خبرگزاری کار ایران

فراخوان سومین دور جشنواره عکس «تعاون» منتشر شد

جشنواره عکس تعاون با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می شود.

 به گزارش ایلنا، دبیرخانه جشنواره ادواری عکس تعاون، پس از برگزاری دور نخست و دوم این جشنواره عکس، فراخوان سومین دور این رقابت تخصصی را به شرح زیر منتشر کرد:

«تعاون» در لایه‌های گوناگون اقشار و اصناف جامعه، همواره گره گشای مشکلات متعددی در جوامع روستایی و شهری است.

«تعاون» به مفهوم همکاری و مشارکت، از جنبه‌های بارز حیات اجتماعی بشر به شمار آمده و بخش مهمی از زندگی انسان را تشکیل می‌دهد.

افراد بر اساس قواعد مورد توافق از طریق شیوه‌های متنوع همیاری در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر مشارکت می‌کنند تا با این حضور «تعاون» را معنا و تعاونی‌ها را شکل دهند.

تعاونی‌هایی که با اشکال گوناگونی از تجارت به عنوان بنگاه‌های اقتصادی- اجتماعی، به دنبال برآوردن نیاز‌ها و آرمان‌های مشترک اعضای خود هدف گذاری می‌کنند تا در ذات این فعالیت، بر نیازهای مادی و معاش انسان تاثیربگذارند و حضورشان در طی زمان، شکل دهی و انسجام گروهی را در قالب تقویت سرمایه‌های اجتماعی به بار بنشانند.

درونمایۀ «تعاون» از یک انسجام اجتماعی و مشارکت گروهی حکایت دارد و این دو عامل در سایه همدلی می‌تواند در سطحی وسیع همواره بالا‌ترین بازده را در شرایط تولید، تکثیر و پشتیبانی به عنوان دستاوردی مطلوب برای جامعه تعریف کند.

حال اگر این کلید طلایی حل مشکلات جمعی در دامان نافذ و آسمانی هنر به شیوه‌ای صحیح و سلامت جای بگیرد، قرینگی مبارکی را برای اهالی اندیشه رقم خواهد زد.

اندیشه‌هایی که به تاثیرگذاری ذات تصویر معتقداند که گزینه‌ای چون «عکس» در میان انبوه تکنولوژی‌های تصویرساز، در سطحی وافر، وسیع و باورمند، توانسته است تقویت کننده و مصلح جامعه‌ای انسانی و مدرن باشد.

 معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری رسانه‌های تخصصی عکس و عکاسی به محوریت «پایگاه عکس چیلیک» (Chiilick. com) اقدام به برگزاری سومین دور جشنواره عکس و پوستر تعاون کرده است.

مدیر جشنواره: دکتر حمدا.. رستمی

کار‌شناس مفهومی آثار: محمد نیک عهد

دبیر جشنواره: مهدی سروری

هیات داوران دور سوم: تا پایان آبان ماه معرفی خواهند شد.

محوری‌ترین مضامین منظور برگزارکننده:

از آنجا که در دور نخست، مفهوم تعاون به شکل کلی لحاظ شد و در دور دوم، مفاهیم تعاون در فرهنگ اقوام مورد نظر قرار گرفت، در سیر تکمیلی موضوع و مضمون، دور سوم علاوه بر موضوع‌های یاد شده به مصادیق عینی واژه «تعاون» در سطح شرکت‌های تعاونی سراسر کشور اختصاص یافته است.

 در این زمینه هماهنگی‌های اولیه در خصوص پذیرش و همکاری با عکاسان تقاضی با شرکت‌های تعاونی تمامی استان‌های کشور به عمل آمده است. هماهنگی نهایی منوط به درخواست عکاس از دبیرخانه و معرفی ویژه به اداره کل استان و صدور مجوز است.

آخرین مهلت ارسال فایل عکس: ۱ دی ماه سال ۱۳۹۴

داوری آثار دوره دوم: نیمه اول دی ماه سال ۱۳۹۴

گزارش داوری و اطلاع رسانی: پنج روز پس از انجام داوری

ضوابط عمومی شرکت در جشنواره عکس و پوستر:

۱- دبیرخانه از تمامی عکاسان و اهالی گرافیک، طراحان، دانشجویان و علاقه مندان برای شرکت در این رویداد دعوت می‌کند.

۲- برگزارکننده از پذیرش فایل‌های منتخب دیگر جشنواره‌ها معذور است. تشخیص در این مورد با نظر کار‌شناس و دبیر جشنواره، در هر مرحله منجر به حذف اثر خواهد شد.

۳- شرکت کنندگان متعهد می‌شوند در کنار فایل‌های ارسالی عکس‌ها، در قالب یک فایل متنی اطلاعاتی چون: نام و شهرت، نشانی الکترونیکی (ایمیل)، شماره ملی، شماره همراه و ثابت، نشانی دقیق پستی (استان، شهر، منطقه، …) همراه با کدپستی ده رقمی و تحصیلات خود را به عنوان فایل اول ارسال کنند. (فایل اول متن (اطلاعات شرکت کننده+ فایل دوم به بعد آثار). مسئولیت صحت اطلاعات و هرگونه خدشه در این خصوص بر عهدهٔ شرکت‌کننده است.

۴- نامگذاری فایل‌های ارسالی با حروف انگلیسی و با تلفظ پارسی (فینگیلیش) با: نام خانوادگی و نام کوچک و شمارگان ارسالی انجام می‌شود. مثل: Sobhan Azadi۱- Sobhan Azadi۲، Sobhan Azadi۳

۵- مسئولیت ارسال صحیح و اطلاع از دریافت فایل برعهده شرکت کننده است و برگزارکننده با وجود اطلاع رسانی، مسئول اختلال در شبکه و عدم ارسال صحیح و ناموفق آثار نیست.

۶- ارسال فایل به دو شکل ممکن است: ارسال از طریق پست الکترونیکی به نشانی‌های: Taavon۹۴@Gmail. com و Taavon۹۴@Yahoo. com و ارسال پستی لوح فشرده به نشانی: صندوق پستی» پایگاه عکس چیلیک» تهران، صندوق پستی: ۴۶۸۴-۱۵۸۷۵

۷- برگزارکننده ضمن دارا بودن حق چاپ، نشر، استفاده و نمایش آثار راه یافته به نمایشگاه، نسبت به حق درج نام مالک عکس/پوس‌تر خود را متعهد می‌داند.

۸- برگزارکننده در صورت تامین کیفی آثار، سعی می‌کند تا در بخش‌های عکس و پوس‌تر و نمایشگاه آثار راه یافته، نزدیک به ۱۰۰قطعه اثر را در نمایشگاه سالانه اختتامیه به نمایش بگذارد.

۹- برگزارکننده تعهد می‌نماید مجموعه آثار منتخب را در قالب لوح فشرده چندرسانه‌ای (مالتی مدیا) و یا الگوی کتاب، منتشر کرده و یک نسخه از آنرا در اختیار صاحبان اثر قرار دهد.

۱۰- دبیرخانه – فقط – تمامی فایل‌هایی را که برابر با محتوای مفاد اعلام شده فراخوان به ویژه در بند دوم مقررات عمومی و بند ششم مقررات اختصاصی رعایت کرده باشند، کدگذاری کرده و به مرحله داوری ارسال خواهد کرد.

آیین نامه اختصاصی بخش عکس جشنواره:

۱- آثار ارسالی در این جشنواره به صورت تک عکس ارزیابی و گزینش می‌شوند.

۲- حداکثر تعداد آثار ارسالی هر شرکت کننده ۷ قطعه فایل، تعیین شده است.

۳- عکس‌های ارسالی بدون هیچ گونه توضیح در پیوست، مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند.

۴- عکاس به عنوان مالک فایل‌های ارسالی موظف است پس از اطلاع از راه یابی اثر حداکثر تا ۷۲ ساعت نسبت به ارسال/ تحویل فایل اصلی اقدام نمایند. عدم ارسال/ تحویل در زمان یاد شده به منزلۀ انصراف از حضور است.

۵- ارسال کننده، فایل‌ها را می‌بایست در اندازه ۱۲۰۰پیکسل/۶۰۰کیلوبایت/اگزیف دار (اطلاعات فنی ثبت) با فرمتJPG ارسال نماید.

۶- رویکرد جشنواره مستند است. از این رو عکس‌هایی حاوی روایت در یک چیدمان، ارایه در منظر فتوآرت، ارسال مجموعه عکس و ارایه خارج از چهارچوب‌های موضوع نظر برگزارکننده و تعریف جایگاه مستند پذیرفته نیست و در مرحله کار‌شناسی پیش از داوری حذف خواهند شد. همچنین هرگونه ویرایش مخدوش به اصالت عکس که سندیت عکس را باطل کند، به حذف اثر از داوری منجر خواهد شد.

۷- دبیرخانه در شرایط پیش بینی نشده سعی می‌کند رضایت خاطر عکاس را تامین کند. البته در صورت نیاز و تشخیص، از نظر مشورتی کار‌شناس جشنواره و دبیر و نماینده داوران بهره برده و در ‌‌نهایت تعیین کننده رای نهایی می‌باشد.

جوایز بخش عکس:

* عنوان نگاه بر‌تر: مدال تعاون، لوح قدردانی همراه با کارت اعتباری به مبلغ ده میلیون ریال

* عنوان نگاه ویژه: به صاحب دو قطعه عکس، لوح تقدیر همراه با کارت اعتباری دو ونیم میلیون ریالی و بُن تهیه کتاب از پایگاه تخصصی کتاب عکس (Ketabeaks. ir)

* به تمامی آثار راه یافته به نمایشگاه ضمن اعطای گواهی حضور، مبلغ پانصدهزار ریال به عنوان حق تالیف اثر به حساب عکاس واریز خواهد شد.

توجه: پرداخت حق التالیف در بخش‌های گوناگون هر دوره در جوایز اعطایی به نگاه بر‌تر و نگاه ویژه لحاظ شده و واریز مستقلی صورت نمی‌گیرد.

آیین نامه اختصاصی بخش پوس‌تر جشنواره:

مضامین منظور برگزارکننده:

معرفی نمادین واژه تعاون با اشکال و سمبل‌های تصویری، مانا، صریح، قابل درک، اجتماعی، فراگیر واژه «تعاون» به عنوان اصلی اساسی و پیشرو در زندگی روزمره، اصالتی رفتاری در فرهنگ ایرانی اسلامی، کلید طلایی عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی، انسجام بخش نیاز‌ها و آرمان‌های مشترک جامعه.

۱- شرکت در بخش پوس‌تر این جشنواره برای تمامی طراحان گرافیک ایران آزاد می‌باشد.

۲- مضامین و نشانه‌های به کار گرفته شده بایستی در چهارچوب قوانین کشور بوده و تشخیص معنا در این زمینه با کار‌شناس جشنواره، دبیر و نماینده گروه داوران است

۳- هر شرکت‌کننده باید فایل آثار خود را با فرمت CMYK /tif و در اندازه A۳، با ۱۵۰ DPI ارسال کند. اندازه فایل پوسترهای ارسالی نبایست در ضلع کوچک از ۴۰ سانت کمتر و از ۷۰ سانت بزرگ‌تر باشد.

۴- هر هنرمند مجاز به ارسال حداکثر ۳ اثر می‌باشد و زمان تولید آثار بایستی به سال جاری (۱۳۹۴) مربوط باشد.

۵- فایل‌های ارسالی برای داوری می‌بایست در اندازه ۱۵۰۰ پیکسل و ۷۵۰ کیلوبایت تنظیم شده و اثر نهایی برای تحویل به دبیرخانه در فرمت‌های CMYK /tif و با ۳۰۰ DPI دراندازه اصلی بر روی لوح فشرده تحویل شود.

۶- استفاده از معانی مفهومی و نمادهای تصویری برگرفته از موضوع‌ها و مضامین ذکر شده در فراخوان برای برگزارکننده در اولویت است.

۷- آثاری که ناقض مقررات عمومی، شئون اخلاقی و موازین جمهوری اسلامی ایران تشخیص داده شود، به مراحل ارزیابی و نمایشگاه راه نمی‌یابند.

جوایز بخش پوستر:

* عنوان اعلان بر‌تر: مدال تعاون، لوح قدردانی همراه با کارت اعتباری به مبلغ ده میلیون ریال

* عنوان طرح و ایده ویژه: به صاحب طرح و مجری سه پوس‌تر منتخب، لوح تقدیر همراه با کارت اعتباری دو ونیم میلیون ریالی

* به تمامی آثار راه یافته به نمایشگاه، گواهی حضور و لوح چندرسانه‌ای از مجموع آثار راه یافته تحویل خواهد شد.

نشانی دبیرخانه جشنواره: دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک (Chiilick. com)، تهران، صندوق پستی: ۴۶۸۴-۱۵۸۷۵

شماره تماس دبیرخانه: ۸۸۳۴۸۸۲۴

شماره تماس با دبیرجشنواره: ۰۹۱۲۲۷۹۷۷۱۷

کد خبر : ۳۲۳۱۵۶