خبرگزاری کار ایران

ابهامات واگذاری بلیت فروشی جشنواره موسیقی فجر؛

انتخاب سایتی که از مناقصه حذف شده بود/ ققنوس از کجا پیشنهاد شد؟

یک سایت با پیشنهاد حضور شرکت ایرانسل به عنوان اسپانسر جشنواره، سه میلیارد و نیم بیلبورد تبلیغاتی و دریافت 4 درصد از فروش بلیت‌ها به عنوان کارمزد؛ پیشنهادی به جشنواره داد. اما در نهایت سایت ققنوس با پیشنهادی کمتر در حالی که به طور کلی از شبه مناقصه حذف شده بود؛ به عنوان سایت بلیت فروشی معرفی شد

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ 18 آذر ماه؛ جلسه‌ای در دبیرخانه جشنواره موسیقی در تالار وحدت برگزار شد. مهمانان این جلسه به دعوت رسمی حمیدرضا نوربخش (رییس جشنواره موسیقی فجر)، فعالان حوزه فروش بلیت آنلاین گرد هم آمدند. در این نشست؛ مسائل مرتبط با بلیت‌فروشی دوره‌های قبلی جشنواره بررسی شد و نتیجه آن حذف گزینه‌هایی بود که در ساختار جدید جشنواره کاربرد نداشتند.

در تاریخ 26 آذرماه 94؛  جلسه‌ای دیگر با حضور رییس جشنواره و این‌بار با تعداد کمتری از نمایندگان سایت فروش اینترنتی برگزار شد و در آن؛ پیرامون چگونگی فروش بلیت جشنواره موسیقی فجر بحث و تبادل‌نظر شد. در این جلسه یکی از گزینه‌ها، فروش همزمان چند سایت بود. این اولین بار بود که برای فروش بلیت چنین جلساتی برگزار می‌شد و در آن زمان به‌نظر می‌رسید مسئولان جشنواره قصد دارند بلیت‌فروشی را در اختیار سایتی که بهترین پیشنهاد را دارد؛ قرار دهند.

البته در کنار این جلسات گروهی؛ جلسات جداگانه‌ای هم برگزار شده است. در میان سایت‌های دور نهایی جلسات؛ یک سایت با معرفی شرکت ایرانسل به عنوان اسپانسر جشنواره، دو میلیارد و نیم بیلبورد تبلیغاتی و دریافت 4 درصد از فروش بلیت‌ها به عنوان کارمزد؛ پیشنهادی قابل توجه ارائه داد و باعث شده حمیدرضا نوربخش و تهمورس پورناظری در همین‌باره جلسه‌ای در شرکت ایرانسل برگزار کرده و درباره شرایط اسپانسرینگ ایرانسل صحبت کنند. حضور تهمورس پورناظری در این جلسه به‌عنوان مشاور حمیدرضا نوربخش نیز خود قابل توجه است.

ایرانسل برای اسپانسرینگ جشنواره حاضر به تبلیغ در قالب نصب بیلبورد و استرابورد، تبلیغات داخل مترو، ارسال پیامک‌های گروهی و بسیاری موارد دیگر بود. علاوه بر اینکه سایت مذکور بسیاری پیشنهادات دیگر در زمینه فروش بلیت، تبلیغات و ارائه خدمات داشته است. این سایت همچنین تضمین کرده بود تسویه حساب با رئیس جشنواره تا 48 ساعت بعد از اتمام آخرین برنامه انجام می‌شود.

اما مهدی افضلی (مدیر موسسه‌ی توسعه‌ی هنرهای معاصر) چندی پیش در گفت‌وگوی درباره جشنواره موسیقی فجر گفته: سی و یکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر مستقیما در موسسه اجرا می‌شود. در این دوره نوآوری در بحث سیاست‌های کلان وزارت ارشاد تحت عنوان برون‌سپاری پیش‌بینی و قرار شد، جشنواره به شرکت‌های خصوصی واگذار شود. امسال این شیوه امتحان خواهد شد. یک شرکت خصوصی بخش‌هایی از اجرا را برعهده می‌گیرد که به غیر از موضوع فروش است.

او با بیان اینکه فروش به‌صورت مستقل در شبه‌مناقصه‌ برگزار شده؛ بیان کرده: از بین سامانه‌های فروش «ققنوس» بهترین پیشنهاد را داد. در مذاکرات اولیه قرار بود، موضوع فروش بلیت را نیز شرکت مشارکت‌کننده برعهده بگیرد که به علت شبهه‌ناک بودن؛ موضوع فروش بلیت به شرکت‌های مربوط واگذار شد.

او اضافه کرده: این شرکت فعالیت‌های اجرایی را انجام می‌دهد. شرکت به ازای دریافت 4 درصد از فروش، یک و نیم میلیارد تومان بیلبورد تبلیغاتی در اختیار جشنواره قرار می‌دهد و همچنین 30 درصد از مبلغ پیش‌بینی برای فروش را قبل از فروش تضمین و پرداخت می‌کند.

افضلی در پایان عنوان کرده: پیش‌بینی می‌کنیم از محل بلیت‌فروشی جشنواره‌ی موسیقی فجر دو میلیارد تومان کسب شود که این رقم در سال قبل یک میلیارد و 300 میلیون تومان بود. بودجه‌ی اختصاصی هم یک میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که بودجه‌ی سال گذشته یک میلیارد و 100 میلیون تومان بود.

با توجه به اینکه پیشنهادهای یکی از سایت‌های فروش اینترنتی بلیت در مقایسه با پیشنهادهایی که از سوی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر ذکر شده بسیار فراتر است؛ این سوال پیش می‌آید که چرا نهایتا این موارد درنظر گرفته نشده است؟ پارامترهای انتخاب سایت ذکر شده از سوی مسئولین سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر چه بوده است؟ علاوه بر این که سایت ققنوس اصلا از جلسه دوم در جلسات حضور نداشته و به‌طور کلی از شبه مناقصه حذف شده است. چه عواملی و اتفاقای باعث شدند که این سایت به یکباره فروش بلیت را برعهده بگیرد؟

آیا برون‌سپاری جشنواره موسیقی فجر در تمام ابعاد قرار است به این شکل انجام شود؟ آیا این سیاست‌گذاری جدید؛ موقعیتی‌ست تا برخی شرکت‌های خاص با روابط خاص به درون سیستم جشنواره راه پیدا کنند و درواقع جشنواره‌ای کاملا دولتی با ظاهری خصوصی داشته باشیم؟ هدایت و بررسی این مسائل برعهده چه کسی‌ست؟ آیا برنامه ارائه شده سایت ققنوس برای جشنواره موسیقی فجر منتشر می‌شود تا ابهامات موجود برطرف شود؟

کد خبر : ۳۳۷۱۱۰