خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد مطرح کرد؛

کتاب سال به درختی پربار بدل شده است

مراسم معرفی برگزیده‌گان سی و سومین جایزه کتاب سال ایران و بیست و سومین جایزه جهانی کتاب سال؛ عصر امروز یکشنبه، 18 بهمن‌ماه با حضور رئیس‌جمهور در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش کتاب سال را درختی پربار خواند و گفت: این همایش بعد از سی‌و‌سه سال به درخت پربار و تنومندی مبدل گشته که به دور از هیاهوها و حواشی دیگر رویدادهای فرهنگی - هنری به معرفی آثار برگزیده در حوزه کتاب می‌پردازد. جایزه جهانی کتاب سال نیز بعد از بیست‌و‌سه دوره به جایگاهی معتبر در میان ناشران و مولفان کشورهای مختلف دست یافته است.

علی جنتی سپس با اشاره به نقطه ضعف افزایش کمیت نسبت به کیفیت در نشر ایران بیان کرد: یکی از نقطه‌ضعف‌های صنعت نشر کشور افزایش کمیت در عین کاهش کیفیت است. جایزه کتاب سال نیز مرجع خوبی برای اثبات این مشکل و معرفی آثار برگزیده به مخاطبان کتابخوان به شمار می‌آید.

وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که به برکت انقلاب اسلامی کلیه فعالیت‌های فرهنگی و  هنری کشور از رشد قابل قبولی برخوردار شده و در حوزه کتاب نیز از تعداد عناوین قابل قبولی اطلاع داریم. براساس آمار از ابتدای انقلاب اسلامی تا اواسط امسال بیش از یک میلیون عنوان کتاب در کشور منتشر شده در دولت تدبیر و امید نیز به‌رغم همه صحبت‌ها و حواشی‌ تعداد عناوین کتاب نمره قابل قبولی می‌گیرد و رشد خوبی داشته است؛ البته شمارگان کتاب همچنان روبه کاهش هستند که نشاندهنده یک مشکل اصلی در صنعت نشر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به مشکلات موجود در حوزه توزیع و عرضه کتاب اشاره کرد و گفت: توزیع‌کنندگان وفروشندگان کتاب هم مشکلات خاص خود را دارند، حتی بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها به دلایل مالی و اقتصادی نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند؛ به همین دلایل بود که امسال یارانه مصرف کننده را از سایر حوزه‌ها به سمت کتابفروشی‌ها سوق دادیم و با طرحی مثل طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» که از هفته کتاب شروع شده و در دهه فجر هم ادامه دارد، در کنار طرح‌های قدردانی از ترویج کتاب‌خوانی سعی در حل این مشکل داشتیم.

جنتی فعال‌سازی حوزه اقتصاد فرهنگ را یکی از مهمترین اهداف دولت برشمرد و تصریح کرد: فعال‌سازی حوزه اقتصاد فرهنگ و تشویق بخش‌خصوصی به سرمایه‌گذاری در این زمینه در کنار واگذاری بسیاری از امور به صنوف مردمی و اتحادیه‌ها از جمله کارهایی است که برای این مهم انجام داده‌ایم. درحال حاضر پنج استان کشور امکان صدور مجوز برای کتاب‌ها را دارند و این یعنی تسهیل فرآیند چاپ و نشر و دغدغه ناشران و مولفان.

وی ادامه داد: راه‌اندازی سامانه اهل قلم نیز باعث شد علاوه بر جمع آوری اطلاعات آماری مناسب مسائل بیمه و حقوق مولفان را تحت پیگیری مناسب قرار دهیم.

او در توضیح اقدامات وزارت‌خانه تحت مسئولیتش برای ترویج کتاب وکتابخوانی بیان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه و استفاده از ظرفیت فکری جامعه از دیگر دغدغه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ در همین راستا با برگزاری جنشواره‌های روستاهای دوستدار کتاب، پایتخت کتاب ایران و مراسم قدردانی از مروجان کتاب‌خوانی سعی در پررنگ کردن عادت مطالعه در کشور داشته‌ایم. در این مسیر از ظرفیت آثار مجازی نیز غافل نبوده‌ایم و جنشواره‌ کتاب‌های مجازی رادر هفته کتاب برگزار کردیم.

جنتی بار دیگر به بحث افت کیفیت آثار اشاره کرد و یادآور شد: یک نگاه آماری به تعداد کتاب‌های برگزیده «کتاب سال» و عناوین چاپ اولی سال گذشته نشان می‌دهد حجم قابل قبولی از کتاب‌ها نتوانستند امتیاز محتوایی و معنوی مورد نیاز برای جایزه کتاب سال را به دست آورند. همکاران ما در معاونت فرهنگی نیز برای بررسی این مهم اهتمام جدی دارند و امیدواریم شاهد رشد کتاب‌های فاخر بیشتری باشیم.

محسن جوادی: پژوهشگر برتر سال معرفی می‌شود

محسن جوادی، دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال در ابتدای این نشست گفت: وظیفه و هدف کتاب صرفا انتقال دانش و اندیشه از نسلی به نسل دیگر نیست و در واقع کتاب نشانه و نمادی است از جادوی قلم در همین راستا حدیثی نیز وجود دارد  که تاکید می‌کند با نوشتن نظم دانش و آگاهی جهان حفظ می‌شود.

او ادامه داد: اینکه معجزه آخرین دین الهی کتاب است قطعا نمی‌تواند تصادفی باشد؛ رئیس‌جمهوری سال گذشته و در جریان مراسم تقدیر به درستی یادآور شد که برای رشد و توسعه بهتر فرهنگ کتاب‌خوانی باید نقد کتاب نیز وجود داشته باشد. اندیشه تنها از طریق نقد بارور می‌شود و به نوعی مشارکت دیگران در تولید مولف بشمار می‌آید؛ بر همین اساس است که موسسه خانه کتاب در قالب 12 اصل‌نامه امکان تکثیر و چاپ نقد کتاب را فراهم کرده است.

او سپس به ارائه آمار از روند ارزیابی و انتخاب آثار برگزیده پرداخت و گفت: از طریق فراخوان الکترونیکی برای بخش داخلی از 6 هزار ناشر، مولف و داوران سال گذشته دعوت کردیم که نهایتا بیش از 5 هزار و 300 اثر از طریق وبسایت جایزه به دبیرخانه رسید. بیشتر این آثار در حوزه‌های فلسفه، روانشناسی ودین بوده‌اند. بعد از ارزیابی نیز 224 کتاب به مرحله دوم و نهایی راه یافتند و باید تاکید کرد که داوری تماما به روش الکترونیکی برگزار شد.

جوادی سپس در توضیح آمار بخش جایزه جهانی کتاب سال اظهار داشت: نزدیک به دو هزار اثر رسیده به بیست‌وسومین جایزه جهانی کتاب سال 252 اثر بعد از داوری به مرحله دوم رسید. بیشتر این آثار در دو حوزه ایران شناسی و اسلام‌شناسی با زیرشاخه‌های مختلف بودند و بعد از ارزیابی با کمک 90 داور داخلی و خارجی که تنوع زبانی آثار را پوشش می‌دادند نهایتا 9 اثر به عنوان اثر برگزیده از کشورهای مختلفی مثل ایتالیا، فرانسه، آلمان، آمریکا و انگلیس انتخاب شدند.

دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال درباره چهره برگزیده امسال نیز گفت: امسال یک چهره برگزیده تحت عنوان پژوهشگر برتر سال نیز معرفی می‌شود که انتخاب ایشان با در نظر گرفتن مجموعه کارهای پژوهشی تحقیقی صورت گرفته است.

کد خبر : ۳۴۵۰۱۷