خبرگزاری کار ایران

محمود دولت‌آبادى از کارکرد اسطوره‌اى خروس گفت؛

نمایشگاه خروس تمدید شد/فروش ١٧ تابلو

استقبال از نمایشگاه خروس موجب شد گالرى شکوه با جابجایى برخى برنامه‌ها زمینه تمدید آن تا سوم آذرماه را فراهم کند.

به گزارش ایلنا، بهنوش فروتن، مدیر گالرى شکوه که نمایشگاه گردانى نمایش خروس را نیز به عهده دارد، گفت: ارائه یک سوژه بومى از منظر هنرمندان مدرنیست، رئالیست و نیز معاصر به مذاق هنردوستان خوش آمد و خوشبختانه در کنار استقبال گسترده، با فروش ١٧ اثر از منظر فروش هم با موفقیت روبرو شد.

او افزود: این نمایشگاه نقدهاى خوب هنرى و حتى اجتماعى گرفت؛ فصل مشترک این تحلیل‌ها این بود که چنین رویدادهایى زمینه‌ساز جلب توجه اقشار مردم به گالرى‌ها مى‌شود ضمن اینکه نگرش نسل‌هاى مختلف مى‌تواند نوعى تطبیق و تفسیر زیبایى شناسى هنرى را فراهم آورد که همه این‌ها موجبات خوشحالى و افزون شدن انگیزه ماست.

محمود دولت آبادی نیز با اشاره به جالب توجه بودن برپایى نمایشگاهى با عنوان و موضوع خروس گفت: این پرنده در فرهنگ ایران زمین، بار اسطوره‌ای دارد، در یکی از کتاب‌هایم با عنوان» تا سر زلف عروسان سخن «نیز در مورد جایگاه آن اشاره اى کرده‌ام.

او افزود: در این کتاب یکی از پادشاهان اسطوره‌ای در کوهستان توسط فردی کشته می‌شود، پدر وی برای اطلاع از اتفاقات به آنجا می‌رود و در راه به چند حیوان برمی‌خورد، وقتی می‌بیند تعدادی مرغ توسط خروس اداره می‌شود به دستیارانش می‌گوید این پرنده را بگیرید و بیاورید زیرا پرنده مسئول و غیرتمندی است.

نویسنده کلیدر ادامه داد: در‌‌ همان سفر نیز خروس هنگام رفتن جغد آواز می‌خواند و پدر شاه به او می‌گوید اگر پسرم زنده باشد تو خوش یمن هستی و اگر از بین رفته باشد تو را بد یمن اعلام می‌کنیم. بعد‌تر خروس را به عنوان نماد اقتدار، مدیریت، مسئولیت و نگهداری از تعدادی پرنده ماده انتخاب می‌کند.

در نمایشگاه «خروس» که از پانزدهم آبان آغاز به کار کرده است آثار ٢١ هنرمند روى دیوار است: نورالدین زرین کلک، بهرام دبیرى، عنایت الله نظرى نورى، سیاوش مظلومى‌پور، عطاالله ذى نورى، بهمن نیکو، محمد على ترقى جاه، محمد طباطبایى، لیلا ویسمه، آناهیتا درگاهى، آیدین قشلاقى، هومن بیات، حمید اندرز، محمد ترقى جاه، فرشید شیوا، شمس الدین غازى، حمید رضا جهانى، احد وطنى، بهنوش فروتن و کامیل رولدى رودریگوئز.

گالرى شکوه تا سوم آذر هر روز ساعت ١۶ تا ٢٠ در بلوار اندرزگو، خیابان سلیمى شمالى، کوچه امیر نورى، پلاک ١٩ میزبان نمایشگاه «خروس» است و علاقمندان مى توانند از آن دیدن کنند.

کد خبر : ۳۲۳۷۲۷