خبرگزاری کار ایران

بازیگر نقش "احمد متوسلیان" در گفتگو با ایلنا:

متفاوت‌ترین فیلم دفاع مقدس/"ایستاده در غبار" صف‌کشی‌ها را کنار می‌زند

هادی حجازی‌فر معتقد است؛ جامعه امروز ایران نیازمند سینمایی است که دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی حجازی‌فر (بازیگر نقش احمد متوسلیان) که بیشتر به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر شناخته می‌شود؛ درباره تجربه همکاری با محمدحسین مهدویان در فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» و ایفای نقش «احمد متوسلیان»، توضیح داد: از ابتدا تلاش گروه به این نکته معطوف بود که فضایی کاملا رئال بسازد؛ به‌گونه‌ای که تماشاگر متوجه نشود این فیلم بازیگر، فیلمبردار و کارگردان دارد. مثلا در سکانس‌های مرتبط با جنگ کاملا از ادوات حقیقی در سنگر‌ها استفاده شد تا همان فضا برای تماشاگر تداعی شود. یا در بخش‌هایی که به آزادسازی «دزلی» و «پاوه» ارتباط داشت؛ ما واقعا به همان منطقه سفر کردیم.

بازیگر نقش «احمد متوسلیان» گفت: ایفای این نقش دشواری‌های زیادی داشت به‌ویژه که باید همه چیز از طریق زبان بدن انتقال پیدا می‌کرد. واقعا دستم بسته بود؛ چون باید خودم را با صدای به‌جا مانده از احمد متوسلیان در گفتگوهای بیسیم منطبق می‌کردم.

او افزود: 90 دقیقه از 120 دقیقه فیلم در برابر دوربین قرار داشتم و باید طوری بازی می‌کردم که تماشاگر خسته نشود؛ حتی تعداد پلک زدن‌هایم کنترل شده بود.

p19

الگوی سینمایی دراختیار نداشتم

حجازی‌فر در پاسخ به این پرسش که برای شناخت بیشتر از شخصیت اصلی فیلم چه اسنادی در اختیار داشت؟ گفت: تصاویر چندانی از احمد متوسلیان موجود نیست اما از این فرمانده عکس‌های زیادی در موقعیت‌های گوناگون پشت جبهه و هنگام عملیات تماشا کردم و با هم‌رزمان و آشنایان او نیز گفتگوهای زیادی انجام شد. تمام اینها درنهایت دریافتی از شخصیت‌ به همراه داشت و تلاش من هم در این جهت بود که حس هم‌ذات‌‌پنداری مخاطب در طول فیلم لطمه نبیند.

این هنرمند بیان کرد: از طرفی، الگوی سینمایی چندانی برای این کار دراختیارم نبود، چون برای نخستین‌بار یک قهرمان دوران دفاع مقدس با صدای اصلی خودش و ایفای نقش شخصی دیگر روی پرده جان می‌گرفت. به همین دلیل مستندهای زیادی از دوران جنگ دیدم. به‌ویژه آن گروه از مستندهایی که تصویربردار بدون آنکه سوژه متوجه باشد مشغول فیلمبرداری است. به این ترتیب مرجع کاملی از رفتارها و کنش‌های انسانی در اختیارم قرار گرفت.

او ادامه داد: پیش از این فیلم شناخت چندانی از احمد متوسلیان نداشتم و تحقیقات کمک زیادی به من کرد. البته با فضای جنگ و جبهه غریبه نبودم، چون دو نفر از اعضای خانواده ما نیز از شهدای هشت‌سال جنگ هستند اما شناختی که از این فرمانده بدست آوردم؛ تجربه بسیار جالبی بود.

قیام هم‌رزمان فرمانده پیش پای بازیگر «ایستاده در غبار»

بازیگر فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به بیان خاطره‌هایی از حضور در مناطق گوناگون و آشنایی با هم‌رزمان فرمانده دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: برای آشنایی بیشتر با نقش از صبح گریم داشتم؛ به همین دلیل در دیدارهای میان گروه و هم‌رزمان احمد متوسلیان با گریم ظاهر می‌شدم. نکته جالب اینجا بود که وقتی به اتاق وارد می‌شدم تمام دوستان قدیمی احمد متوسلیان به احترام او از صندلی بلند می‌شدند. یا وقتی سیگار می‌کشیدم ناراحت می‌شدند!.

53058160_49915348bcbef

سینمایی که دل‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند

او افزود: در مریوان وقتی به خانه‌های هم‌میهنان کرد سنی مذهب سر می‌زدیم همه از ما استقبال می‌کردند و بعضی هم قاب عکسی از احمد متوسلیان در منزل داشتند. این تجربه‌های متفاوت شاید برای بازیگران زیادی اتفاق نیفتد و من  بابت دریافت چنین تجربیاتی خوشحالم.

هادی حجازی‌فر خاطرنشان کرد: در زمانه‌ای به‌سر می‌بریم که اتفاق‌های سیاسی، اجتماعی و حتی ورزشی منجر به صف‌کشی گروهی دربرابر گروه دیگر می‌شود. فیلم ما ادای دین به یک قهرمان دوران دفاع مقدس و البته ادای دینی به خودِ سینماست؛ سینمایی که دل‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند. فیلم «ایستاده در غبار» همه را به احترام یک نفر کنار یکدیگر می‌نشاند و فضایی متفاوت را به نمایش می‌گذارد. جامعه امروز ما به شدت نیازمند سینمایی است که دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کند.

ثبت تصویری محل آشتی احمد متوسلیان و شهید وزوایی

این بازیگر و کارگردان تئاتر حضور عوامل در لوکیشن‌های اصلی مثل «پادگان پاوه» و مناطق مرزی کردستان را در نتیجه نهایی موثر دانست و گفت: گروهی عنوان می‌کردند نیاز نبود اینقدر سخت فیلم بسازیم؛ ولی به‌نظرم اگر کارگردان چنین تصمیمی نمی‌گرفت نتیجه هم چندان به دل تماشاگر نمی‌نشست. به اضافه اینکه ما مناطق و فضاها را ثبت کرده‌ایم که برای آینده ارزش زیادی دارد. مثل محل آشتی احمد متوسلیان و شهید وزوایی که دقیقا در محل «پادگان دوکوهه» فیلمبرداری شد.

حجازی‌فر در انتها بار دیگر به استقبال مخاطبان از کار اشاره کرد و گفت: یکی از ارکان‌ اصلی به نتیجه رسیدن تلاش عوامل در چنین آثاری از خودگذشتگی است و این ویژگی باید در بازیگری هم نمود پیدا می‌کرد. از این همکاری بسیار راضی هستم و با توجه به بازخوردهای دریافتی از تماشاگران و اهالی رسانه، فکر می‌کنم این فیلم تاثیرگذار بود.

ایستاده در غبار

«ایستاده در غبار» اولین فیلم سینمایی محمدحسین مهدویان و از معدود فیلم‌های دفاع مقدس امسال است که برای حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آماده شده است. این فیلم به لحاظ ساختار یکی از متفاوت‌ترین تولیدات سینمای ایران است چراکه در آن از صدای بسیاری از شهیدان که از زمان جنگ به‌جا مانده استفاده شده است. بازیگران این فیلم طی فراخوانی در فضای مجازی انتخاب شدند. هادی حجازی‌فر در نقش احمد متوسلیان ایفاگر نقش اصلی فیلم است.

کد خبر : ۳۴۴۳۸۰