شبکه چهارسیما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، برنامه ترکیبی «فانوس» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما با اجرای عصمت همتی روی آنتن می‌رود.

این برنامه به تهیه‌کنندگی محمد رحیمی و کارگردانی محمد اسماعیل هدایت در ایام نوروز روزهای زوج به معرفی کتاب ویژه نوروز می‌پردازد.

برنامه ترکیبی «تالار تجربه» از تولیدات گروه دانش به تهیه‌کنندگی و کارگردانی صفاریان‌پور و اجرای اسماعیل میرفخرایی روی آنتن خواهد رفت. در هر برنامه با یکی از مشاهیر علم، فن، ادب و هنر گفت‌وگو می‌شود و ابعاد مختلف شخصیتی او بررسی می‌شود.

پرداختن به موسیقی نواحی و بومی فاخر از جمله تدارک شبکه چهار سیما برای ایام نوروز است که در قالب برنامه ترکیبی «نغمه‌ها» در ۱۵ قسمت۶۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حبیب‌الله ذوالفقاری پخش خواهد شد.

برنامه ترکیبی «هنرنامه» کاری از گروه ادب و هنر به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد علی بازی روی آنتن می‌رود. تاثیر نوروز و طبیعت بهار در هنرهای تجسمی کشور با اجرای مهسا ملک مرزبان در این برنامه ۱۵ قسمتی به مدت ۴۵ دقیقه بررسی خواهد شد.

 «چهارنما» عنوان برنامه ترکیبی گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمیدرضا مسعودی است. فیلم‌های کوتاه مستند و داستانی برگزیده از کارگردان‌های برجسته و قدیمی مانند خسرو سینایی، منوچهر طیاب، فرشاد فدائیان، احمد ضابطی جهرمی و... از این برنامه به مدت۶۰ دقیقه پخش می‌شود.

برنامه ترکیبی «جویبار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی کوروش انصاری در ۱۵ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای برای پخش در نظر گرفته شده است. در هر برنامه با یک شاعر با اجرای سعید بیابانکی کاری از گروه ادب و هنر گفتگو می‌شود. پخش مستندهای جذاب و دیدنی در ایام نوروز از برنامه ریزی‌های شبکه چهار سیما در قالب سری جدید برنامه «چهارسوی علم» است.

 «طراحی‌های عظیم»، «دانستنی‌های علمی»، «نبرد در قلمرو حشرات» و «چشم انداز زمین از فضا» عناوین مستندهایی است که موضوعات مختلف علمی در حوزه‌های شیمی، پزشکی، مهندسی، نمایش مستندی از منظر فضانوردان از درون ایستگاههای فضایی به کره زمین و معرفی ویژگی‌ها و مختصات کره زمین در کهکشان راه شیری و همچنین مستندهایی از زندگی حشرات پخش می‌شود.

سری جدید برنامه ترکیبی «و هنری دیگر» به تهیه‌کنندگی علیرضا جنیدی با موضوع آموزش نقاشی رنگ روغن در۱۳قسمت ۳۰ دقیقه‌ای پخش می‌شود. آموزش تکنیک‌های رنگ روغن نقاشی در طبیعت با سوژه‌های متفاوت با اجرای سعید پناه‌زاده (مدرس نقاشی) در ایام نوروز ۹۵ برای علاقه‌مندان به این رشته هنری در نظر گرفته شده است.

سخنرانی‌های علمی کوتاه در قالب برنامه «سخنرانی تد» در۱۳قسمت ۱۵ دقیقه‌ای در ایام نوروز پخش می‌شود. در «سینما۹۵» شبکه چهار سیما فیلم‌های سینمایی برجسته و روز سینمای ایران و جهان برای پخش در ایام نوروز در نظر گرفته شده است.

مستند «نوروزی» با موضوع معرفی طبیعت و گردشگری استان مازندران در ۱۳ قسمت۳۰ دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود. معرفی میوه‌های نوبرانه منطقه شمال کشور، استفاده مردم از این میوه‌ها و کاربرد آن‌ها به تصویرکشیدن مناطق سرسبز مازندران و... از جمله بخش‌های این برنامه کاری از تامین برنامه شبکه چهار سیماست.

ویژه برنامه زنده «راهیان نور» هر روز به مدت ۱۵ دقیقه با برقراری ارتباط با تیم اعزامی روی آنتن خواهد رفت.

شـبـکـه پـنـج: پنج ساعت برنامه «ویژه سال تحویل» اولین عیدی برنامه‌سازان این شبکه به مخاطبان خود است که در آن تلاش می‌شود همراه با هنرمندان، ورزشکاران، خانواده شهدا و ایثارگران لحظات سال تحویل برای بینندگان شبکه خاطره‌انگیز و فراموش نشدنی شود.

شبکه پنج با محوریت اقتصاد و گذر در پسابرجام در جنگ شبانه «سالی نو» از کارآفرینان و نخبگان اقتصادی دعوت کرده است تا اندیشه‌های پویای خود را در اختیار عموم قرار دهند. در مسابقه «آتش نشان» علاقمندان به حرفه آتش نشانی می‌توانند مهارت‌های خود را در مورد این شغل پرخطر به رقابت گذارند.

 «ساعت ۲۵»، «هم خانواده»، «من او» و «اقتصاد ۹۴» از جمله برنامه‌های جذابی است که بینندگان شبکه پنج در ایام نوروز می‌توانند در این شبکه پربیننده دنبال کنند. «حرفه‌ای‌ها» به تهیه‌کنندگی علی هشامی عنوان مسابقه‌ای از گروه اقتصاد و جامعه شبکه پنج سیماست که با رویکرد کارورزی و معرفی قهرمانان مهارتی کشور در ایام نوروز پخش می‌شود.

این مسابقه در ۱۳ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تولید می‌شود که در هر قسمت ۱۲ شرکت کننده در قالب دو گروه ۶ نفره حضور دارند. مبنای این مسابقه بر پایه مسابقات ملی مهارت است. در واقع برگزیدگان که در مسابقات ملی مهارت مدال طلا دریافت کرده‌اند، در این مسابقه به عنوان شرکت کننده حضور دارند.

در هر برنامه از شرکت کنندگان سه نوع سوال در حوزه کارآفرینی و مهارتی در هر رشته تخصصی، اطلاعات عمومی و سبک زندگی پرسیده می‌شود. یعنی هر برنامه یک برنده دارد. در پایان دو گروه بر اساس امتیازاتی که دریافت می‌کنند، باقی می‌مانند. در پایان یک گروه فینالیست‌ می‌شود.

یک مسابقه پیامکی هم وجود دارد که مخاطبان را با مهارت‌های فنی و حرفه‌ای آشنا می‌کند و بینندگان و مخاطبان در این مسابقه به شرکت‌کنندگان امتیاز می‌دهند و در تعیین گروه‌های برنده تاثیر می‌گذارند. شبکه پنج متناسب با ماموریت اقتصادی خود، این برنامه را با همکاری و مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای طراحی و تولید کرده است. این مسابقه درصد گسترش فرهنگ کارورزی، مهارت آموزی و خود اشتغالی درکشور است.

شبکه آموزش: برنامه‌های «مشاعره دانش آموزی»، «من می‌توانم»، «تماشای کتاب» و «اقامتگاه همیشه خونه» و همچنین گلچین برنامه «حریم مهرورزی» از برنامه‌هایی است که در ایام نوروز از شبکه آموزش سیما روی آنتن می‌رود. «مشاعره دانش آموزی» به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر با رویکرد نوروزی در گروه آموزش‌های رسمی تولید شده و هر شب از این شبکه پخش می‌شود.

برنامه «قندپهلو» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی با حضور طنزپردازان ایرانی و فارسی زبان تاجیک تولید شده و در نوروز ۹۵ به آنتن شبکه آموزش سیما می‌رسد. برنامه «تماشای کتاب» درگروه آموزش‌های عمومی شبکه آموزش سیما تولید شده که به مبحث کتابخوانی می‌پردازد. در این برنامه با نمایش خلاصه یک فیلم سینمایی که به موضوع کتاب و کتابخوانی پرداخته با حضور کار‌شناس رسانه و کار‌شناس حوزه کتاب، این فیلم تحلیل و بررسی می‌شود. برنامه گفت‌وگو محور «سلام» به تهیه‌کنندگی سید رامین موسوی ملکی از ویژه برنامه‌های نوروز است که با دعوت از ورزشکاران، کارآفرینان و افراد موفق جامعه به مسائلی که منجر به موفقیت علمی و کاری برای فرد شده را بازگو می‌کند. همچنین برنامه «اقامتگاه همیشه خونه» به تهیه‌کنندگی امیر عباس حدسنی با رویکرد مسائل خانواده و سبک زندگی ایرانی- اسلامی در ایام نورورز هر شب به جز جمعه‌ها از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.

برنامه «صبحی دیگر» نیز در ایام نوروز در قالب پنج ویژه برنامه تولیدی پخش خواهد شد. از دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه آموزش برنامه «من می‌توانم» به تهیه‌کنندگی حمیدرضاعلیزاده، تولید گروه مهارت‌های تخصصی و عمومی است. این برنامه با رویکرد مهارت و دانش و شناخت حرف موجود به منظور آشنایی جوانان با مشاغل مختلف در جهت کسب امنیت مالی از طریق کار کردن تولید شده است.

همچنین برنامه «معیار» به تهیه‌کنندگی علیرضا میراحسنی با موضوعات استاندارد حلال و وسایل بازی کودکان روی آنتن می‌رود. مجموعه «خانه‌های رویایی» با گذر از نواحی مختلف کشور انگلستان برخی از هیجان انگیز‌ترین و مبتکرانه‌ترین سازه‌هایی را که در حال حاضر در حال ساخت هستند را انتخاب کرده و برای اولین بار دردسر‌ها، سختی‌ها و سخت کوشی‌هایی که در طراحی و ساخت با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند را به نمایش می‌گذارد؛ این برنامه در نوروز ۹۵ از شبکه آموزش سیما مه‌مان خانه‌های ایرانی است. مستند «دور دنیا با ۸۰ گنجینه‌های خارق العاده» سفری پنج ماهه به دور تا دور زمین و کشف ۸۰ مورد از با ارزش‌ترین گنجینه‌های ساخت بشر خواهد داشت که به بیش از هزاران سال پیش برمی گردد.

همچنین نمایش عروسکی «نوروز عروسک‌های ایرانی» با توجه به فرهنگ کهن فارسی و نمایش‌های عروسکی در ایران در ایام نوروز، با زنده کردن این فرهنگ و آداب و رسوم زیبای ملی و مذهبی نمایش‌های عروسکی بومی ایران را به نمایش می‌گذارد و در این ایام در شبکه آموزش به آیین‌های نوروز به روایت عروسک‌های ایرانی می‌پردازد. در ادامه برنامه‌های نوروزی شبکه آموزش، برنامه «ما مرد‌ها» که مشکلات مربوط به آقایان و مسائل عمومی مرد‌ها در رابطه با زندگی را در قالب طنز بیان می‌کند، از این شبکه پخش می‌شود. گفتنی است، برنامه «دکتر سلام»، «گل آموز»، «دوربین هفت»، «سفید»، «زنگ هفت»، «کارنامه ۲۰» ومسابقه «مسیر پرواز» نیز در فروردین ماه رنگ و بوی نوروزی می‌گیرند.

شبکه مـستـند: همزمان با ساعات پایانی سال ۱۳۹۴ شبکه مستند در نظر دارد سه ساعت از جدول پخش خود را به صورت ویژه تقدیم مخاطبان و همراهان همیشگی شبکه کند. این ویژه برنامه از ساعت ۷ تا ۱۰ صبح یکشنبه اول فروردین به نمایش درخواهد آمد، چند تن از مجریان منتخب شبکه اجرای را بر عهده دارند.

مصاحبه با زوج‌های مستندساز، چهره‌های بر‌تر فیلم‌های مستند سال ۹۴، همسران شهدای مستندساز و شهدای هسته‌ای، میان برنامه‌های ویژه آرشیوی از نوروز در جبهه‌ها، سفری معنوی به حرم امام رضا (ع) و اکران مستندهای کوتاه و جذاب، بخش‌های مهم این ویژه برنامه است. بخشی از برنامه‌های این شبکه را در ذیل می‌خوانید:

 «با ما ببینید» با عنوان‌های «گلستانه»، «اینجا ایران است»، «نمایی از ایران»، «پلک ۲»، «شادباش» و «هنر دست» در ایام نوروز پخش می‌شود. «گلستانه» (۱۰۰ قسمت حدود ۵ دقیقه‌ای): نمایش تصاویر خاطره انگیز نوروزی و شاد شش دهه اخیر کشور، «اینجا ایران است» (۵۰ قسمت حدود ۸ دقیقه‌ای) گزارش‌های کوتاه با هدف معرفی مکان‌های دیدنی، جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها، مکان‌های اقامتی، صنایع دستی، موسیقی‌های بومی، بازی‌ها و غذاهای محلی ایران.

 «نمایی از ایران» (۴۵ قسمت ۷ دقیقه‌ای): روایت بصری جذاب از مکان‌های مختلف و دیدنی ایران در قالب فیلم‌های مستند، «پلک ۲» (۸ قسمت ۴ دقیقه‌ای): مستندهای کوتاه از حال و هوای شهر‌ها و نشاط و حضور مردم در آستانه نوروز، «شادباش» (۱۳ قسمت ۲ دقیقه‌ای): تبریک عید نوروز توسط مستندسازان و مدیران فرهنگی کشور، «هنر دست» (۱۰ قسمت ۵ دقیقه‌ای): مجموعه‌ای جذاب از معرفی مشاغل و هنرهایی که توسط استادکاران ماهر رشته‌های مختلف که صرفاً با دست تولید می‌شوند.

مستندهای ویژه نوروزی: سبزه «کمند امیر سلیمانی». یک قسمت ۳۰ دقیقه‌ای - پخش: شنبه 1394/12/29ساعت 13:30 در این مستند با خانم کمند امیر سلیمانی همراه می‌شویم و در واپسین روزهای سال به دیدار استاد ایشان محمد علی کشاورز رفته و بنا به رسم و رسوم گذشته در کمک به بزرگتر‌ها و تکریم آنان در چیدن سفره هفت سین برای استاد، همراهیشان می‌کنیم.

 «رو به زندگی» ۵ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای - پخش: از شنبه 1394/12/29 تا چهارشنبه 1395/1/4 ساعت 15:30 از تولیدات جدید شبکه که به وضعیت معماری روستاهای بی‌نظیر ایران می‌پردازد. امروزه تلاش برای نجات میراث فرهنگی و روستایی کشور به یک وظیفه ملی تبدیل شده است. این گونه فیلم‌های مستند از روستا‌ها و میراث فرهنگی سعی دارد یادگاری از آن‌ها برای نسل آینده بر جای گذارد.

 «عمو اوغلی» یک قسمت ۶۰ دقیقه‌ای - پخش: شنبه 1394/12/29 ساعت 23 از تولیدات جدید شبکه مستند که به معرفی برادران عمو اوغلی از تولید کنندگان مطرح و شناخته شده فرش دستباف ایرانی می‌پردازد؛ و به علاوه نگاهی نیز به تولید و صنعت فرش دستباف ایرانی دارد.

 «هنر دستان» ۱۳ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای - پخش: از شنبه 1394/12/29 تا پنجشنبه 1395/1/12ساعت 16:15 این مجموعه تعدادی از صنایع دستی سنتی و بومی ایران را که بر اثر تهاجم فرهنگی و تأثیرات منفی مصرف گرایی رو به فراموشی و نابودی است معرفی می‌کند. در ساخت این مجموعه سعی شده تا این هنرهای بومی احیاء و دوباره با معرفی مورد استفاده قرار بگیرد.

 «ماریا» یک قسمت ۳۰ دقیقه‌ای - پخش: یکشنبه 1395/1/1 ساعت 14 این تولید جدید شبکه مستند سرگذشت پیرمرد تاجیکی است که قریب به ۲۳ سال از یک توله خرس نگهداری کرده است. وی نام این خرس را ماریا گذاشته است. پیرمرد با نمایش گذاشتن این خرس خرج و مخارجش را در می‌آورد و در انت‌ها مریض شده و ماریا را به باغ وحش شهر دوشنبه می‌سپارد و.... «عیدانه» یک قسمت ۳۰ دقیقه‌ای - پخش: یکشنبه 1395/1/1 ساعت 14:30 این مستند نگاهی به سرگذشت واقعی یک نوجوان کرد سنندجی دارد. «بختیار» که پدرش را از دست داده و نزد مادر بزرگش در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کند؛ وی علاوه بر تحصیل و درس خواندن در یک کارگاه پنجرگیری کار می‌کند.

 «میراث ایران» دو قسمت ۳۰ دقیقه‌ای - پخش: یکشنبه 1395/1/1و یکشنبه 1395/1/8 ساعت 21 از تولیدات جدید شبکه؛ که به چگونگی شناسایی و رمز گشایی آثار به جای مانده و اکتشاف شده از گذشتگان می‌پردازد. این مستند از باستان شناسی‌های صورت گرفته در ایران و اسرار و نا‌گفته‌های تاریخی نکات جدیدی را بیان می‌کند. به علاوه منجر به کشف آثار باستانی در مناطق مختلف ایران می‌شود.

 «نوروزنامه» یک قسمت ۳۰ دقیقه‌ای - پخش: شنبه 1394/12/29 ساعت 18 در منطقه‌ی نطنز در روستاهای مزده و طامه و شهر طرق رود به شیوه و رسم و رسوم خاصی به پیشواز نوروز می‌روند. در روستای طامه برای پرباری درختان آئین جل جلانی برگزار می‌شود و در روستای مزده با رسیدن باد بهاری، آش نوروزی می‌پزند و در شهر طرق رود نمایش می‌رنوروزی انجام می‌شود.

 «سکوت طولانی» یک قسمت ۳۰ دقیقه‌ای - پخش: پنجشنبه 1395/1/12 ساعت 15:30 به کارگردانی زنده یاد ابراهیم اصغرزاده در شبکه مستند به نمایش در می‌آید. این مستند پرتره‌ای از یک مهاجر ایرانی ساکن فرانسه است که به تماشای مسابقه ایران و آمریکا می‌رود. مسابقات جام جهانی فرانسه سبب می‌شود تا بابک که سال‌ها دور از وطن خود زندگی می‌کرده به ریشه خود پی ببرد.

شـبـکـه افـق: شبکه افق ویژه برنامه‌های «فرمانده ۳»، «بهاریه»، «مردان سایه»، «بگو بخند»، «کدبانو»، «از رودخانه تا دریا»، «جایی که نمی‌شناختیم»، «تهران تقاطع سئول»، «هوای تازه»، «سفری دیگر»، «خانه ما» و «دیدار» را برای ایام نوروز تدارک دیده است.

مستند مسابقه «فرمانده ۳» به کارگردانی حسام اسلامی و تهیه کنندگی حسین افشار در ۱۲ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای هر روز از شبکه افق پخش می‌شود. شرکت کنندگان در این مسابقه در قالب ریلیتی شو در خصوص عملیات تکاوری، تفنگداری دریایی و نظامی شامل تیر اندازی، چ‌تر بازی، نجات و... زیر نظر فرماندهان سپاه به رقابت می‌پردازند.

برنامه ترکیبی «بهاریه» به کارگردانی و تهیه کنندگی امیرحسین نوروزی با موضوع گفتگو با مادران شهدا در۱۳ برنامه ۵ دقیقه‌ای هر روز از شبکه افق روی آنتن می‌رود.

سریال تلویزیونی «مردان سایه» محصول سال ۲۰۱۱ میلادی به فساد سیاسی و اخلاقی در کشور فرانسه می‌پردازد. این سریال ۱۲ قسمتی به مدت ۵۲ دقیقه روزهای زوج پخش می‌شود.

برنامه ترکیبی «بگو بخند» به کارگردانی محمدرضا شفاه و تهیه کنندگی حوزه هنری با موضوعات طنز در قالب استندآپ در۱۰ قسمت ۵ دقیقه‌ای هرروز پخش می‌شود.

برنامه ترکیبی «کدبانو» در۱۰قسمت ۲۰ دقیقه‌ای به کارگردانی و تهیه کنندگی هاشم تفکری، هرروز از شبکه افق پخش می‌شود. پخت و معرفی شیرینی یک منطقه توسط خانواده شهدا و ذکر خاطره‌ای از شهیدان موضوع این برنامه در ساختار مستند است.

مستند «از رودخانه تا دریا» به کارگردانی و تهیه کنندگی سامان لطفیان در ۶ قسمت۳۰ دقیقه‌ای با موضوع آشنایی با زندگی مردم در مسیر رودخانه‌های ایران در ایام نوروز روی آنتن می‌رود.

مستند «جایی که نمی‌شناختیم» به کارگردانی و تهیه کنندگی یاسر عرب در ۱۰قسمت ۵ دقیقه‌ای هر روز پخش می‌شود. اماکن مسافرتی ناشناخته با هدف شناساندن زیبایی‌های کمتر دیده شده ایران و معرفی ابنیه ناشناخته تاریخی و رصد اجمالی بیم‌ها و امیدهای محیط زیستی و منابع طبیعی مناطق بکر بویژه استان‌های جنوبی کشور در این برنامه معرفی می‌شوند.

مستند «راهیان نور» به تهیه کنندگی محمد حبیبی در ۴برنامه ۲۶ دقیقه‌ای در گفتگو با فعالان راهیان نور، تاریخچه این حرکت فرهنگی را به تصویر کشیده می‌کشند.

مستند «تهران تقاطع سئول» به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه کنندگی مجید عزیزی در ۱۰قسمت ۲۶ دقیقه‌ای هر روز به تاریخچه صنعت خودرو در ایران می‌پردازد.

برنامه ترکیبی «هوای تازه» به کارگردانی و تهیه کنندگی علی وفایی‌زاده در نوروز ۹۵ روزهای پنجشنبه به مدت ۵۲ دقیقه پخش خواهد شد. در هر برنامه یکی از افرادی که در کشور فعالیت خاص در حفظ محیط زیست دارند در قالب گزارش معرفی و موضوع برنامه به بحث گذاشته می‌شود.

 (سری جدید) مستند «سفری دیگر» به تهیه کنندگی رضا فره‌مند در ایام نوروز در ۴قسمت ۲۶ دقیقه‌ای پخش می‌شود. این برنامه روایت گر زندگی توریست‌های جوانی است که در ایران دست به تجربه‌های منحصر به فرد می‌زنند.

برنامه اذان گاهی «قرار» با موضوع ترویج سبک زندگی دینی که مهدی دزفولی تهیه کنندگی آن را برعهده دارد هر روز در مدت زمان ۵۶ دقیقه روی آنتن می‌رود. مستند مسابقه‌ «خانه ما» با رویکرد مصرف بهینه در خانواده، به کارگردانی حسام اسلامی و تهیه کنندگی مهدی مطهر به مدت ۴۸ دقیقه پخش خواهد شد. مستند هفت قسمتی «دیدار» به تهیه کنندگی احمد جان میرزائی با موضوع شعرای فارسی زبان هند و پاکستان در ایام نوروز پخش می‌شود.

شبـکه شما: شبکه مردم ایران در بهار ۹۵ با تهیه ویژه برنامه‌های متنوع و جذاب به استقبال عید نوروز می‌رود.

برنامه زنده شبانگاهی «شب چراغ» با موضوع موسیقی محلی، فرهنگ و آداب و رسوم هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن می‌رود. در این ویژه برنامه که از سه شنبه بیست و پنجم اسفند پخش آن آغاز می‌شود با مراکز استانهای خلیج فارس، کهگیلویه بویر احمد، مهاباد، آبادان، گیلان، آذربایجان شرقی، لرستان، سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان شمالی، بوشهر، گلستان، زنجان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، ایلام، آذربایجان غربی، مازندران، کرمان، اصفهان، اردبیل، کرمانشاه، قزوین و... ارتباط زنده برقرار می‌شود.

جشنواره فیلم‌های تلویزیونی نوروزی شبکه شما نیز از سه شنبه بیست و پنجم اسفند ۹۴ تا سیزدهم فروردین ۹۵ ساعت ۱۴ روی آنتن می‌رود. فیلم‌های تلویزیونی «خان ننه، خانه خوشبخت، بارون با بارون فرق داره، پولکی، نارگیله، خونه پا، حرفه‌ای، از راه رسیده، فرزندان، آفتاب پس از باران، کلاه تو کلاه، گمشده، سین هشتم، سین نهم، سین دهم، مار پله، کیمیا و بابا بهار» در قالب جشنواره رنگارنگی از تولیدات صداوسیمای مراکز استان‌ها در ایام نوروز پخش خواهد شد. مجموعه نمایشی «هفت پیچ» تولید مرکز فارس، برنامه ترکیبی «شرح پریشانی» کاری از مرکز یزد و مستندهای دیدنی از دیگر تدارک شبکه برای این ایام است.

شبکه قرآن: شبکه قرآن سیما برای ایام نوروز ویژه برنامه‌های «دیدار»، «چشم روشنی»، «یاد خدا»، «فردوس»، «مسیر زندگی»، «یک صفحه نور»، «نقد فیلم» و «ستاره‌ها» را تدارک دیده است. ویژه برنامه تحویل سال ۹۵ شبکه قرآن سیما با نام «هوای عید» به تهیه‌کنندگی اکبر صمصامی و میثم ریاحی روی آنتن می‌رود.

ویژه برنامه تحویل سال با حضور شخصیت‌های دینی، قرآنی و فرهنگی و بررسی ابعاد قرآنی نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب و تجلیل از شهدای مدافع حرم و بیان رفتارهای اجتماعی دینی در مراسم تحویل سال نو و ارتباط زنده با حرم نورانی ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در دو بخش از ساعت ۲۱ تا ۲۴ شب بیست ونهم اسفند و ساعت ۶ با مداد تا ۱۰ صبح اول فروردین پخش می‌شود.

برنامه گفت‌وگو محور «دیدار» از تولیدات گروه علوم قرآنی به کارگردانی شهریار ضیا آذری در۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از ساعت 20 پخش می‌شود. در این برنامه با علما و چهره‌های قرآنی و معارفی کشور که تهیه کنندگی آن بر عهده حسین عطار است، گفتگو می‌شود. ویژه برنامه ترکیبی «چشم روشنی» کاری از گروه تلاوت شبکه قرآن ساعت 17 روی آنتن می‌رود. این برنامه به تهیه‌کنندگی رحمان حاصلی وکارگردانی وحید مرتضوی با هدف حفظ سوره حشر و آموزش تکنیک‌های حفظ قرآن، تجوید و مفاهیم ویژه ایام نوروز پخش خواهد شد.

تلاوت‌های برگزیده به درخواست بینندگان شامل گفت‌وگوی تلفنی و پخش تلاوت به درخواست مخاطبان به تهیه‌کنندگی احمد لیایی در قالب برنامه «تلاوت درخواستی» ویژه نوروز هر شب ساعت ۲۲ به طور زنده با اجرای محمد هادی صلح‌جو و هادی ربیعی روی آنتن می‌رود. این برنامه ترکیبی کاری از گروه تلاوت شبکه قرآن است.

برنامه ۱۳ قسمتی «آرامش بهاری» به تهیه کنندگی اکبر صمصامی و محسن رنگینی در مدت زمان ۵۷ دقیقه ساعت 9:30 با معرفی امامزادگان و بقاع متبرکه کشور و تشریح فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در قالب گفتگو با مسئولان سازمان اوقاف کشور پخش خواهد شد.

مسابقه تلفنی «فردوس» کاری از گروه محافل به تهیه کنندگی امیر کفاش در ۲۶برنامه ۳۰ دقیقه‌ای به طور زنده با طرح سوالات قرآنی و معارفی در دو بخش ساعت 11:30 و ۱۶ روی آنتن می‌رود.

 «مسیر زندگی» عنوان برنامه گروه علوم قرآنی شبکه قرآن سیما به تهیه‌کنندگی مهری سرخیل است که در ایام نوروز ساعت 21:55 به مدت ۵ دقیقه پخش خواهد شد. در این برنامه داستان‌های کوتاه قرآنی با موضوعاتی همچون سالمندان، همسایه، احسان، فرزند، نیکی، مزاحم، مطب، دخترک، مداد، تصادف، گل‌فروش، بنزین، سیگار، مدرسه، نابینا، آژانس، تلویزیون، جاده، واکس زدن، مسجد و... با تکنیک شنی برای مخاطبان تصویرسازی می‌شود.

برنامه ترکیبی «آنسوی سراب» در۱۳برنامه ۴۵ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی حسین نطنزی ساعت 23 روی آنتن می‌رود. در این برنامه آثار سینمایی آخرالزمانی مانند «نوستروداموس»، «اینک آخرالزمان»، «کتاب ایلای»،» نابودگر۴»، «روز پس از فردا»، «آگاهی»، «طالع نحس»، «لژیون»، «روز استقلال»، «من افسانه‌ام»، «فیلم نه»، «آرماگدون»، «دکتر فرانکشتاین»، «ترمیناتور»، «ماتریکس»، «مرد عنکبوتی»، «بتمن» (آغاز)، «بتمن» (سلطان تاریکی)، «بتمن» (بازگشت سلطان تاریکی)، «تبدیل شونده‌ها»، «مرد آهنین ۱و۲»، «پسر جهنمی»، «عنصر پنجم»، «جنگ ستارگان ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶»، «سیاره میمون»، «غارتگر» و... از تولیدات گروه علوم قرآنی نقد و بررسی می‌شود.

شبکه قرآن سیما در ایام نوروز هر روز به مدت ۱۵دقیقه ساعت 11:15 و 16:45 گزارش‌هایی از اردوهای راهیان نور و حضور مردم در آن مناطق پخش می‌کند.

از دیگر برنامه‌های شبکه قرآن سیما برای ایام نوروز می‌توان به برنامه «مروری بررویداد‌های قرآنی سال ۹۴» به تهیه‌کنندگی امید ملکوتی کاری از تامین برنامه در ساعت 15:30، گقت‌وگو با حافظان و قاریان و فعالان قرآنی کشور‌های اسلامی در برنامه اشاره کرد.

 «بشری» به تهیه‌کنندگی محمود قمری و اجرای مهدی صفری هر روز ساعت ۱۸ و «نغمات دینی» با موضوع صلوات خاصه امام رضا، دعای تحویل سال و جمع خوانی قرآن کریم توسط گروه هم خوانی محمد رسول الله در حرم رضوی و.... در سه بخش ساعت 12:50 ، 14:20 و 16:30 اشاره کرد.

برنامه ترکیبی «ستاره‌ها» کاری ازگروه تلاوت به تهیه‌کنندگی رحمان حاصلی، در۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در ایام نوروز از ساعت 21 به معرفی بر‌ترین حافظان قرآن کریم با رویکرد تأثیر اجتماعی و فرهنگی حضور حافظان در جامعه خواهد پرداخت.

شبکه کودک و نـوجوان: شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان برای ایام نوروز ۹۵ ویژه برنامه‌های متنوعی همچون «دنیای فرشته‌ها»، «آفتابگردون»، «نقاشی نقاشی»، «ورجه و ورجه» و «باشگاه امید» را برای پخش در نظر گرفته است. ویژه برنامه تحویل سال شبکه کودک با عنوان «دنیای فرشته‌ها» به تهیه‌کنندگی مهران رسام روی آنتن می‌رود.

در این ویژه برنامه می‌بینیم: پدر و مادر بزرگی در یک خانواده پر جمعیت بنا به درخواست فرزندان خود نوه‌های خرد سالشان را مراقبت می‌کنند. پدر بزرگ به همراه عروسک‌های خانه در این مدت با بچه‌ها بازی‌هایی را برای آموزش تدارک سال تحویل انجام می‌دهند و وقتی پدر مادر‌ها در زمان سال تحویل به خانه پدر بزرگ می‌آیند، متوجه تغییر در رفتار بچه‌ها و کارهای بزرگی که انجام داده‌اند می‌شوند.

برنامه ترکیبی «آفتابگردون» به تهیه‌کنندگی مهدی نیک‌روش ویژه خردسالان با پرداختن به موضوعات دینی در ایام نوروز روی آنتن می‌رود. انیمیشن «نقاشی نقاشی» به تهیه کنندگی غلامرضا حبیبی، با موضوع نمایش نقاشی خردسالان توسط دو کاراک‌تر فانتزی مداد و پاک کن برای خردسالان پخش می‌شود. در این انیمیشن اخلاق و رفتار مثبت خردسال به همراه نمایش نقاشی او در برنامه، به همراه وله، موسیقی و صدای فانتزی و کارتونی دوبلورهای حرفه‌ای انیمیشن به زبانی ساده به تصویر کشیده می‌شود.

داستان کتاب‌های گروه سنی خردسال در انیمیشن «شهر قصه» به تهیه‌کنندگی محمدمهدی مشکوری روایت می‌شود. برنامه ترکیبی «ورجه و ورجه» به تهیه کنندگی سید حمید امامی در ایام نوروز به مدت ۱۳ دقیقه روی آنتن می‌رود. در فواصل برنامه‌های شبکه در آیتم‌های کوتاه طنز با استفاده از کودکان به عنوان مجری برنامه «ورجه و ورجه» با تکنیک موشن گرافیک پخش می‌شود.

برنامه ترکیبی «باشگاه امید» به تهیه کنندگی محمود سلامیان ویژه نوجوانان به مدت ۳۰ دقیقه برای پخش در نظر گرفته شده است. در این مجموعه با حضور نوجوانان در استودیو تولیدات اعضای باشگاه رسانه‌ای امید معرفی و پخش می‌شود.

شـبـکـه نسـیـم:  «شکر آباد۲» به عنوان یکی از پرطرفدار‌ترین مجموعه‌های نمایشی سال‌های اخیر در برنامه‌های نوروزی شبکه نسیم گنجانده شده است. در «شکر آباد» معضلات و کمبودهای اجتماعی با استفاده از شبیه سازی شخصیت‌های درجه سه و چهار سیاسی و یا مترادف سازی با افراد دیگر به صورتی طنازانه هر روز از ساعت ۱۸ بیان می‌شود.

برنامه ترکیبی «ویتامین خ» با آیتم‌هایی همچون نمایش عکس‌های خنده دار و جالب، تریبون خنده و دوربین مخفی تهیه شده است و به وسیله‌های پلاتوهای مجری به هم مرتبط می‌شود و بینندگان می‌توانند در ایام نوروز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۹ به تماشای آن بنشینند.

مجموعه نمایشی «مرد نقره‌ای» مردی با قدرت ماورایی را به تصویر می‌کشد که برای رفع مشکلات مردم و از بین رفتن معضلات جامعه تلاش می‌کند. این برنامه به تهیه کنندگی ابوالفضل همراه، ساعت 20:15 روی آنتن می‌رود.

سری جدید برنامه پربیننده «خندوانه» با پلاتوهای مجری در مورد خندیدن و فواید آن، استندآپ کمدی، حضور میهمان و گپ و گفت با آن‌ها، گزارش دریافتی از خارج از کشور و شهرستان‌ها، آیتم‌های نمایشی کوتاه و مسابقه داخل استودیو و پیامکی برای نوروز آماده شده است. این برنامه هر روز به جز پنجشنبه‌ها ساعت 22 با هدف ترویج نشاط در جامعه با تمرکز برخنده و مهارت خندیدن پخش می‌شود.

شبکه نسیم با هدف سرگرم کردن مخاطبان خود در ایام تعطیلات جنگ تلویزیونی «دورهمی» را با حضور تماشاچیان و به صورت تئا‌تر صحنه پخش می‌کند. در «دورهمی» به تهیه‌کنندگی هاشم رضایت و کارگردانی پیمان قاسم خانی موضوعات و مسایل روز جامعه در قالب نمایش و گفت‌و‌گوی طنز در نظر گرفته می‌شود. این ویژه برنامه با اجرای مهران مدیری هرشب از ساعت ۱ بامداد برای محاطبان پخش خواهد شد.

نمایش خطرات عملیات بدل کاری در پروژه‌های سینمایی برنامه «بدلکاران» هر شب به مدت ۳۰ دقیقه از ساعت ۲ بامداد پخش می‌شود. «هیجان در ساعت صفر» منتخبی از مسابقات خاطره‌انگیز شبکه‌های سیما، سری جدید مجموعه نمایشی «دی دی»، جاذبه‌های دیدنی ایران در «اینجا ایران است، سرزمین ماندگار»، منتخب برنامه‌های خاطره انگیز شبکه‌های مختلف در «نسیم یاد‌ها» و «خورجین» و فیلم‌های ارسالی مردم در «نسیم شما» از جمله برنامه‌هایی است که مخاطبان شبکه نسیم می‌توانند دنبال کنند.

پخش موسیقی‌های سنتی، پاپ، قومی و بومی در «نسیم آوا»، نمایش آیتم‌های طنز و مهیج در «نسیم نما» و تماشای رقابت خوانندگان تازه نفس از برنامه «شب کوک ۳» به کارگردانی و اجرای باربد بابایی و «سریال طنز ایرانی» با موضوع طنز اجتماعی از دیگر برنامه‌های این شبکه است که در اوقات خوش نوروزی با مخاطبان همراه خواهند شد.

مستندهای جذاب خارجی از «دنیای مستند»، تماشای تصاویر جذاب و دیدنی در «رنگارنگ»، تصاویر جذاب بازی با توپ در «چشم تو چشم»، «نقش تازه» با موضوع سبک زندگی، روایت برنامه‌های طنز رادیو در «نسیم رادیو جوانی»، «قاصدک» به تهیه کنندگی حمیدرضا توسلی و اجرای حسین اکبری، مسابقه هوش و اطلاعات عمومی در «هوش بر‌تر»، «دیدنی‌ها»، «نسیم آفرینش»، تماشای اماکن دیدنی از طریق برنامه «دیدنی‌های جهان»، آزمایش‌های جذاب با تصاویر حرکت آهسته در «هزاران فریم در ثانیه»، «دوربین مخفی» و پخش «کارتون»‌های جذاب از جمله عیدانه شبکه نسیم شبکه نشاط و سرگرمی برای هموطنان است.

شبـکه نمایـش: شبکه نمایش همچون سال‌های گذشته برای ایام نوروز با تهیه و پخش فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی جذاب و متنوع در قالب «سینمای کلاسیک، سینمای هند، مجموعه‌های دنباله دار، فیلم‌های خانوادگی وفیلم‌های جذاب» اوقات خوشی را برای بینندگان فراهم خواهد کرد.

فیلم‌های سینمایی «سینگهام، بازگشت سینگهام، تاریکی، قیام، گاهی خوشی، گاهی غم، شاهدا، باغبان، قطار چنای، میلیونر زاغه نشین، پسر سردار، قانون، سرکار، دیوار و ظاهر-زارا» محصول سینمای هندوستان وانگلستان از ۲۹ اسفند ۹۴ تا ۱۳ فروردین ۹۵ به همراه معرفی عوامل تولید فیلم ساعت ۱۷ پخش می‌شود.

شبکه نمایش برای علاقه مندان به مجموعه‌های دنباله دار فیلم‌های سینمایی «کیت و لئوپولد، زورو، نقاب زورو، افسانه زورو، پارک ژوراسیک ۱، ۲ و۳، سریع و خشن ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و۷» را برای پخش در ساعت ۱۹ تدارک دیده است.

فیلم‌های سینمایی «شکار هیولا، تصمیم ورونیکا، ابر ستاره، زندگی به روایت نینو، گمشده و عشق، قصیده‌ای برای پدرم، مردی که خیلی می‌دانست، ۲۷ متر برف، خورشید تابان، زندگی ابدی، هوابرد، در دل طبیعت، یادداشت‌های یک سامورایی و خدا نگهدار مادر» محصول سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ کشورهای آمریکا، چین، فرانسه، هلند، کره جنوبی، سوئد، ژاپن و اتریش در ژانر خانوادگی ساعت ۲۱ پخش خواهد کرد.

 «کارآموز، شتاب، دریا سالار، سیکاریو، مک فارلند، بین ستاره‌ای، سرزمین ماه، انفجار عظیم، امپایر استیت، ترور، هووی، قلعه‌ای در آسمان، قطعات یدکی و گروه سارقین» عناوین باکس سینمایی‌های جذاب شبکه نمایش است که در ایام نوروز ساعت ۲۳ پخش می‌شود.

فیلم‌های سینمایی «پرندگان، شمال از شمال غربی، مارنی، سرگیجه، ربکا، دردسر هری، بیگانه‌ای در ترن، مرد عوضی، داج سیتی و...» ساخته آلفرد هیچکاک، مایکل کورتیز و... ساعت ۱ بامداد از برنامه «سینمای کلاسیک» روی آنتن می‌رود.

همچنین تامین برنامه شبکه «هنر دوبله»، مجموعه‌های نمایشی ایرانی و خارجی را برای نوروز ۹۵ آماده پخش کرده است.

شبکه ورزش: ویژه برنامه‌های «نوروز فوتبالی (شب‌های فوتبالی)»، «کشتی ایرانی»، «تاریخچه المپیک»، «رویای فوتبال»، «منتخب ورزش ایران و جهان» و «پرچم داران المپیک» در ایام نوروز ۹۵ از شبکه تلویزیونی تخصصی ورزش پخش می‌شود.

برنامه ترکیبی «نوروز فوتبالی (شب‌های فوتبالی)» به تهیه‌کنندگی مقداد مومن‌نژاد و مجید خواجه‌نژاد در ۱۳ قسمت ۱۲۰ دقیقه‌ای در ایام نوروز ساعت ۲۳ روی آنتن می‌رود.

تحلیل لیگ بر‌تر فوتبال در سال گذشته و انتخاب بازیکنان سال براساس نظر بینندگان موضوع این برنامه با اجرای عبدالله روا است.

برنامه گزارشی ۱۳ قسمتی «کشتی ایرانی» در ایام نوروز ساعت 10:45 به مدت ۴۰ دقیقه مسابقات کشتی قدیمی و خاطره انگیز ایران و جهان را پخش می‌کند.

مجموعه‌ای از مسابقات مهم ورزشی سال گذشته ایران و جهان، در نوروز ۹۵ هر شب ساعت ۲۱ به مدت ۸۰ دقیقه از برنامه گزارشی «منتخب ورزش ایران و جهان» پخش خواهد شد.

برنامه ترکیبی «پرچم داران المپیک» به تهیه‌کنندگی محمد رضا بالاپور و با اجرای علیرضا حیدری ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود.

در این برنامه ۱۳ قسمتی با ورزشکاران و پرچم داران المپیک مصاحبه شده است.

اخبار ورزشی روز ایران و جهان، مرور روزانه برخبرهای ورزشی همراه با حضور ورزشکاران، خانواده‌ها با ایجاد فضایی مفرح و شاد از میان برنامه زنده «استودیو ورزش» پخش می‌شود.

مستند «تاریخچه المپیک»، برنامه گزارشی «رویای فوتبال»، مستندهای ورزشی جذاب و جدید، کلیپ‌های شاد ورزشی و پخش مسابقات ورزشی ایران و جهان در ایام نوروز شامل فوتبال لیگ‌های اروپایی و دوستانه جهان به صورت زنده از برنامه‌های شبکه ورزش در ایام نوروز است.

شـبـکـه سـلامـت: شبکه سلامت سیما برای سال تحویل دو ویژه برنامه «شب عید» و «روز عید» را برای پخش در ساعت ۲۲ بیست ونهم اسفند و ۷ صبح اول فروردین تدارک دیده است. ویژه برنامه ۱۵ قسمتی «گل بهار» از ۲۷ اسفند تا ۱۳ فروردین هرشب ساعت ۲۲ از دیگر تدارک شبکه است.

برنامه‌های روتین «حال خوب»، «ضربان»، «مادر، کودک، تندرستی» در ایام نوروز با فضای بهارانه هر روز به ترتیب در ساعت‌های ۱۰، ۱۶ و۲۱ روی آنتن می‌رود.

برنامه‌های کوتاه «به‌زیست» و «تغذیه-تندرستی» در قالب انیمیشن به موضوعاتی مانند نکات تغذیه در سفر، موضوعات اجتماعی مرتبط با ایام نوروز،... خواهد پرداخت.

با نزدیک شدن به روزهای پایان سال و مراسم چهارشنبه آخر سال، ویژه برنامه‌های «فردا دیر است» در چهار قسمت ۶۰ دقیقه ااز ۲۲ تا ۲۵ اسفند هر روز ساعت 19 و مستند «چهارشنبه سوری» در فواصل برنامه‌ها پخش می‌شود.

شبکه جام جم: شبکه جهانی جام جم با فرارسیدن سال نو و آغاز فصل بهار با تهیه و تدارک ویژه برنامه‌هایی عید نوروز را با ایرانیان خارج از کشور جشن می‌گیرند.

ویژه برنامه تحویل سال شبکه با نام «نوبهار» به تهیه کنندگی مجتبی کشاورز، محمدجوادعبدالرحمنی، مسعود ساکت اف و حسن صدخسروی از ساعت ۲۱ شب بیست ونهم اسفند برای هموطنان خارج از کشور روی آنتن می‌رود.

فیلم‌های سینمایی انیمیشن ویژه گروه سنی کودک، سریال «آب پریا»، مستند «سفری دیگر»، «عروسی اقوام»، مسابقه «دستپختهای خودمانی»، فیلم‌های سینمایی نوروزی، مجموعه‌های نمایشی «فروشگاه بزرگ» و «زعفرانی» و برنامه خندوانه نوروزی از دیگر برنامه ریزی‌های جدول پخش شبکه جام جم است.

شبکه تهران: ویژه برنامه تحویل سال نو ۹۵ شبکه تهران سیما به مدت ۱۵۰ دقیقه برنامه با بخش‌های متنوعی همچون توپ سال تحویل، نوروزخوانی، اجرای موسیقی توسط خوانندگان کشورمان و پخش کلیپ‌های ویژه، صلوات خاصه امام رضا (ع)، ساز و دهل سال تحویل، پیام نوروزی مقام معظم رهبری، ویژه برنامه تهرانگرد، درشهر، راهیان نور، معرفی برنامه‌های نوروزی، تبریک نوروزی چهره‌های هنری و فرهنگی، کلیپ بوی عیدی فرهاد، دابسمش مرتضی احمدی و... که با حضور عوامل شبکه وخانواده‌هایشان روی آنتن خواهد رفت در ساعات ابتدایی فصل بهار با مردم پایتخت ایران همراه خواهند شد.

فیلم‌های سینمایی «روز شیطان، گاهی به آسمان نگاه کن، طلا و مس، یک حبه قند، مه‌مان مامان، ابر و آفتاب، ورود آقایان ممنوع، خواب سفید، دیگه چه خبر، مجسمه، من ترانه ۱۵ سال دارم، زرد قناری، خواهران غریب، روز فرشته و اجاره نشین‌ها»، کارتون‌های «پاندای کونگ فوکار ۱و۲، آقای روباه شگفت‌انگیز، لاک پشت‌های نینجا، آستریکس گالی، آستریکس و نبرد بزرگ، شرکت هیولا‌ها، دانشگاه هیولا‌ها، فرار مرغی، شکارچیان اژد‌ها، والی‌ای، دامبو، عصر یخبندان۱و۲و۳» و مستند‌های «سیاره زمین ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و خانه ۱و۲» از برنامه ریزی‌های شبکه تهران برای ایام نوروز مخاطبان است که از ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین در جدول پخش قرار گرفته است.

مرکز صـبا: این مرکز به عنوان یکی از مهم‌ترین واحدهای تولید انیمیشن برای کودکان و نوجوان تولیدات متنوعی برای نوروز ۹۵ در دستور کار دارد.

۸ برنامه «پلانکی»، «گوبولا»، «سمعک»، «تاریخ از این ور»، «قصه‌ها و پند‌ها»، «دوستان جنگل ۴»، «داستان‌های مبارک» و «ابزار ماهی‌ها» در ساختار کات اوت تولید شده است. در برنامه «پلانکی» کودکان با رنگ‌ها و نحوه غذا خودن و لباس پوشیدن آشنا می‌شوند.

 «گوبولا» با هدف آموزش پیشگیری از بیماری‌ها و آشنایی کودکان با بیماری‌های مختلف تولید شده است و در آن از نحوه مبارزه با این بیماری‌ها نیز سخن گفته می‌شود.

بیان پندهای عبرت آموز از گذشتگان به زبان طنز و اشاره رویدادهای تاریخی دوران معاصر به ترتیب در برنامه «سمعک» و «تاریخ از این ور» آمده است.

همچنین آشنایی نوجوانان با داستان‌های زندگی جوانمردان و پهلوانان در انیمیشن دوبعدی «پهلوانان» دنبال می‌شود. این برنامه در هر قسمت از جوانمردی یکی از افراد مشهور سخن می‌گوید. داستان حماسه آفرینی‌های خلبانان جان برکف هوانیروز در انیمیشن «شجاعان» نیز در ۳۲ برنامه ۳۰ دقیقه‌ای و به صورت سه بعدی تولید شده است.

 «قلب خورشید» طریقت جوانمردی و آیین فتوت و پهلوانی را در قالب ماجرایی جذاب برای نوجوانان به تصویر می‌کشد، همچنین مهارت‌های اجتماعی و نکات مربوط به آاداب معاشرت را می‌توان در انیمیشن «مهارت‌های زندگی» آموخت.

محمد صادق کریمیان نیز روایات قرآنی را در داستان «پیامبران» آورده است. در این برنامه تلاش می‌شود تا درس‌های اخلاقی و نکات آموزنده علاوه بر جنبه تاریخی و مذهبی به مخاطب داده می‌شود.

پی بردن به وجود خالق یکتا و تداوم زندگی و ترویج کتاب‌خوانی و تشویق کودکان و اهمیت دادن به موجودات زنده در «کلیپ موزیکال» دو بعدی مخصوص خردسالان به تصویر کشیده می‌شود.

از دیگر تولیدات این مرکز «قهرمانان مدرسه»، «گلستان سرزمین من»، «پسر کاغذی»، «دنیای توپی‌ها»، «پیمان و گلمپک‌ها»، «رنگ نیرنگ»، «روباه کلک، خروس زیرک»، «قند و شکر»، «کلاغ خوش شانس»، «ماجراهای حاکم و حاتم»، «مغز پسته‌ای»، «مهمان‌های ناخوانده» و «مینا و دوستان» است که برای پخش در ایام نوروز از شبکه‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

نوروز با شبکه ورزش: شبکه ورزش سیما به عنوان شبکه‌ای با مخاطبان و بینندگان جوان، ویژه برنامه‌های مختلفی را برای پخش در ایام نوروز در جدول پخش خود قرار داده است.

شبکه ورزش سیما در ایام نوروز با برنامه‌ها و مسابقات ورزشی زنده سعی دارد لحظات شاد و مفرح ورزشی برای بینندگان خود، بخصوص جوانان رقم بزند.

برنامه‌های نوروزی شبکه ورزش سیما شامل سه بخش برنامه‌های تولیدی، مستندهای روز ورزشی دنیا و پخش مسابقات زنده می‌شود.

برنامه‌های تولیدی با هدف اطلاع رسانی و ارتقاء دانش ورزشی مخاطبان خود به مرور مهم‌ترین رویدادهای مهم ورزشی ایران و جهان می‌پردازد.

پخش رقابت‌های المپیک و مسابقات جهانی با حضوراسطورگان ورزشی و ورزشکاران از جمله بخش‌های این برنامه‌ها خواهد بود.

مستندهای نوروزی از دیگر برنامه‌هایی است که شبکه ورزش برای بینندگان خود در نظر دارد.

این مستند‌ها شامل مستندهای جذاب و مهم دنیا در سال ۲۰۱۵ است که به زندگی حرفه‌ای ستارگان فوتبالی و ورزشکاران معروف رشته‌های مختلف ورزشی همچون بسکتبال، فرمول یک، موتورسواری، کوهنوردی و غیره می‌پردازد.

مستندهای ورزش‌های پرهیجان و پرطرفدار و ورزش‌های جدید و کمتر شناخته شده از دیگر برنامه‌های نوروزی است که شبکه ورزش برای مخاطبان خود در نظر گرفته است.

 شبکه ورزش در تلاش خواهد بود تا با پخش زنده رقابت‌های ورزشی همچون لیگ‌های فوتبال و فوتبال‌های روزانه و دیگر مسابقات در حال انجام دنیای ورزش اوقات پربار و مفرحی را برای مخاطبان خود فراهم کند.

عناوین و خلاصه‌ای از برنامه‌های شبکه ورزش سیما در نوروز ۹۵ بدین شرح است:

 «نوروز فوتبالی» نام ویژه برنامه نوروزی است که در ایام نوروز ۹۵ به صورت زنده از شبکه ورزش پخش خواهد شد. این مجموعه شامل ۵ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای است که هر شب ساعت ۲۳ مخاطبان شبکه ورزش می‌توانند شاهد آن باشند.

در این برنامه بهترین بازیکنان لیگ فوتبال کشور در پست‌های مختلف با رای و نظر مستقیم بینندگان انتخاب خواهند شد تا در پایان نوروز تیمی منتخب با نظر مردم انتخاب و تشکیل شود. این برنامه شامل بخش‎های متنوعی چون؛ حضور در کنار پیشکسوتان فوتبال ساخت کلیپ‌های ویژه نوروز، حضور بازیکنان مطرح فوتبال در برنامه زنده، حضور هنرمندان و بازیگران ورزشکار سینما و سایر آیتم‌های متنوع ویژه نوروز است. اجرای این برنامه را عبداله روا به عهده دارد و کار‌شناس این برنامه نیز افشین عبداللهیان است. همچنین این برنامه را مجید خواجه‌نژاد و مقداد مومن‌نژاد تهیه می‌کنند.

 «پرچمداران» حکایت جالب پرچمداران ایران را در المپیک در سال منتهی به المپیک دستمایه تولید برنامه‌ای درخور و شایسته نام و عنوان پرچمداران المپیک شده است. این برنامه نگاهی نو به این ماجرا دارد. ایران در چهارده حضور قبلی خود در المپیک چهارده پرچمدار را در صف اول کاروان ایران در ورزشگاه افتتاحیه بازی‌ها قرار داده که عموما از کشتی گیران و وزنه برداران هستند. این افتخار در المپیک ریو به زهرا نعمتی بانو کماندار و بانوی شایسته ورزشکارایران رسیده. بانویی که با حضور در مسابقات انتخابی المپیک برزیل در تایلند موفق شد به عنوان نخستین ورزشکار معلول ایرانی سهمیه حضور در بازی‌های المپیک را به دست بیاورد. هرکدام از این ورزشکاران قصه خاص خود را دارند که در این برنامه به آن پرداخته خواهد شد. بخشهای متنوع دیگر این برنامه شامل کاربردهای دیگر پرچم در امور روزمره نگاهی به تاریخ اجمالی پرچم و مروری بر المپیک‌های مربوط به‌‌ همان بازی‌ها که پرچمدار‌ها در آن شرکت داشته است.

یادی هم از پرچمداران فقید خواهد شد. پرچمدارانی مانند: مرحوم علیرضا سلیمانی ۱۹۹۲ بارسلونا، مرحوم محمود نامجو ۱۹۵۲ هلسینکی و ۱۹۵۶ملبورن، مرحوم جعفر سلماسی ۱۹۶۰ رم و البته افتخارآفرینانی که در برنامه حاضر خواهند شد: امیررضا خادم پرچمدار ۲۰۰۰ سیدنی، حسن زاهد پرچمدار ۱۹۸۸ سئول، هما حسینی پرچمدار ۲۰۰۸ پکن. نکته قابل توجه اجرای جذاب یک قهرمان المپیک در این برنامه خواهد بود. قهرمان کشتی جهان و المپیک با پرچمداران ما خاطره بازی خواهد کرد. این برنامه هر شب به مدت ۵۰ دقیقه پخش خواهد شد.

 «کشتی ایرانی» در ۱۵ قسمت ۴۰ دقیقه‎ای برگزیده و انتخاب شده است. این مجموعه مسابقات مهم و تاریخی کشتی ورزشکاران ایرانی در سطوح مختلف را شامل می‌شود. از جمله این مسابقات می‌توان به مسابقات زیر اشاره کرد: مسابقات جهانی کراس نویالز ۱۹۹۷، مسابقات جهانی تهران ۱۹۹۸، مسابقات المپیک سیدنی ۲۰۰۰، مسابقات جهانی فرنگی ترکیه ۲۰۰۱، بازی‌های آسیایی دوحه ۲۰۰۶، مسابقات جهانی بلغارستان ۲۰۰۹، مسابقات جهانی ترکیه ۲۰۱۰، مسابقات جهانی ترکیه ۲۰۱۱، مسابقات جهانی تهران ۲۰۱۲، بازی دوستان ایران آمریکا ۲۰۱۳، مسابقات قهرمانی جهان بوداپست ۲۰۱۳، این مجموعه هر روز ساعت ۱۰: ۴۵ پخش می‌شود.

 «رویای فوتبال» مجموعه‌ای ۱۳ قسمتی که به مرور مسابقات مهم داخلی و خارجی تاریخ فوتبال می‌پردازد. این مسابقات که شامل مهم‌ترین مسابقات سال‌های دور و نزدیک تاریخ فوتبال است عبارتند از: ایران استرالیا ۱۹۸۶، برزیل فرانسه ۱۹۸۶، ایران کویت ۱۹۹۸، ایران آلمان ۱۹۹۸، فرانسه ایتالیا ۲۰۰۰، برزیل انگلیس ۲۰۰۲، آرژانتین سوئد ۲۰۰۳، ایران قطر ۲۰۰۴، آرژانتین آلمان ۲۰۰۶، ایران امارات ۲۰۱۰، اسپانیا هلند ۲۰۱۰، ایتالیا اسپانیا ۲۰۱۲ این مجموعه هر روز ساعت ۱۶: ۳۰ پخش خواهد شد.

 «منتخب ورزش ایران و جهان» این مسابقات از بین بهترین و حساسترین مسابقات ورزشی ایران و جهان که در سال گذشته برگزار شده است انتخاب شده است از جمله این مسابقات می‌توان به مسابقات انتخاب شده اشاره کرد: فینال والیبال قهرمانی اروپا، فینال بسکتبال قهرمانی اروپا، فینال هندبال قهرمانی اروپا، فینال گرنداسلمهای بر‌تر تنیس جهان، فینال مسابقات اسکواش جهان، فینال مسابقات پینگپنگ جهان، مسابقات تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی پرتغال، مسابقات تیم ملی ایران در مسابقات بسکتبال قهرمانی آسیا، مسابقات تیم ملی ایران در مسابقات هندبال قهرمانی آسیا، مسابقات تیم ملی ایران در مسابقات جهانی تکواندو، مسابقات تیم ملی ایران در مسابقات لیگ جهانی والیبال اشاره کرد. این مجموعه هر شب ساعت ۳۰: ۲۱ پخش خواهد شد.

 «تاریخچه المپیک The History of Olympic Games» این مجموعه که در ۱۹ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تولید شده هر قسمت به بررسی یکی از دوره‌های المپیک از سال ۱۹۴۸ تا سال ۲۰۰۰ پرداخته است. در هر قسمت مستند شرحی کلی از تاریخ اجتماعی آن دوره داده شده و سپس به بهترین و شاخص‌ترین ورزش‌های آن دوره از مسابقات پرداخته می‌شود.

از ویژگی‌های این مجموعه مستند می‌توان به روایت تصاویر مستند مربوط به‌‌ همان دوره اشاره کرد. بیننده این مجموعه می‌تواند به دگردیسی و تغییرات ورزش‌ها و نیز قوانین هر دوره از المپیک آشنایی پیدا کرده و تفاوت آن را با دوره قبل و بعد از آن را متوجه شده و همچنین با جایگاه ورزش‌های مختلف و اهمیت مسابقات در ادوار با توجه به نیازهای اجتماعی و فرهنگی در هر دوره آشنایی پیدا کند.

علاقمندان به برنامه تاریخچه المپیک می‌توانند هر روز ساعت 15 مخاطب این برنامه باشند.

۱۰۰ بازی بر‌تر ان بی‌ای؛ کارگردان: جیم پادهورتز، تهیه کننده: تام هیورث، سال تولید: ۱۹۹۹، زمان: ۵۲ دقیقه این مستند جذاب نگاهی به ۱۰۰ بازی مهم و خاطرهانگیز مسابقات NBA دارد. این مجموعه دیدنی حاصل جمع آوری و انتخاب ۵۴ سال بازی‌های بسکتبال این ادوار است. این مستند اول فروردین ۱۳۹۵ ساعت 20 پخش خواهد شد.

 «لبه پرتگاه Beyond the edge» کارگردان: لین پولی، تهیه کننده: لین پولی، سال تولید: ۲۰۱۳، زمان: ۹۳ دقیقه خلاصه مستند: «ادموند هیلری» نیوزلندی اولین کسی بود که قله اورست را فتح کرد. این اتفاق مهم ورزشی در سال ۱۹۵۳، با همت و تلاش این کوهنورد می‌سر شد. او با همکاری و همیاری شرپا (کمک کوهنوردان محلی) موفق به راهیابی به قله اورست شد.

این مستند بازسازی موفقی از این اتفاق است که لین پولی آن را به تصویر کشیده است. در این مستند که از تصاویر و وسایل اصلی‌‌ همان زمان استفاده شده توانسته فضای زمان واقعه را به خوبی ترسیم نماید. همچنین استفاده از صدای مستند و واقعی هیلری که از طریق مصاحبه‌های انجام شده با او در آن زمان به دست آمده فضای فیلم را بیشتر به واقعیت نزدیک کرده است. این مستند دوم فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰: ۰۰ پخش خواهد شد.

 «گاسکوبین Gascoigne» کارگردان: جین پرستون، تهیه کننده: تام هیورث، سال تولید: ۲۰۱۵، زمان: ۱۱۸ دقیقه این مستند زندگی حرفه‌ای پل گاسکویین بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال انگلستان را به تصویر کشیده است. او فوتبال را از سال ۱۹۸۵ در تیم نیوکاسل شروع کرد. در سال ۱۹۸۵ در تیم بوستون یونایتد کار خود را به پایان رساند و از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. در این مستند مصاحبه‌ای با او صورت گرفته است که در آن داستان این مستند از زبان خودش روایت می‌شود. همچنین در این مستند مصاحبه با افراد مشهوری همچون وین رونی صورت پذیرفته است. این مستند سوم فروردین ۹۵ ساعت ۲۰: ۰۰ پخش خواهد شد.

 «بازمانده‌های رود Remains of a River» کارگردان: ورنر پدلس، تهیه‌کننده: لیکوییدینگ، سال تولید: ۲۰۱۵، زمان: ۴۳ دقیقه مستندی خوش ساخت مهیج و جالب درباره قایقرانی که داستان را بوسیله چند ورزشکار تیم روایت می‌کند. این گروه سعی می‌کند تا رودخانه کلورادو را با قایق طی کند. نقطه شروع این سفر وایومینگ است که داستان را از این نقطه شروع کرده و پس از رد کردن موانع و اتفاقاتی که در طی این سفر برای گروه اتفاق می‌افتد و عبور از آریزونا در نزدیکی مرز مکزیک سفر خود را به پایان می‌رسانند. این مستند اتفاقاتی را که در طی سفر ۱۱۰روز این گروه می‌افتد، بررسی می‌کند و مخاطب را به همراه این گروه به ماجراجویی در رودخانه دعوت می‌کند. این مستند چهارم فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰: ۰۰ پخش خواهد شد.

 «زندگی حرف‌های پل نیومن Winning life of Paul Newman» کارگردان: آدام کارولا تهیه کننده: سانتالیا پیکچر سال تولید: ۲۰۱۵ زمان: ۸۳ دقیقه فیلم مستندی درباره زندگی ورزشی اسطوره بازیگری پل نیومن است که علاوه بر کار در سطوح بالای سینمای هالیوود در ورزش اتومبیلرانی فعالیت داشت و در این رشته ورزشی به موفقیت‌هایی دست یافت. این مستند تاریخچه‌ای از زندگی این ستاره مشهور را که بیشتر مربوط به زندگی ورزشی نیومن است شامل می‌شود. بخش جذاب و قابل توجه این مستند مصاحبه‌هایی است که با افراد معروفی همچون رابرت ردفورد درباره نیومن انجام می‌شود. این مستند پنجم فروردین ۱۳۹۵ ساعت 20 پخش خواهد شد.

 «تفکر کوبی برایان Kobe Bryants Muse» کارگردان: گاتام چاپرا تهیه کننده: سی بی‌اس فیلم سال تولید: ۲۰۱۵ زمان: ۸۵ دقیقه موضوع این فیلم حول محور یکی از اساطیر تکرار نشدنی بسکتبال حرفهای جهان یعنی کوبی برایان کاپیتان تیم ملی بسکتبال آمریکاست. او که در سانحه‌ای در یک مسابقه دچار آسیب دیدگی در ناحیه پا می‌‍شود ناچار به عمل جراحی خواهد شد. مراحل عمل جراحی روی پای او تا بهبودی کامل را در این فیلم دنبال می‌کنیم.

ساختار این مستند به شکلی است که داستان از نگاه خود برایان روایت می‌شود. مصاحبه‌هایی با او انجام شده که او رو به دوربین در حال صحبت کردن است و از اتفاقات و حس‌ها و درونیات خود برای مخاطب می‌گوید. بخش‌های دیگری از این مستند به مسابقات و امتیازاتی می‌پردازد که برایان برای تیمش به دست آورده است. در زمان تولید این مستند برایان بازیکن تیم Lakers است. این مستند ششم فروردین ۱۳۹۵ ساعت 20 پخش خواهد شد.

 «چرا موتورسواری می‌کنیم Why we ride» کارگردان: برایان کارول تهیه کننده: تام هیورث سال تولید: ۲۰۱۳ زمان: ۱۳۰ دقیقه ورزش پرهیجان و پرطرفدار موتورسواری گرچه با مخاطراتی روبروست اما جذابیت‌هایی دارد که آن را یکی از پرطرفدار‌ترین ورزش‌های انفرادی کرده است. مستند چرا موتورسواری می‌کنیم این ورزش را با نگاهی خاص به مخاطبان خود معرفی می‌کند. این مستند با مضمونی تاریخی از ابتدا موضوع را مطرح و رفته رفته به سوالات آنان، پاسخ می‌گوید. این مستند هفتم فروردین ۱۳۹۵ ساعت 20 پخش خواهد شد.

 «رونالدو» کارگردان: آنتونی ورک تهیه کننده: جیمز گیریز سال تولید: ۲۰۱۵ زمان: ۴۳ دقیقه کریستین رونالدو بدون شک یکی از فوق ستارگان فوتبال امروز جهان است. این فیلم نگاهی به زندگی و چگونگی راهیابی این فوتبالیست به دنیای فوتبال دارد. مصاحبه‌هایی با افراد مختلف، فوتبالیست‌ها و اعضای خانواده و دوستان او را در این فیلم می‌توان دید. این مستند هشتم فروردین ۹۵ ساعت 20 پخش خواهد شد.

 «پانتانی؛ مرگ تصادفی یک دوچرخه سوار Pantani the accidental Death of a cyclist» کارگردان: جیمز ارسکین تهیه کننده: نیوبلک فیلم سال تولید: ۲۰۱۵ زمان: ۹۶ دقیقه این مستند درباره زندگی حرفه‌ای پانتی دوچرخه سوار معروف ایتالیایی و قهرمان چندین دوره مسابقه تور فرانسه است. در این مستند شاهد مسابقات، تمرین‌ها و مصاحبه‌های مختلف هستیم. همچنین تاریخچه‌ای از مسابقاتی که این قهرمان در آن‌ها شرکت داشته و به مقام رسیده را بررسی می‌کنیم. فیلم ترکیب زیبایی از اتفاقات تلخ و شیرینی است که در طول چند سال فعالیت قهرمانی برای پانتانی اتفاق می‌افتد. در انتهای مستند دلیل مرگ او و چند تن از دوچرخه سوارانی که دچار حادثه شده‌اند را شاهد هستیم. این مستند نهم فروردین ۹۵ ساعت 20پخش خواهد شد.

 «موج سواران طوفان Storm Surfers» کارگردان: الینور کاکس تهیه‌کننده: کریستوفر نلیوس سال تولید: ۲۰۱۵ زمان: ۹۵ دقیقه در سال ۲۰۱۱ چند موج سوار حرفه‌ای به نام‌های راس کلارکس و تام کارول به انجام ماموریتی مامور می‌شوند و قرار می‌شود این تیم در جایی به موج سواری بپردازد که تا به حال هیچ موج سواری را به خود ندیده باشد. مکانی در استرالیا که طول موج‌هایش به ۷۸۵ متر می‌رسد. در طول این فیلم نحوه آماده سازی این ورزشکاران از ۴ ماه قبل تا روز موعود می‌بینیم. همچنین مصاحبه‌هایی را در طول فیلم از ورزشکاران و عوامل این اتفاق شاهد هستیم. این مستند دهم فروردین ۹۵ ساعت 20 پخش خواهد شد.

 «انقلاب تک چرخ هاRevolution One: A story of off road unicycling» کارگردان:‌ دان هیتون تهیه‌کننده: سوکو سال تولید: ۲۰۱۰ زمان: ۵۳ دقیقه مستندی که در آن نگاه خاصی به ورزشی شده است که در میان مردم کمتر شناخته شده است. ورزشی به نام سواری بر روی یک تک‌چرخ. این مستند تاریخچه ۳۰ ساله این ورزش را مرور می‌کند و با پایه گذاران و پیشکسوتان این رشته زیبای ورزشی مصاحبه‌هایی را انجام می‌دهد. ورزشکاران در طول این مستند از لذت‌ها و تجربیاتی که در این ورزش کسب کردهاند صحبت می‌کنند. این مستند یازدهم فروردین ۱۳۹۵ ساعت 20 پخش خواهد شد.

 «این است اسنوکایت This is Snowkite» کارگردان: فرد کانتات تهیه کننده: کریترز فیلم سال تولید: ۲۰۱۲ زمان: ۵۹ دقیقه این روز‌ها اکثر مستندهای ورزشی موضوعاتی را دنبال می‌کنند که مربوط به ورزش‌های جدید و نوظهور است. «این است اسنوکایت» نیز با انتخاب موضوعی بکر و جدید از این قاعده مستثنی نیست. این ورزش که ترکیبی است از اسکی و چتربازی، می‌تواند موضوع جالبی برای پرداخت یک مستند باشد. چند ورزشکار حرفه‌ای در این رشته به ارتفاعات کشور سوئیس رفته و در آنجا به هنرنمایی می‌پردازند. این ورزشکاران ازکشورهای مختلفی به این مکان آمده‌اند و مصاحبه‌هایی که در مورد این ورزش با آن‌ها می‌شود دیدنی و شنیدنی ست. این مستند دوازدهم فروردین ۱۳۹۵ پخش خواهد شد.

 «پخش زنده مسابقات» شبکه ورزش در تلاش خواهد بود تا در ایام نوروز مسابقات زنده ورزشی همچون لیگ‌های فوتبال و فوتبال‌های روزانه را به‌صورت ازنده پوشش دهد.

کد خبر : ۳۵۴۳۱۹