خبرگزاری کار ایران

خوانندگی علی شیرازی در مستند فرخی یزدی

علی شیرازی (آوازخوان، منتقد سینما و پژوهشگر موسیقی) با حضور در استودیو می‌نور، قطعه‌های ضربی و آوازی فیلم مستند فرخی یزدی به کارگردانی هومن ظریف را اجرا کرد.

به گزارش ایلنا؛ این آواز‌ها و ضربی‌خوانی‌ها بر اساس سروده‌های زنده‌یاد فرخی یزدی ساخته و ضبط شده‌اند تا در در طول فواصل فیلم و به فراخور صحنه‌ها و پیشبرد زندگی این شاعر از آن‌ها استفاده شود.

البته هشت قطعه آوازی و ضربی شیرازی متفاوت با موسیقی تیتراژ ابتدایی فیلم است که قبلاً آن را گروه موسیقی خورشید سیاه به طور جداگانه اجرا کرده است. شیرازی و ظریف پیش‌تر در مستند نغمه‌سرای کودکان هم با یکدیگر همکاری کرده بودند. در فیلم قبلی نیز که به زندگی عباس یمینی شریف می‌پردازد؛ شیرازی ضمن بازی در نقش داود، خوانندگی شعری از فرخی یزدی را که در زمان کودکی یمینی شریف در باغ خانوادگی آن‌ها ساکن بوده بر عهده داشت.

این خواننده می‌گوید بازیگری برایم مقوله‌ای جدی نیست و آن نقش نیز چون با اجرای آواز در مقابل دوربین همراه بود برایم جذابیت پیدا کرد. شیرازی در سال‌های دور‌تر نیز ضمن همراهی با حسین علیزاده و استادش در آواز یعنی محسن کرامتی، بخشی از آوازهای موسیقی فیلم مستند میراث کهن را اجرا کرد که در قالب آلبومی به نام «از اعصار» منتشر شد.

این آوازخوان همچنین از بهار امسال برنامه ابداعی‌اش «شب آواز ایرانی» را در حوزه هنری برگزار کرد که پس از پنج جلسه از ادامه همکاری با آن کناره گرفت. او مدتی است کار نگارش و تکمیل کتاب «صدای معیار» را در پیش گرفته است که به زندگی و هنر ایرج خواجه امیری می‌پردازد. نام کتاب در واقع برگرفته از مقاله‌ای با عنوان «صدایی با جاذبه‌های سینمایی» به قلم خود شیرازی است که در ماهنامه سینمایی فیلمِ نوروز ۱۳۹۲ درباره‌ این خواننده صاحب سبک چاپ شد و چندی بعد به ‌وسیله‌ «محمدرضا شجریان» در مراسم بزرگداشت ایرج بر سر زبان‌ها افتاد.

کد خبر : ۳۳۳۷۴۳