خبرگزاری کار ایران

گنجینه فیلم کوتاه ایران دهه فجر افتتاح می‌شود

انجمن سینمای جوانان ایران در تلاش است با تهیه و آماده‌سازی گنجینه فیلم کوتاه ایران منبع تحقیقاتی بزرگی را در اختیار جامعه علمی و هنری سینمای ایران قرار دهد.

 به گزارش ایلنا، آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن با اشاره به این موضوع که پروژه آماده‌سازی گنجینه فیلم کوتاه ایران از دو سال پیش کلید خورده است گفت: فاز نخست این پروژه تهیه نسخه دیجیتال از فیلم‌های کوتاه موجود در آرشیو انجمن سینمای جوانان ایران بود. این آرشیو شامل ۱۵۰۰ فیلم کوتاه حرفه‌ای از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران از دهه ۷۰ به بعد، بخش مهمی از گزارش‌های تصویری جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران، جشنواره‌های منطقه‌ای، گزارش‌های متنوع از رویدادهای مختلف انجمن و فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران است که شامل بیش از ۷ هزار قطعه نوار آرشیو شده است.

رصافی در خصوص اهمیت تهیه این آرشیو گفت: در دسترس قرار گرفتن گنجینه غنی از فیلم‌های کوتاه که بخش قابل‌توجهی از سرمایه سینمایی کشور هستند و همین‌طور به وجود آمدن امکان تحقیق و بازخوانی چنین آرشیوهایی امکان بررسی‌های کار‌شناسانه برای برنامه‌ریزی‌های کلان مدیریتی و آموزشی را فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: فرآیند دیجیتال کردن این آرشیو در مراحل نهایی است و علاوه بر این بانک اطلاعاتی جامعی شامل مشخصات کامل فیلم‌ها و گزارش‌های موجود در آرشیو، تصاویر و عکس‌های موجود از فیلم‌ها و اطلاعات مربوط به ژانر و گونه فیلم‌ها نیز آماده شده است که به‌زودی با پیاده شد روی نوار LTO در دسترس محققین و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

رصافی با اشاره به ویژگی نوارهای LTO گفت: در این فرمت می‌توان تصاویر را با بهترین کیفیت موجود و با حجمی کم ذخیره کرد و همچنین هم‌زمان می‌تواند به بانک اطلاعاتی تهیه شده نیز دسترسی کامل داشت و فیلم‌های موجود روی آرشیو LTO را بر اساس بانک اطلاعاتی تهیه شده جستجو و دسته‌بندی کرد.

معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن سینمای جوانان ایران در پایان صحبت‌های خود افزود: البته نگاتیوهای ۸، ۱۶ و ۳۵ میلی‌متری انجمن سینمای جوانان ایران در سال‌های قبل تحویل فیلم‌خانه ملی ایران شده است که امیدواریم به‌زودی با تأمین اعتبار و جذب حمایت‌های لازم از سازمان‌های ذی‌ربط بتوانیم فرآیند دیجیتال کردن این آرشیو غنی را نیز آغاز بکنیم.

کد خبر : ۳۲۸۵۸۴