خبرگزاری کار ایران

در نشست بررسی سینمای دولتی یا خصوصی مطرح شد:

فیلمسازی یک حق است نه امتیاز

محسن هاشمی معتقد است اصلی‌ترین راهکار برای بهبود وضع سینما تغییرنگاه مدیران درباره فیلمسازی است.

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی (کار‌شناس سینما و مدیر اسبق جشنواره فیلم فجر) با اشاره به وضعیت سینما در ایران و جهان گفت: یک نظام سینمایی در دنیا زمانی می‌تواند به فعالیت خود به خوبی ادامه دهد که به ۴ اصل تنظیم قوانین و مقررات، توجه به صنایع تولیدی و نمایشی، عرضه و معرفی خوب آثارو میراث سینمایی به خوبی عمل کند.

وی که شب گذشته پنجشنبه ۲۸ آبان در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر سخن می‌گفت، افزود: حضور دولت در سینما اجتناب ناپذیر است البته در همه جای دنیا دولت یکه تاز که بخواهد همه کار‌ها را به صورت کامل در دست بگیرد مورد پسند نیست.

هاشمی با اشاره به اینکه دو نگاه سینمای دولتی در دنیا وجود دارد، گفت: یک نگاه، نگاه کمونیست‌ها بود که همه خلاقیت و درک سینماگران را در چارچوب خودش تعریف می‌کرد و نگاه دیگر دیدگاه سرمایه داران است که برایش فقط سرمایه مهم اسن نه منفعت جامعه.

این کار‌شناس فرهنگی این تعریف که سینما یا باید کاملا دولتی باشد یا کاملا خصوصی را غلط دانست و افزود: نگاه عمده در بحث سینما در بخش وظایف دولت این است که دولت باید زیرساخت‌ها را تکمیل کند همچوم سالن سازی، خرید آخرین تجهیزات فیلمسلزی و کمک به نمایش.

وی ادامه داد: در کشور ما از آنجایی که نگران نفوذ فرهنگ غرب هستیم دولت در تولید نیز نقش دارد. اینکار در نگاه اول بد نیست اما نباید کار اصلی دولت تولید فیلم باشد.

هاشمی با اشاره به افت مخاطب گفت: یکی از مسائل اصلی که باعث افت مخاطب شده گسترش رسانه‌های دیگر همچون تلویزیون و اینترنت است به همین دیل ل در کشورهای صاحب سینما به سمت ساخت فیلم‌های سه بعدی و همچنین تاسیس پردیس‌های سینمایی حرکت کردند که علاوه بر نمایش فیلم خدمات دیگری نیز ارائه می‌کند.

وی افزود: دلیل اصلی دیگر افت مخاطب در کشور ما نبود زیرساخت حقوقی برای امر ممیزی است به شکلی که امروز ممیزی بر اساس سلیقه مدیران انجام می‌شود و ما شاهد هستیم که یک فیلم در یک دوره‌ای توقیف و در دوره بعد به نمایش درمی آید.

هاشمی با اشاره به اینکه باید نگاه مدیران به فیلمسازی تغییر کند، گفت: مدیران و مسئولان باید فیلمسازی را یک خق بدانند و نه یک امتیاز از طرف دیگر باید صلاحیت افراد برای فیلمسازی توسط خود صنوف تایید شود و امتیازاتی که دولت می‌خواهد بدهد از طریق کمیسیون مشترکی متشکل از اعضای صنف و مدیران داده شود.

وی بر تشکیل یک نظام سینمایی تاکید کرد و گفت: صنعت یارانه در کشور ما ۱۷ سال قدمت دارد اما دارای یک سازمان و نظام مشخص است اما سینما که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد هنوز نظام مشخصی ندارد.

حبیب کاووش نیز طی سخنان بسیار کوتاهی گفت: دولت باید پایش را از سینما بیرون بکشد و دخالت نکند. ما در هیچ کجای دنیا سینمای موفق دولتی نداریم.

وی ادامه داد: باید مدیران سینما کاملا حذف شوند و امور به بخش خصوصی به صورت کل واگذار شود.

کاووش درباره چند دستگی درباره اهالی سینما گفت: مشکل چند دستگی از کوچک بودن سفره ناشی می‌شود زیرا در درون سفره سینما تنها دو نان سنگک وجود دارد و تعداد زیادی سینماگر دور این سفره جمع شدند و هر کسی می‌خواهد سهم خود را ببرد.

کد خبر : ۳۲۳۴۷۲