خبرگزاری کار ایران

رخشان بنی‌اعتماد:

تصور جامعه برای رشد؛ اتصال به رانت است

بنی‌اعتماد گفت: در شرایطی که امکانات جامعه و فرصت‌های شغلی به شکل عادلانه تقسیم نمی‌شود و تصور جامعه برای رشد کردن اتصال به رانت است باید چنین الگوهای کارآفرینی به جوانان نشان داده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ رخشان بنی‌اعتماد در دهمین سال فعالیت بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان که شب گذشته (30 آبان) در موسسه آموزشی منظومه خرد همزمان با رونمایی فیلم مستند کارستان برگزار شد، درباره چرایی شکل‌گیری پروژه کارستان گفت: چیزی نمی‌توانم به مسائلی که در طول جلسه با حضور کار آفرینان که خود نماد کارآفرینی، کمک و تسهیل‌گری هستند؛ مطرح شد، اضافه کنم.

وی با اشاره به سابقه سی ساله آشنایی با فیروزه صابر (رییس بنیاد توسعه کار آفرینی زنان و جوانان) درباره پروژه کارستان؛ گفت: هشت سال قبل فکر ساخت مجموعه‌ای درباره کار آفرینان به ذهنم خطور کرد و هر چه گذشت انگیزه و دلایل این کار برایم پررنگ‌تر و قوی‌تر شد.

بنی‌اعتماد اضافه کرد: در شرایطی که امکانات جامعه و فرصت‌های شغلی به شکل عادلانه تقسیم نمی‌شود و تصور جامعه برای رشد کردن اتصال به رانت است، باید چنین الگوهایی به جوانان نشان داده شود.

وی با اشاره به این مطلب که گرچه این تفکرات همه واقعیت نیست اما بخش مهمی از واقعیت است، گفت: برخلاف ذهنیت جا افتاده میان جوانان که پولدار شدن را به عنوان هدف نهایی برای خود درنظر می‌گیرند؛ باید ارزش و حرمت کار، زحمت و موفقیت که به عنوان یک اصل فراموش شده است؛ احیا شود.

بنی‌اعتماد درباره پروژه کارستان گفت: دو سال قبل به همت آقای میرطهماسب به طور متمرکز کار را شروع کردیم و تاکنون پنج فیلم ساخته شده و در فاز دوم نیز قرار بر این است که 12 فیلم تولید شود.

کارگردان فیلم «قصه‌ها» مخاطب کارستان را همه مردم جامعه معرفی کرد و گفت: این مجموعه به سختی شروع شد اما دلم می‌خواهد از آقای حاج بابا و رسولیان تشکر کنم که کلید این پروژه را زدند و چراغش را روشن کردند.

شهین‌دخت ملاوردی (معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده) نیز در این مراسم گفت: این بنیاد ده سال قبل در زمانی تاسیس شد که با پمپاژ واردات و دلارهای نفتی که کشور به دست آورده بود بخش صنعت و کشاورزی کشور رو به نابودی رفت و خیل عظیمی از نیروهای کار بیکار شده بودند. و زنان و جوانان جمع کثیری از این جمعیت را تشکیل می دادند.

وی با اشاره به سند چشم انداز ٢٠١٤؛ ادامه داد: ما در برنامه ششم توسعه بر آن هستیم که کشور بتواند به رشد اقتصادی ٨ درصد برسد. و از تجارب این بنیاد که با گذشت ده سال از شروع فعالیتش به دوره پختگی رسیده است؛ می‌توانیم در سطح کشور استفاده کنیم.

ملاوردی با بیان این مطلب که اهداف بزرگی وجود دارد و ما در سطح کلان نیازمند تغییر هستیم؛ گفت: اقتصادی مبتنی بر دانش و خلاقیت یا همان اقتصاد دانش بنیان و مجموعه چنین فعالیت‌هایی می‌توانند کمک حال دولت باشد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده؛ با اشاره به اهدافی که دولت برای خود تعریف کرده است؛ افزود: با تغییر رویکرد و و بهره گرفتن از ظرفیت‌هایی که وجود دارد می‌توانیم نهایت استفاده را در این مسیر داشته باشیم.

وی اضافه کرد: توجه به کارویژه‌های نهادهای مدنی؛ می‌تواند برای رسیدن به وضعیت مطلوب کمک کند.

ملاوردی درباره محدودیت‌ها و مقررات‌های مزاحمی که در طول جلسه به عنوان سدهایی برای کارآفرینان مطرح شد؛ گفت: این نهادها؛ می‌توانند به عنوان میانجی میان دولت و ملت این مسائل را شناسایی کنند و به دولت برای حل این مسائل کمک کنند.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده؛ این نهادها را از بعد اجتماعی و فرهنگی نیز مفید دانست و اضافه کرد: چنین بنیادهایی می‌توانند باورهای کلیشه‌ای که در جوانان وجود دارد را تغییر دهند.

ملاوردی؛ بازنگری در هنجارهای اجتماعی و ایجاد انگیزه را نیز از دیگر مسئولیت‌های چنین بنیادی بیان کرد و ادامه داد: به ویژه در شرایط فعلی که دولت مستاصل است و حتی با تزریق نقدینگی نمی‌تواند کار ایجاد کند مخصوصا در مورد زنان و دختران این نهادهای مدنی به شدت می‌توانند در انتقال تجارب کمک‌رسان باشند.

وی؛ سریع‌ترین راه ممکن را راهی دانست که کارآفرینان و نهادهای مدنی انتخاب کرده‌اند و اضافه کرد: این‌ها می‌توانند مسیر کسب و کار را تغییر دهند و بهبود ببخشند.

ملاوردی ادامه داد: ما به عنوان دولت برای برطرف کردن قوانین دست و پا گیر تلاش می‌کنیم. و برای فعالیت بیشتر در این زمینه اعلام می‌کنیم دولت، بخش خصوصی و کارآفرینان در کنار هم این مسیر را طی کنیم. و امیدوار هستیم در پنج سال آینده با اجرای برنامه ششم توسعه در وضعیت بهتری قرار بگیریم.

کد خبر : ۳۲۳۹۷۰