خبرگزاری کار ایران

معرفی شورای سیاستگذاری همایش «کودکان، سینما، اچ آی وی، ایدز»

همایش "کودکان، سینما، اچ آی وی، ایدز" سه‌شنبه ۱۱ اسفند ساعت ۱۷ در خانه سینما برگزار می‌شود.

 به گزارش ایلنا، فرزاد توحیدی (دبیر و عضو شورای سیاستگذاری این همایش) با اشاره به اهداف این همایش گفت: دلیل اصلی برگزاری همایش کودکان، سینما، اچ آی وی و ایدز از آن رو است که سینماگران، آگاهانه به این مسئله و عوارض اجتماعی آن بپردازند. نمونه‌های مختلفی در سینمای ایران، چه مستند و چه داستانی به این موضوع پرداخته‌اند که کمیاب‌اند، و متاسفانه بسیاری از آن‌ها با نگاه و برداشت نادرست به اچ آی وی و ایدز نگاه کرده‌اند.

 وی ادامه داد: انتقال اچ آی وی از مادر به کودک یکی از سه راه انتقال این ویروس است. ویروسی که به سندرم ایدز منجر می‌شود این سندرم درمان قطعی ندارد و تا پایان عمر باید با آن سر کرد، همچون بسیاری بیماری‌های دیگر که چنین‌اند. آمار کودکانی این چنین متاسفانه رو به افزایش است این کودکان و این مسئله اجتماعی، نیازمند توجه بیشتر رسانه‌ای است، به دو دلیل نخست نیاز آن‌ها به توجه ویژه و دوم آگاهی بخشی در این زمینه در جامعه، کشورهای جهان متعهد شده‌اند که سال ۲۰۳۰، سال پایان اپیدمی ایدز باشد این تعهد فرا‌تر از تعهدی دولتی، تعهدی است اجتماعی که هر کسی به سهم خود باید در این راه بکوشد.

 توحیدی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موانع بر سر واکنش منطقه‌ای و جهانی علیه ایدز، انگ و تبعیض نسبت به افرادی است که با اچ آی وی زندگی می‌کنند. انگ نه تنها مانع مهمی در برابر اقدام عمومی است، بلکه یکی از دلایل اصلی است که باعث می‌شود بسیاری از افراد اچ آی وی مثبت از حقوق فردی و اجتماعی خود محروم بمانند، آن‌ها مراجعه به پزشک و مراکز درمانی جهت معاینه و درمان را به دلیل ترس از مورد انگ قرار گرفتن پشت گوش می‌اندازند. انگ، ایدز را تبدیل به قاتل پنهان کرده، از آن‌رو که مردم به دلیل ترس از بی‌آبرویی اجتماعی درباره آن صحبت نمی‌کنند و به آسانی پیشگیری‌های موجود درباره آن را به کار نمی‌گیرند در ایران آمار، خوش‌بینانه، حکایت از این دارد که هنوز ۷۰ درصد افراد اچ آی وی مثبت، شناسایی نشده‌اند. انگ دلیل عمده‌ای است بر اینکه همه‌گیری ایدز هنوز موجب نابودی جوامع در سراسر جهان می‌شود.

 توحیدی تاکید کرد: این همایش توسط انجمن مستند سازان سینمای ایران و با همکاری خانه سینما، انجمن روابط عمومی ایران، انجمن مردم نهاد اهسا، برگزار می‌شود امیدواریم برگزاری این همایش موجب توجه بیشتر فیلمنامه نویسان، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان به این موضوع به خصوص از زاویه پرداختن به مسائل کودکانی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند شود و فیلم‌های بیشتری در این بخش ساخته شود.

 وی افزود: غلامرضا کاظمی دینان رئیس شورای سیاستگذاری است و عباس کیارستمی، پوران درخشنده، مهتاب کرامتی، مونا زاهد، مینومحرز، طاهره بهرامی، فرزاد توحیدی از اعضای شورای سیاستگذاری هستند.

توحیدی ادامه داد: اولین همایش «کودکان، سینما، اچ آی وی، ایدز» روز سه شنبه ۱۱ اسفند ساعت ۱۷ در خانه سینما برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۵۰۹۷۳