خبرگزاری کار ایران

نقش جنگ در سینمای غیرجنگی ایران در یک کتاب

یاسمن خلیلی اولین رمان خود با نام «یادت نرود که...» را منتشر کرد.

یاسمن خلیلی(نویسنده) در اشاره به داستان بلند «یادت نرود که...» که به تازگی توسط نشر چشمه منتشر شده است، گفت: این داستان را می‌توان در رده‌ی ادبیات عاشقانه طبقه‌بندی کرد. «یادت نرود که...» ابتدا یک طرح فیلمنامه بود که در کلاس مبانی فیلمنامه‌نویسی نوشتم.

او با اشاره به اینکه نگارش این این داستان چیزی نزدیک به یک سال و نیم طول کشید، بیان کرد: این کتاب، در دولت قبل دوبار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رد شد. آن‌ها دلیلی برای رد کتاب نداشتند و فقط می‌گفتند که مغایر با قوانین است و بدون هیچ اصلاحیه‌ای آن را رد می‌کردند ولی خوشبختانه در دولت جدید، بدون هیچ اصلاحیه‌ای منتشر شد.

این نویسنده در رابطه با ماجرای داستان گفت: داستان درباره‌ی مرد میانسالی است که بعد از پانزده سال به ایران برمی‌گردد و به دنبال واکاوی گذشته است که مهمترین آن، زنی به اسم فروغ است. در ادامه‌ی داستان شخصیت‌های گذشته برمی‌گردند و پازلِ شخصیتی کامل می‌شود.

خلیلی با اشاره به اینکه فروش رمان تاکنون خیلی خوب بوده و نزدیک به چاپ دوم است، بیان کرد: من در عرصه‌ی سینما نقد می‌نوشتم و این اولین کارِ  من در حوزه‌ی ادبیات است. معمولاً هر نویسنده‌ای از کار اولش راضی نیست.

وی افزود: فکر می‌کنم این روزها مد شده که نویسندگان بیشتر با فرم داستان بازی می‌کنند. کتابخوان حرفه‌ای بیشتر علاقه‌ دارد که با داستانی ارزشمند روبه رو شود. من در این کار سعی کردم بیشتر از بازی‌های فرمی، به اصل داستان بپردازم. برخی نویسندگان ابا دارند از اینکه کارشان حجیم شود، اما من بدون هیچ ترسی سعی کردم توصیفات را در کتاب کامل کنم.

خلیلی درباره‌ی کار جدید خود گفت: به تازگی یک کتاب سینمایی نوشتم با نام «نقش جنگ در سینمای غیرجنگی ایران» که به زودی منتشر می‌شود.

او همچنین از نگارش یک رمان دیگر خبر داد و بیان کرد: فضای این رمان بسیار نزدیک به «یادت نرود که...» است، اما حجمش کمتر از آن است و فکر می‌کنم تا دی ماه منتشر شود.

کد خبر : ۳۳۵۷۷۰