خبرگزاری کار ایران

جایزه‌ای امیدوار کننده در عرصه طراحی صحنه؛

نشان خسرو خورشیدی رونمایی شد/ مرگ طراحی صحنه نزدیک است

نگار اسکندرفر، پیام فروتن و حسن فتحی با حضور در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر ضمن رونمایی از نشان خسرو خورشیدی در حضور این هنرمند؛‌ اسامی کاندیداهای جایزه طراحی صحنه سال را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نگار اسکندرفر،‌ مدیر موسسه کارنامه در ابتدای این  نشست درباره اهمیت طراحی این جایزه گفت: در یکی دو سال گذشته سالن‌های تئا‌تر ایجاد شده است، شاگردان کارنامه مرا دعوت می‌کنند و به‌طبع به احترام آنها به دیدن اجرا‌هایشان می‌روم. در این میان اغلب می‌بینم ساختمان‌های غیر استاندارد را تبدیل به سالن کرده‌اند، بار‌ها شده احساس می‌کنم ممکن است سقف ساختمان حتی بریزد.

او افزود: سه نمایش در یک سالن با چنین وضعیتی در‌‌ همان سالن با کارگردانان مختلف اجرا می‌رود، در نتیجه کارگردانان ناگریز می‌شوند برای اجرای تئا‌تر طراحی صحنه را حذف یا خلاصه کنند. این اتفاق به شدت وحشتناکی در تئا‌تر است، من فکر می‌کنم وقتی قرار است ۳ نمایش بلافاصله اجرا بروند، طراحی صحنه در این میان گم می‌شود و کسانی باید مقابل این اتفاق را بگیرند

اسکندرفر تصریح کرد: دانشجویان این رشته، کارگردانان تئا‌تر باید در مورد این موضوع واکنش نشان دهند چون ادامه این روند به مرگ رشتهٔ طراحی صحنه منجر می‌شود.

پیام فروتن: سمینار تخصصی طراحی صحنه برگزار می‌شود

پیام فروتن،‌ دبیر علمی سمینار با ابراز خوشحالی از آنچه «قدردانی از زحمات و توان استاد خورشیدی در تئا‌تر ایران» نامید، اظهار کرد: با مسئولان موسسه کارنامه تصمیم گرفتیم هر سال در آذر ماه (مصادف با ماه تولد خسرو خورشیدی) در سه رشته بهترین طراحی صحنه سینما، تئا‌تر و استاد یا پژوهشگر و کسی که به نحوی در طراحی صحنه موثر بوده جایزه‌ای اهدا کنیم.

او ادامه داد: نحوهٔ داوری ما به این صورت بود که فرمی تهیه شد و نظر سنجی بین هنرمندان و دانشجویان تئا‌تر و سینما انجام شد و حدود ۵۰۰ نفر برای نظر سنجی ما فرم دریافت کردند. در نهایت حدود ۱۰۰ نفر به نظر سنجی ما پاسخ دادند.

این مدرس دانشگاه گفت: از امسال به بعد دانشجویان و هنرمندان ما با دید بازتری به سراغ طراحی صحنه می‌روند، چون حتما به سراغشان خواهیم رفت و سوال خواهیم پرسید که در سال گذشته بهترین طراحی صحنه در این سه حیطه چگونه بود؟ قاعدتا در سال اول نمی‌توان خرده گرفت اما امید داریم جشن طراحان صحنه را در آذر ماه برگزار کنیم.

او بیان کرد: هر سال مقارن با این مراسم سمیناری برگزار خواهد شد که با عنوان «سمینار تخصصی طراحی صحنه تئا‌تر و سینما» نام نهاده شده است و طی آن از میان مقالات دریافتی امسال ۶ مقالهٔ علمی – پژوهشی انتخاب شده‌اند که در روز ۲۴ آذر ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر میزگرد‌ها و سمینار تخصصی طراحی صحنه در سالن استاد سمندریان دانشکده هنر‌های نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران بر پا خواهد شد.

فروتن گفت: ۶ سخنران مقالات خود را در این سمینار عرضه خواهند کرد و در میزگرد‌ها موضوعاتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که با عنوان‌های «بررسی مسائل و معضلات حرفه‌ای سینمای ایران»؛ «بررسی مسائل و معضلات حرفه‌ای تئا‌تر ایران» و «معضل و موانع پیش روی آموزش دانشگاهی در شاخهٔ طراحی صحنه» برگزار خواهد شد.

حسن فتحی: نگران آینده طراحی صحنه هستم

حسن فتحی، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما و تلویزیون به اهمیت طراحی جایزه خسرو خورشیدی اشاره کرد و گفت: جایگاه خسرو خورشیدی در دنیای طراحی صحنه سینمای ایران چیزی شبیه جایگاه علی نصیریان در بازیگری و بهرام بیضایی در فیلم سازی است. تمام کارگردانان ایران به‌ویژه آنان که در زمینهٔ تاریخ فیلم‌سازی می‌کنند آرزو دارند با خسرو خورشیدی کار کنند. این مجال برای همه میسر نمی‌شود؛ در نتیجه حضور ایشان در این جلسه و همراهیشان با موسسه مغتنم است.

او افزود: امیدوارم همت این دوستان در موسسه کارنامه بتواند در سال‌های آتی ادامه دار باشد و دولت مستعجل نباشد، و در سال‌های آینده بتوانیم سریال‌ها را به بخش‌های این آکادمی اضافه کرده و به سینما و تئا‌تر بسنده نکنیم. آن هم در روزگاری که سریال در جهان امروز ما جایگاهی هم‌اندازه با سینما و یا مهمتر از سینما پیدا می‌کند.

کارگردان سریال «شب دهم» خاطرنشان کرد: طراحی صحنه در خلق یک اثر دراماتیک چه جایگاهی دارد؟ این سوالی است که قطعا وقتی می‌خواهم به آن پاسخ بدهم دلم می‌گیرد. در نقد‌ها و گفت‌و‌گو‌ها این جایگاه به طور جدی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، شاید البته تنها در ایران باشد که حق مطلب به درستی ادا نمی‌شود.

فتحی اظهار کرد: تلاش شبانه روزی طراحان صحنه و دستیاران صحنه و تلاش شبانه روزیشان برای خلق فضای اثر هنری را می‌بینم و علاوه بر اینکه کارگردان، بازیگر باید خوش بدرخشند و فیلمبردار تصاویر خوب ثبت کند و فیلم از دکوپاژ درستی بهره ببرد؛ خلق این فضا بی‌شک بی‌توجه به طراحی صحنه بی‌معنی می‌شود.

او ادامه داد: شهر تهران اگر طراحی صحنهٔ درستی داشت گرفتار معماری شیزوفرنیک نمی‌شدیم و جایگاه طراحی صحنه و این تفکر در حتی معماری و فضا سازی یک شهر و به طبع فیلم حایز اهمیت است.

کارگردان سینمایی «کیفر» با ابراز نگرانی از آینده طراحی صحنه گفت: دو نکته سینما، تئا‌تر و سریال سازی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اولین مورد مسالهٔ بازیگر است و دوم؛ مسالهٔ طراحی صحنه در نسل بعدی است. من نگران نسل بعدی هستم که نتوانند جانشینانی برای نسل امروز باشد و از حالا باید فکری برای این مهم کرد. همهٔ ما در پیدا کردن راه حل مسئولیم و از تک تک افراد نسل جوان و اصحاب رسانه و هنرمندان و مدیران فرهنگی مملکت می‌خواهم همراه شوند تا این آسیب وارد نشود.

کاندیداهای نخستین دوره جوایز آکادمی طراحی صحنه به شرح زیر اعلام شد:

کاندیدای بهترین طراحی صحنه سینما:

امیر حسین قدسی

امیر اثباتی

ایرج رامین فر

کاندیدای بهترین طراحی صحنه تئا‌تر:

منوچهر شجاع

رضا مهدی‌زاده

شیما میر حمیدی

کاندید بهترین استاد، پژوهشگر در حیطهٔ طراحی صحنه:

پیام فروتن

فریدون علیاری

رضا مهدی‌زاده

مراسم اهدای مدال ۲۸ آذر ماه در سالن شهید آوینی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

پیام فروتن نام خود را برای جلوگیری از ایجاد شائبه از فهرست اعلام شده کنار گذاشت.

کد خبر : ۳۲۶۱۷۱