خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر ارشاد در کتابگردی خود سراغ نشر مرکز رفت

asdasd
کد خبر : ۳۳۴۷۶۸

چهارمین دیدار صمیمانه معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اهالی کتاب و نشر در کتابفروشی نشر مرکز و با حضور محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس صالحی در ابتدای این نشست درباره موضع ارشاد در قبال محل نمایشگاه گفت: طبق گفت‌وگو آقای صلاحی (مدیر معاونت فرهنگی شهرداری پروژه باغ کتاب) به نشر شهر واگذار شده و گویا شهرداری تمایلی به برگزاری نمایشگاه کتاب در این محل ندارد البته هنوز نامه رسمی آقای قالیباف به وزارت ارشاد ارسال نشده است. بعد از دریافت نامه رسمی مبنی بر عدم امکان برگزاری نمایشگاه در باغ کتاب، وزارت ارشاد نیز پاسخ رسمی می‌دهد.

صالحی ادامه داد: طبعا چون بحث نمایشگاه باتوجه به واگذاری بسیاری از امور به تشکل‌های نشر باید با مشورت و تعامل با آنها حل شود و وزارت ارشاد نیز قطعا با همفکری با تشکل‌های نشر و دریافت و نظر و خواسته آنها طی پاسخ مشترک دیدگاه خود را در این زمینه اعلام می‌کنند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به این سوال که وزارتخانه مطبوعش برای ساماندهی پخش و توزیع کتاب در شهرستان‌ها چه برنامه‌ای دارد، گفت: به صورت کلی در ارتباط با توسعه ویترین‌های کتاب چند اقدام موردنظر وزارت ارشاد است که برخی از آنها آغاز شده و برخی هم در حال برنامه‌ریزی‌های نهایی هستند.

وی گفت: از جمله این اقدامات که برای توسعه ویترین کتاب درنظر گرفته شده طرح کتابفروشی به وسعت ایران است که مرحله دوم آن به زودی اجرایی می‌شود. بحث دیگر نیز تقویت و تجهیز کتابفروشی‌های موجود با اعطای تسهیلات و وام خواهد بود همچنین حمایت از تاسیس فروشگاه و کتابفروشی‌ها  از طریق پرداخت وام و تسهیلات.

او اضافه کرد: علاوه بر این‌ها در حوزه سایر مجتمع‌هایی که کاربری فرهنگی داشته و به کمک حوزه نشر و  عرضه کتاب می‌آیند نیز اقداماتی انجام می‌دهیم. تسهیلات حمایتی همچون تعرفه‌ها و بیمه‌ها نیز در حال پیگیری هستند و امیدواریم بتوانیم با کمک گرفتن از مجموعه‌هایی که در این حوزه صاحب قانون هستند، کمکی به کتاب و کتابخوانی باشیم.

صالحی در پاسخ به این سوال که علیرغم همه مخالفت‌های وزارت ارشاد بحث افزایش تعرفه کاغذ وارداتی همچنان در جریان است و ارشاد در این زمینه چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟ گفت: خوشبختانه تا بحال با همکاری نمایندگان و وزارت ارشاد و تشکل‌های صنفی چاپ و نشر بحث افزایش تعرفه کاغذ به صورت مکتوب نگه داشته شده و موضع وزارت ارشاد در این زمینه همچنان همان موضع قبل و مخالفت با افزایش تعرفه است.

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد درباره انتقاد از بالا بودن زمان پاسخگویی برای دریافت مجوز اظهار داشت: به طور ماهانه گزارش‌های اداره کتاب برای معاونت فرهنگی ارسال می‌شود و این گزارش‌ها هم از نظر تعداد و هم از نظر نوع مجوز (مجوز کامل، مجوز مشروط یا عدم مجوز) همان چیزی را تایید می‌کند که مدیر دفتر توسعه کتابخوانی اعلام کرده است.

وی یادآور شد: متوسط زمان پاسخ به درخواست مجوز کمتر از یک ماه است که البته گاهی مواردی مانند اصلاحیه یا مجوز مشروط که نیاز به همکاری و تعامل ناشر ومولف دارد؛ این پروسه را کمی طولانی‌تر می‌کند. بررسی اولیه‌ای که اداره کتاب برای اعلام پاسخ به ناشر در نظر دارد همین یک هفته و نهایتا زیر یکماه است که در حال حاضر محقق می‌شود. مواردی که بیش از این مورد طول می‌کشند بسیار محدود هستند.

کتابفروشی‌گردی صالحی هفته آینده در کتابفروشی فرهنگ معاصر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز